Nemalé financie môžu známi športovci získať aj vďaka príjmom za reklamu či rôzne marketingové aktivity, v prepočte na čas strávený pretekaním a trénovaním sú cyklisti na spodku rebríčka zárobkov. Finančnú situáciu v cyklistike dokumentuje aj výška prize money, napríklad v porovnaní s tenisovými turnajmi. Cyklistická Tour de France patrí k vôbec najsledovanejším športovým podujatiam na svete a jej celkový víťaz dostane od organizátorov prémiu 500 000 €. Na tenisovom Wimbledone alebo US Open si víťaz mužskej dvojhry polepší o približne 2,7 milióna eur.
SAGAN 600 000 ZA 12 ROKOV
Za trojtýždňovú námahu získa celkový víťaz TdF spomínanú odmenu 500 000 €, druhý v poradí 200 000 a tretí 100 000 €. Víťaz bodovacej súťaže o zelený dres dostane rovnako ako najlepší spomedzi vrchárov 25 000 € a napríklad prvé tri miesta v každej z etáp sú odmenené sumami 11 000, 5 500 a 2 800 €. Domáci Francúzi aj tento rok verili v zlomenie čiernej série. Francúzsky cyklista totiž Tour de France nevyhral už 39 rokov. Posledným domácim víťazom bol ešte Bernard Hinault v roku 1985… Doposiaľ na Tour de France štartovalo šesť Slovákov: Milan Jurčo, Ján Svorada, Peter Velits, Martin Velits, Peter Sagan a Juraj Sagan. Spomedzi nich sa najväčšia pozornosť sústredila na Petra Sagana, ktorý rekordných sedem-krát získal zelené tričko v bodovacej súťaži, vyhral dvanásť etáp a vôbec ako jediný Slovák v histórii štyri dni nosil aj žltý dres pre lídra celkovej klasifikácie. Keď napríklad v roku 2016 získal na Tour de France zelený dres, vyhral tri etapy, k tomu chvíľu držal žltý dres a stal sa aj najbojovnejším jazdcom pretekov, zarobil na prize money „len“ niečo viac ako 115 000 €. Bola to pritom najvyššia suma z jeho celkovo dvanástich účastí. Dokopy za celú kariéru získal na prémiách vo Francúzsku 609 340 €. Započítané sú do toho aj odmeny na špurtérskych a horských prémiách či umiestnenia v celkovom poradí. Keď napríklad v niektorej etape vyhral špurtérsku prémiu, ktorá býva umiestňovaná niekam do stredu etapy, dostal 1500 €. Je to pritom stále viac ako získal Peter Velits, keď sa v celkovom poradí trojtýždňových pretekov prebojoval do najlepšej tridsiatky. V roku 2011 za celkové 18. miesto dostal odmenu 1200 €, o rok neskôr za 28. pozíciu 600 €.
VÍŤAZSTVÁ VĎAKA REKLAME, NIE ODMENÁM
V cyklistickom pelotóne je pritom zaužívaným pravidlom, že sa prize money z pretekov delia medzi všetkých členov daného tímu. Nenecháva si ich teda len ten pretekár, ktorý v daný deň vyhral etapu alebo získal niektorý z dresov, ale profitujú z nich aj jeho spolujazdci. Vníma sa to ako prejav uznania za pomoc a odvedenú prácu, ktorá napokon viedla k víťazstvu tímového kolegu, na čo samotní cyklisti často upozorňujú aj v rozhovoroch krátko po pretekoch. V každom prípade víťazstvá v dojazdoch etáp, hoci aj na tých najslávnejších pretekoch, neprinášajú do tímovej kasy také množstvo financií, aby by boli pre fungovanie a napĺňanie rozpočtov jednotlivých tímov kľúčové. Z tohto pohľadu sú rozhodujúce peniaze od sponzorov a víťazstvá na Tour de France majú predovšetkým marketingovú hodnotu. Spolu s úspechmi totiž zákonite prichádza aj široké mediálne pokrytie a v podstate neplatená televízna reklama pre sponzorov tímov, ktorých názvy a logá na dresoch sa začnú častejšie objavovať v záberoch kamier.
autor: Ján Karišinský
foto: Shutterstock