Táto záhradná pomôcka s logami japonskej automobilky pritom dlhodobo patrí k špičke vo svojom obore. Mnohí z nás sú v tejto súvislosti zároveň prekvapení, že do portfólia značky Honda patria aj kosačky. A nejde o ojedinelý prípad. Mnohé z tradičných automobilových značiek sa na výrobu áut pretransformovali až neskôr. Iné značky okrem štvorkolesovej pýchy aj dnes súbežne produkujú aj ďalšie, v niektorých prípadoch kuriózne produkty.
Najčastejší presah výrobcov osobných automobilov inklinuje do iných automobilových segmentov. Ako príklad poslúži trojcípa hviezda zo Stuttgartu. Luxusné osobné modely pod značkou Mercedes-Benz tradične dopĺňajú aj úžitkové dodávky, kamióny a autobusy. Obdobný prípad s tradíciou výroby osobných a nákladných modelov si drží aj Renault alebo Volvo. Švédi k tomu všetkému pridávajú tiež rýpadlá a inú ťažkú stavebnú mechanizáciu. Iným tradičným automobilovým výrobcom je bližšia jedna stopa. Mimo výroby automobilov zapĺňajú ich portfólio aj motorky. Do tejto kategórie môžeme zaradiť napríklad nemecké BMW a japonské značky Suzuki a Honda.
Výrobu pohonných agregátov majú vo svojom portfóliu spolu so značkou Honda aj mnohé ďalšie automobilky. Komplexný imidž slávnych značiek budujú napríklad aj exkluzívne bicykle alebo módne a kozmetické doplnky. V našom nasledovnom prehľade prinášame niektoré kuriózne produkty, ktoré nesú meno slávnej automobilky.
BMW A PRETEKÁRSKE BOBY
V roku 2012 začala automobilka BMW vývoj súťažného bobového špeciálu pre potreby amerického olympijského tímu v tejto športovej disciplíne. Medzi USA a mníchovskou automobilkou pretrváva silné puto aj vďaka výrobnému závodu značky BMW za veľkou mlákou. Inžinieri a konštruktéri nemeckej automobilky využili pri návrhu bobového špeciálu nielen cenné aerodynamické znalosti, ale aj skúsenosti s vývojom ľahkých kompozitných materiálov, na čele s uhlíkovými vláknami. A snaha sa vyplatila. Americký bobový tím si z olympijských hier v ruskom Soči priniesol bronzovú medailu.
ŠPECIÁLNE PNEUMATIKY A HELIKOPTÉRA ZNAČKY CITROËN
Slávne fabrické logo značky Citroën má z historického hľadiska mimoriadny význam. Okrem konštrukcie tichšieho šípového ozubenia prevodov s množstvom ďalších výhod, zakladateľ značky Andre Citroën v počiatkoch využil rovnaký vzor aj pri výrobe vlastných pneumatík. Tie boli nielen tichšie, ale aj odolnejšie a od Francúzov ich odoberala napríklad aj Škoda. Inovátorský prístup značky Citroën sa rozvinul aj v neskoršej ére. Len málokto vie, že v 70-tych rokoch minulého storočia Francúzi vyvíjali aj vlastnú malú helikoptéru. Z modelu Citroën RE-2 sa ale nikdy nestal komerčne úspešný hit. Vývoj sériovej produkcie lietajúceho stroja napredoval veľmi pomalým tempom. Stopku mu dali manažéri značky Peugeot, ktorá v tomto čase zachránila Citroën pred potenciálnym bankrotom.
FIAT AKO VYDAVATEĽ NOVÍN
Turínsky automobilový gigant formoval vždy automobilový priemysel na Apeninskom polostrove. To svojím spôsobom platí dodnes. Netradičnou historickou zaujímavosťou je, že do portfólia značky FIAT pribudol už v roku 1926 aj novinový titul La Stampa. Z pôvodne regionálneho turínskeho periodika sa postupne stal jeden z najvýznamnejších denníkov v Taliansku. Priamy vplyv na noviny La Stampa začal FIAT strácať až v roku 2014. Po neskoršej fúzii talianskej automobilky s americkým Chryslerom sa svojho podielového vlastníctva v titule nový koncern FCA v roku 2017 úplne zriekol.
