Ikonická značka s rozzúreným býkom v embléme predstavením svojho nového základného modelu symbolicky uzavrela éru čisto spaľovacích motorov. Posledným mohykánom s daným pohonom je aktuálne dosluhujúci model Huracán. Prísne emisné limity však logicky doliehajú aj na značku Lamborghini. Budúci trend nových modelov zo Santa’Agata Bolognese tak v nedávnej minulosti predstavila vlajková loď Revuelto či plug -in hybridné super -SUV Urus SE. Taliani sa pri nových elektrifikovaných pohonných jednotkách snažia v maximálnej možnej miere zachovať tradičnú DNA. Daný status je prirodzene postavený na veľkoobjemových motorizáciách a s nimi spojenými zážitkami na čele s impozantným zvukom. Prítomnosť elektrifikácie tu aj preto netreba chápať ako nutné zlo. Elektrifikácia so sebou prináša taktiež obrovský technologický pokrok spojený s doteraz nedosiahnuteľnými výkonovými parametrami. Nový trend si osvojila taktiež horúca novinka v podobe takpovediac „základného“ Lamborghini. Po viac ako 10 rokoch produkcie strieda koncepčne priamočiary Huracán s atmosférickou motorizáciou 5,2 V10 úplne nový a sofistikovaný technológiami prešpikovaný model Temerario.
POKRAČOVATEĽ TRADÍCIE
Nové malé Lamborghini si tradíciu automobilky ctí svojím klasickým označením. Názov Temerario je tak podľa očakávania inšpirovaný menom bojového býka z roku 1875. Okrem toho je v použitom názve podchytená taktiež odvaha a neskrotnosť. Na zaužívané trendy nadväzuje nový model Temerario taktiež svojím dizajnom. Klasické ostré, resp. klinovité línie s dynamickým podtónom podčiarkuje nosný 6-uholníkový motív. Spomenutý geometrický element je možné objavovať prakticky pri každom proporčnom podhľade. Identický motív využíva taktiež LED svetelný podpis alebo centrálny zadný modul, v ktorom si našli svoje miesto výfukové koncovky. Konštruktéri sa okrem prvotného optického efektu pohrali taktiež so sofistikovanou aerodynamikou. Nové Temerario dosahuje o viac ako 100 % lepší prítlak na zadnej náprave než dosluhujúci predchodca. Platí to aj v takpovediac v základnej konfigurácii, teda bez ešte účinnejšieho (+158 %) aerodynamického balíka s názvom Alleggerita. Špičkový prítlak je mimochodom dôležitý aj vzhľadom na extrémny „medzigeneračný“ nárast výkonu. Ďalšou zaujímavosťou je, že novinka značky Lamborghini je užívateľsky praktickejšia ako lúčiaci sa Huracán. Nový a zároveň priestrannejší skelet kabíny ponúka viac miesta v priestore pre hlavu i nohy. Pomerne pohodlne by sa tu teraz mali usadiť osoby s výškou cca dva metre. Praktickú mozaiku kompletizuje 112-litrový batožinový priestor pod prednou kapotou prispôsobený na dvojicu leteckých kufríkov. Ďalšiu batožinu si je možné odložiť do priestoru za predné sedadlá. Napriek nekompromisnej športovej DNA dokáže novinka svoju posádku adekvátne rozmaznávať. Široko nastaviteľné predné sedačky dopĺňa vyspelý palubný infotainment s obrazovkou aj pred sedadlom spolujazdca. Digitálne hračky zahŕňajú podklady k približne 150 najznámejším svetových okruhom. Ak niekoho náhodou omrzí zvuk samotnej pohonnej jednotky, ktorý však v interiéri v závislosti od zvoleného režimu už, žiaľ, vylepšuje aj syntetický efekt, tak k dispozícii je tu i špičkové audio značky Sonos Faber.
