Keď v roku 2005 prevzal zázemie bývalého F1 tímu Jaguar pod svoj patronát výrobca najznámejšieho energetického nápoja na svete, tak mnohí odborníci nedávali novému tímu Red Bull Racing príliš veľké šance na úspech v kráľovnej motoršportu. Ešte väčší skeptici predpokladali, že „malinovkári“ vydržia v F1 len niekoľko sezón a potom to zabalia. Otec a zároveň mecenáš vtedy ambiciózneho projektu mal však so svojím projektom veľmi smelé plány. Dnes už zosnulý majiteľ červených býkov Dietreich Mateschitz sa už od počiatku obklopil správnymi ľuďmi. Z projektu Red Bull F1 sa vďaka tomu v relatívne krátkom čase stala jedna z historicky najúspešnejších stajní. Prvé víťazstvo zaznamenali Rakúšania vďaka fenomenálnemu Sebastianovi Vettelovi už v roku 2009. O rok neskôr získal rovnomenný pilot pre Red Bull Racing prvý titul šampióna. Na štyri jazdecké tituly Sebastiana Vettela nadviazal v ostatných troch ročníkoch Max Verspappen. V počte celkových víťazstiev dnes už rešpektovaného tímu patrí historicky skvelá štvrtá priečka. Úspešnejší ako tím Red Bull sú už len veličiny a zároveň synonymá F1 v podobe stajní Mercedes, McLaren a Ferrari. Úspešnejším tradičným tímom a zároveň etablovaným automobilkám však Rakúšania mohli donedávna tíško závidieť ich civilný automobilový program, ktorý marketingovo prirodzene ťaží práve z pôsobenia v kráľovnej motoršportu.
GENIALITA ADRIANA NEWEYHO
Vyššie spomenuté status quo prednedávnom zmenilo rešpektované podujatie Festival rýchlosti v Goodwoode. Na domácej britskej pôde tím Red Bull F1 štýlovo oslávil doterajšie úspechy spojené s už 20-ročným pôsobením v kráľovnej motoršportu. Červené býky zároveň oficiálne predstavili svoju automobilovú prvotinu. Úplne nový model Red Bull RB 17 sa automaticky katapultoval medzi tie neúchvatnejšie hyperšporty. Pokojne ho môžeme zároveň označiť aj za dieťa jedného z historicky najväčších sveta F1. Brit Adrian Neway stál v 90-tych rokoch za zlatou érou značky Williams. Neskôr sa mu ten istý husársky kúsok podarilo dosiahnuť taktiež s dominantným monopostom McLaren. Už od roku 2006 sa stal tento renomovaný konštruktér a technológ sú- časťou rodiny Red Bull. Jeho výrazný konštrukčný podpis prirodzene nesú všetky majstrovské tituly Sebastiana Vettela i Maxa Verstappena. Okrem monopostov F1 investoval Adrian svoje know -how do stavby civilných automobilov. Za jeho prvý komerčný hypercar počin možno označiť model Aston Martin Valkyrie z roku 2017. Unikátny model vznikol vďaka kooperácii slávnej britskej značky s tímom Red Bull Racing. Podľa mnohých renomovaných pilotov ide v tomto prípade o automobil, ktorý pri ostrej jazde svojím správaním najviac pripomína monoposty F1. Zo značky Aston Martin sa však neskôr stál pre červených býkov priamy súťažný konkurent. Ďalšie zužitkovanie Adrianovej konštrukčnej geniality tak logicky smerovalo k vzniku automobilovej prvotiny značky Red Bull. Veľmi pikantný je na celom príbehu zároveň fakt, že predstavenie hypercar RB17 je symbolickou bodkou spolupráce Neweyho s rovnomennou stajňou. Na konci aktuálnej sezóny Adrian ukončí takmer 20-ročnú úspešnú spoluprácu s rakúskym gigantom a o jeho budúce služby sa už dnes veľmi intenzívne bijú konkurenčné F1 tímy na čele s Aston Martin, Ferrari či Williams.