MESTO A RAKETY S RUKOPISOM ZNAČKY FORD
Manažérsku genialitu zakladateľa značky Ford je možné obdivovať dodnes. Práve Henry Ford zaviedol sériovú výrobu automobilov, čím sa štvorkolesový spoločník stal dostupným pre obrovské masy. Zakladateľ značky si okrem toho pripísal aj množstvo ďalších úspešných počinov. Jeden veľmi ambiciózny plán mu napriek tomu nevyšiel. Len málokto vie, že Henry Ford začal od roku 1926 budovať v brazílskej Amazónii vlastné mesto. Zmyslom sídla z názvom Fordlandia bolo vytvorenie zázemia pre výrobu automobilových komponentov z miestnej gumy. Celý projekt aj s prispením špecifickej klímy amazonskej džungle ale skončil pomerne rýchlo a veľkým fiaskom. Dnes v brazílskej Fordlandii žije niekoľko tisíc obyvateľov, ktorí ale s modrým oválom nemajú nič spoločné. Sen o vlastnom meste si neskôr osvojili aj ďalšie automobilky. Najďalej v tomto smere zašla v modernej dobe značka Toyota, má mesto s rovnomenným názvom. Značka Ford bola okrem toho aktívna aj vo vojenskom priemysle. Divízia Ford Aerospace dodávala americkému námorníctvu komponenty pre rakety AIM-9 Sidewinder. Samostatnú divíziu Ford Aerospace v roku 1990 modrý ovál odpredal zbrojárskemu gigantovi Lockheed Martin
MESAČNÝ ROVER A UMELÉ ORGÁNY OD GENERAL MOTORS
Ďalší americký automobilový gigant sa môže pochváliť exkluzívnym prvenstvom v podobe prvého automobilu používaného mimo našej planéty. Slávny lunárny Rover z misie NASA Apollo vyvinuli práve v General Motors. O pohon mesačného vozidla sa už v tom čase starali batérie. Kuriozitou je, že všetky tri lunárne automobily ostali dodnes odparkované na povrchu mesiaca a čakajú na nabitie svojich akumulátorov. S odmyslením si mesačného kabrioletu sa spoločnosť GM činila napríklad aj pri výrobe umelých orgánov. Z produkcie tejto značky pochádza dokonca prvé mechanické srdce na svete, ktoré bolo schopné nahradiť tento unikátny ľudský orgán.
MAPY OD NEMECKEJ PRÉMIOVEJ TROJKY
Pád jedného technologického giganta šikovne využili vo svoj prospech. Aj takto by sa dala definovať na prvý pohľad len ťažko predstaviteľná spolupráca nemeckých rivalov. Reč je o značkách Audi, BMW a Mercedes-Benz. K spoločnému prospechu toto nemecké trio naštartoval zánik pôvodnej jednotky na trhu s mobilnými telefónmi. Fínska Nokia bola v čase najväčšej slávy pomerne ďaleko vo vývoji mapových navigácií, ktoré zastrešovala divízia Nokia Here. Tá neskôr pripadla práve do vlastníctva veľkého nemeckého tria. Na pôvodnom základe služby Here vznikli vyspelé mapové podklady vyššie spomenutých automobiliek. Daný prvok je veľmi dôležitý napríklad pri vývoji autonómnych vozidiel a zároveň automobilkám zaisťuje aj určitú nezávislosť od giganta v danom obore, ktorým je spoločnosť Google
ROBOT A LIETADLO ZNAČKY HONDA
O všestranne orientovanej japonskej značke Honda už bola reč v úplnom úvode nášho prehľadu. Okrem automobilov, motocyklov, záhradnej techniky a pohonných jednotiek je veľkou technologickou pýchou tohto výrobcu aj sofistikovaný robot Ashimo. Ľudskú činnosť okrem komunikácie na vyspelej úrovní tento zázrak techniky pripomína aj schopnosťou chodiť, behať či dokonca skákať. Honda vidí už v blízkej budúcnosti jeho uplatnenie napríklad v súvislosti s opaterou starších ľudí. Okrem robota Honda na americkej pôde vyrába taktiež výkonné a rýchle lietadlá pre úspešných biznismenov, ktoré sú známe pod značkou Honda Jet.