TECHNOLÓGIAMI NABITÝ PLUG -IN HYBRID
Z použitej techniky nového Lamborghini Temerario stojí určite za zmienku celohliníková karoséria s lepšou torznou tuhosťou o 20 %, ako ponúkol predchodca. Obrovský dôraz sa tu kládol na optimálne rozloženie hmotnosti. Centrálne, resp. za kabínou umiestnenú pohonnú jednotku dopĺňa špeciálne uloženie prevodovky. Elektrický doplnok v podobe vstaveného akumulátora s možnosťou externého nabíjania disponuje kapacitou 3,8 kWh. Svoje miesto si našiel atypicky priamo v stredovom tuneli. Vďaka vyššie spomenutému konštrukčnému dôrazu sa tzv. suchú hmotnosť podarilo stále udržať na veľmi zaujímavej hodnote necelých 1,7 tony. Tou najpodstatnejšou technologickou inováciou je úplne nová pohonná jednotka. Jej srdcom je úplne nová Bi -Turbo prepĺňaná motorizácia V8 s objemom 4-litre vyvinutá značkou Lamborghini. Aj napriek prítomnosti prepĺňania turbodúchadlami konštruktéri stále garantujú charakteristický atmosférický zvuk. Nová pohonná jednotka dokáže točiť až neoveriteľných 10-tisíc otáčok. O niečo málo nižšie je posadený maximálny krútiaci moment s hodnotou 730 Nm. Tento konštrukčný zázrak sa podarilo dosiahnuť vďaka plochému kovanému kľukovému hriadeľu, titánovým ojniciam a predovšetkým dodatočnému ľahučkému a kompaktnému elektromotoru s tzv. axiálnym tokom, uloženým medzi 8-st. prevodovkou a 8-valcom spaľovacieho motora. Elektromotor sa stará nielen o elimináciu turbo efektu, ale zároveň nahrádza funkciu klasickej spojky. Ďalšie dva ultraľahké elektromotory so samostatným výkonom 220 kW si našli svoje miesto na tzv. e -prednej náprave. Elektromotory s hmotnosťou len 73 kg dokážu na vzdialenosť niekoľkých kilometrov zastrešiť čisto EV prevádzku, keď Temerario paradoxne funguje ako predokolka. Čisto elektrický dojazd automobilka oficiálne nešpecifikovala. Podľa dostupnej kapacity batérie sa však bude pohybovať skôr v symbolickej rovine s hodnotou do cca 10 km. Lamborghini namiesto klasického označenia PHEV mimochodom uprednostňuje vlastnú skratku HPEV (High -Performace Electrifield Vehicle). Použitej marketingovej fráze mimochodom zodpovedá celkový výkon pohonnej sústavy vyladený na 677 kW, resp. 920 koní. Takouto porciu „baby Lambo“ už doslova dýcha na chrbát 12-valcovej vlajkovej lodi Revuelto. Impozantná je taktiež dynamika. Zrýchlenie z pokoja na 100 km/h s hodnotou 2,7 sekundy kompletizuje maximálka na úrovni 343 km/h. Nové Lamborghini Temerario bolo oficiálne predstavené na nedávnom prestížnom podujatí Montery Car Week v Spojených štátoch amerických. Technológiami prešpikovaná novinka sa však reálne k prvým zákazníkom dostane až na jeseň budúceho roka. Jej cena je nateraz odhadovaná na najmenej 300-tisíc eur. S novým modelom Temerario sa zároveň Lamborghini stáva prakticky prvým tradičným výrobcom exkluzívnych športových modelov, ktorý sa už kompletne preorientoval na výrobu elektrifikovaných automobilov.
LAMBORGHINI TEMERARIO
Motor: prepĺňaný zážihový V8 – objem 4,0 l + tri elektromotory
Maximálny výkon: 677 kW (920 koní) | Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 2,7 s
Maximálna rýchlosť: viac ako 343 km/h | Cena: od 300-tisíc EUR
Autor: Peter Hlačik
Foto: Lamborghini