LEPŠÍ AKO SÚČASNÉ MONOPOSTY F1
Poďme však k tomu najpodstatnejšiemu a tým je prirodzene Red Bull RB17. Adrian Newey pri vývoji nekompromisného a ultimátneho superauta zúročil svoje bohaté skúsenosti s konštrukciou monopostov F1. Výhodou je, že na rozdiel od súčasných monopostov nebol v prípade RB 17 obmedzovaný žiadnymi technickými, resp. konštrukčnými limitmi. Ako hlavný konštrukčný materiálový element tu prirodzene slúžia extrémne ľahké a zároveň pevné kompozitné materiály na čele s uhlíkovými vláknami. Z karbónu je vymodelovaný samotný monokok i väčšina karosárskych modulov. Konštrukčnou pointou je prirodzene dôraz na čo najnižšiu hmotnosť. V tejto disciplíne sa model RB17 napriek využitiu veľkého motora môže dokonca porovnávať so súčasnou generáciou monopostov F1. Jeho „suchá“ hmotnosť sa nachádza pod neuveriteľnou hranicou 900 kg. Z ďalších reálne využívaných F1 patentov stoja za zmienku aktívne závesy. S ich prispením dokáže RB17 krásne vyžehliť potencionálne nerovnosti či iné nedokonalosti trate. Podobný patent vo svoje zlatej ére používal práve tím Williams. Na majstrovskú epochu Sebastiana Vettela tu odkazuje tzv. fúkaný difúzor, ktorý zabezpečuje extrémnu stabilitu zadnej časti vozidla. Vo všeobecnosti o špičkový prítlak spojený s možnosťou extrémne rýchlych prejazdov cez zákruty sa stará aktívna aerodynamika s využitím prísavného efektu. Maximálne množstvo prítlaku, ktorý dokáže Red Bull RB 17 reálne vygenerovať, zodpovedá impozantnej hodnote 1,7 tony. Limit prítlaku pred- stavuje konštrukcia použitých pneumatík, ktoré sú v porovnaní s monopostmi F1 predsa len aj o niečo viac civilnejšieho rázu. Mimochodom, ich dodávateľom je spoločnosť Michelin. Civilný Red Bull si je možné personálne prispôsobiť, a to v rozmedzí od relatívneho príjemného spoločníka až po vyslovene nekompromisnú zážitkovú beštiu. Čerešničkou je napokon použitá pohonná jednotka. Aj tá reflektuje na zlatú éru F1. Nový model RB 17 poháňa atmosférická motorizácia V10 s objemom 4,5 litra. Vďaka absencii klasického prepĺňania je možné identický motor vytočiť až k neuveriteľnej hranici 15 tisíc otáčok, čo je sprevádzané adekvátnym zvukovým efektom. Samotná pohonná jednotka pochádza z od renomovanej spoločnosti Cosworth. Ten istý výrobca dodáva motory napríklad aj pre modely GMA (Gordon Murray Automotive), už spomínaný Aston Martin Valkyrie či najnovšie Bugatt i Tourbillon. Spaľovacia motorizácia generuje výkon impozantných 1000 koní. K systémovému parametru až 1200 koní dopomáha moderný elektrický doping, ktorý používajú aj sú- časné monoposty F1. Sila pohonného reťazca je distribuovaná výhradne na kolesá zadnej nápravy, a to prostredníctvom extrémne rýchlej sekvenčnej 6-st. prevodovky vyrobenej z karbónu. Prevodovka sa zaobíde bez klasickej spiatočky. O spätný chod sa stará výhradne elektromotor. Azda jedinou chybičkou na kráse modelu RB17 ostáva v tejto chvíli fakt, že mu chýba homologizácia na využívanie v bežnej premávke. Jeho prioritou budú neopakovateľné zážitky na svetových okruhoch. Všetci budúci majitelia dostanú od tímu F1 Red Bull Racing zároveň aj adekvátnu technickú podporu. Tá pozostáva nielen z prístupov na F1 simulátor, ale aj konzultácie s profesionálnym pretekárskym inštruktorom. Rakúšania plánujú zo svojho prvého modelu vy- robiť len vzácnych 50 kusov. Väčšina z nich bola pri cenovke od cca 6 miliónov eur beznádejne vypredaná ešte pred oficiálnym predstavením v Goodwoode. Perličkou je, že samotný Adrian Newey verí svojmu civilnému automobilu až natoľko, že v prípade adekvátne schopného pilota v kokpite, podľa jeho slov dokáže RB17 držať v ostrom tempe krok so súčasnými monopostmi F1.
RED BULL RB 17
Motor: atmosférický zážihový V10 – objem 4,5 l + elektromotor
Maximálny výkon: 895 kW (1200 koní) | Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 2,0 s
Maximálna rýchlosť: viac ako 360 km/h | Cena: od 6 miliónov eur
Autor: Peter Hlačik
Foto: Red Bull Content Pool