VŠESTRANNÁ KORPORÁCIA HYUNDAI
Hyundai je jednou z globálne najprogresívnejších a zároveň najrýchlejšie rastúcich automobiliek. V posledných rokoch sme toho svedkami aj na slovenskom trhu. Okrem automobilov sa ale pod značkou Hyundai vyrába aj množstvo ďalších produktov. Radia sa sem nákladné automobily a autobusy, ktoré sú už dnes veľmi ďaleko aj s platformou pre vodíkový pohon. Aj v našich končinách sú už známe aj pásové bagre a kolesové nakladače s rovnakou značkou. Okrem toho sa pod značkou Hyundai vyrába aj množstvo sofistikovaných elektrospotrebičov, vrátane smart TV a množstva iných komponentov. Za ďalšiu veľkú pýchu korporácie Hyundai možno označiť stavbu moderných koľajových vozidiel. Vlaky značky Hyundai zastrešuje divízia Rotem.
MÓDNE DOPLNKY A KÁVA ZNAČKY LAMBORGHINI
Lamborghini je skvelým príkladom, ako sa dá z potenciálu slávnej značky využiť maximum. Zakladateľ automobilky Ferrucio Lamborghini si ako pôvodný výrobca traktorov splnil veľký sen a firmu rozšíril o niekoľkonásobne slávnejšiu divíziu zaoberajúcu sa výrobou super športov. V roku 1974, aj s prispením vonkajších vplyvov, svoju spoločnosť predal a začal si užívať si dôchodok. Potenciál slávnej značky sa ale rozhodol zúročiť aj jeho syn Tonino. Pod značkou Tonino Lamborghini s identickým slávnym logom rozzúreného býka začalo vznikať množstvo luxusného sortimentu s dôrazom na taliansky dizajn. S identitou Lamborghini si je dnes možné kúpiť napríklad parfumy, hodinky, slnečné okuliare či peňaženky. Tonino úspešný biznis neskôr rozšíril aj o výrobu energetických nápojov, čokolády alebo kávy.
ŠIROKÉ PORTFÓLIO ZNAČKY MITSUBISHI
Japonskou obdobou konglomerátu Hyundai je značka Mitsubishi. Automobilová divízia nesie prívlastok Motors a je jednou z najstarších automobiliek z krajiny vychádzajúceho slnka. Okrem toho sa tri diamanty orientujú aj na sektor finančníctva, v dopravnom priemysle na stavbu lodí a vlakov, na stavebníctvo, chemický priemysel a podobne. Ďalšou významnou divíziou značky Mitsubishi je podznačka Electric. Tá sa okrem sofistikovaných priemyselných robotov zaoberá aj výrobou u nás populárnych klimatizačných zariadení. Ako pýchu konglomerátu Mitsubishi možno označiť výrobu lietadiel. Rovnaká firma produkovala počas druhej svetovej vojny bojové lietadlá A6M Zero. Dnes sa Mitsubishi venuje výrobe japonských verzií stíhačiek F-2B odvodených od amerických lietadiel F16.
MAZDA A KOROK
Ani ďalšia slávna automobilka z krajiny vychádzajúceho slnka sa vo svojich prvopočiatkoch neorientovala na výrobu automobilov. Pôvodný predchodca značky Mazda sa zaoberal výrobou umelého korku a rôznych tesnení z tohto materiálu. Daný priemyslený sektor mal pre krajinu vychádzajúceho slnka extrémne dôležitý význam, a to predovšetkým v čase 2. svetovej vojny, kedy bolo na Japonsko uvalené embargo súvisiace z dovozom tohto materiálu. Po vojne už o daný materiál nebol taký záujem a pôvodná hirošimská firma Toyo Cork Kogyo Company sa už pod značkou Mazda postupne preorientovala na výrobu automobilov. Svoju historickú DNA si Mazda pripomína pri svojom prvom elektromobile Mazda CX-30, ktorého interiér zdobia plochy s korkovým povrchom.
BICYKLE, SKÚTRE, ALE AJ MLYNČEKY NA KÁVU ZNAČKY PEUGEOT
Francúzsky Peugeot je formálne najstaršou automobilovou značkou našej planéty. Ešte pred vyrobením prvého auta so spaľovacím motorom Karla Benza vyrábala značka Peugeot mechanické mlynčeky na kávu, ku ktorým sa neskôr pridali aj mlynčeky na koreniny. V modernej ére sa k mlynčekom pridalo aj rôznorodé náradie vrátane akumulačných nástrojov. Zaujímavosťou je, že divízia mlynčekov Peugeot prostredníctvom spoločnosti PSP vyrába dodnes. Ďalšiu významnú tradíciu s rukopisom značky Peugeot reprezentujú veľmi populárne bicykle a mestské maloobjemové skútre a mopedy. Tie sa dnes taktiež produkujú pod krídlami formálne samostatných spoločností.
LETECKÉ MOTORY ROLLS-ROYCE
Automobilka, ktorá je synonymom pre absolútny luxus je vďaka svojej bohatej histórii veľmi úzko spätá aj s výrobou leteckých motorov. Pohonné jednotky Rolls-Royce sa v spojeneckých lietadlách objavili už počas druhej svetovej vojny. Neskôr sa úspešná divízia leteckých motorov slávnej značky Rolls-Royce vo významnej miere presadila aj v komerčnom sektore. Letecké motory tohto výrobcu dnes poháňajú mnohé stroje značiek Airbus alebo Boeing.
BATÉRIE DO DOMÁCNOSTI ZNAČKY TESLA
Automobilka Tesla spôsobila svojho času obrovský boom v batériovom pohone. Aj keď sa s elektrickým pohonom vozidiel experimentovalo už v úplnom počiatku automobilizmu, o znovuzrodenie tejto technológie sa v modernej ére postarala práve Tesla. Americký výrobca už od svojho vzniku vyrábal výhradne len elektromobily. A aj keď v dnešnej dobe pre túto formu rastie konkurencia veľmi rýchlo aj v radoch tradičných automobiliek, tak určitou výhodou americkej firmy je nielen nekonvenčný prístup, ale aj bohaté skúsenosti. Vedomosti nadobudnuté pri výrobe batérií značka Tesla využíva aj pri výrobe domácich zásobární energie Tesla Powerwall. Výkonná „powerbanka“ je pre mnohé domácnosti ideálnym riešením pri výpadkoch energie z verejnej siete.
DOMY, ČLNY A NÁRADIE ZNAČKY TOYOTA
Značka Toyota je už niekoľko rokov svetovou automobilovou jednotkou. Nikoho v tejto súvislosti príliš neprekvapí, že význam rovnomennej značky sa nevzťahuje výhradne na výrobu automobilov. V domácej prefektúre Aichi sa dnes nachádza dokonca aj mesto, respektíve správne centrum nesúce meno tejto automobilky. K stavebníctvu má automobilka všeobecne pomerne blízko. V Japonsku Toyota zastrešuje napríklad aj výstavbu moderných a luxusných domov. Okrem výroby pohonných jednotiek a množstva služieb stojí pri tejto značke za zmienku napríklad aj divízia výroby exkluzívnych a výkonných člnov. Značka Toyota pôsobí veľmi úspešne aj na poli výroby náradia, servisnej techniky či vysokozdvižných vozíkov.
KLOBÁSKY A PÁRKY ZNAČKY VOLKSWAGEN
Nemecký automobilový koncern má dlhodobú ambíciu byť vôbec najväčšou automobilkou našej planéty. Daný cieľ sa mu v minulosti, aj napriek obrovskej rivalite s japonskou značkou Toyota, daril z času na čas napĺňať. Celková ročná produkcia koncernu VW v dobrých časoch oscilovala okolo 10-miliónovej hranice. Najsilnejšou a najpredávanejšou značkou rovnomenného koncernu je logicky samotný Volkswagen. Veľkou zaujímavosťou je v tejto súvislosti fakt, že viac ako nových automobilov vyrobí každoročne Volkswagen klobások podľa vlastnej receptúry. Bravčová pochúťka s názvom Currywurst, vznikajúca aj v rôznych iných prevedeniach, postupne expandovala aj mimo stravovacie zariadenia tejto nemeckej automobilky. Vtipnou zaujímavosťou daného výrobku je aj kódové označenie, ktoré evokuje automobilový diel.
Foto: archív značiek, Wikipedia, iStock
Mohlo by vás zaujať:
Obľúbené európske modely, ktoré za veľkou mlákou prepadli na plnej čiare
Aktuálni lídri automobilového priemyslu
Rebrandované autá, ktoré sklamali