Budúcnosť čínskeho automobilového trhu je napriek tomu zložitá. S odmyslením si súčasných geopolitických problémov sa pod to podpísali aj čoraz ambicióznejšie domáce automobilky, ktoré pomalými krokmi vytláčajú tradične značky z ich geografického priestoru. Svoje o tom vedia napríklad aj v Mladej Boleslavi. Škoda utrpela v najväčšej ázijskej krajine z hľadiska odbytu svojich modelov v posledných rokoch bolestivé straty. V tesnom závese čínskeho zázraku sa ale dlhodobo drží ďalšia stabilná trhová veľmoc, ktorá má pre automobilky minimálne rovnaký význam. Reč je o prestížnom americkom trhu. Ten sa podobne ako Čína alebo Európa vyznačuje v mnohých ohľadoch autentickými náladami. V nasledovnom prehľade sme si pre vás pripravili zoznam zaujímavých modelov európskych značiek, ktoré sa napriek globálnemu rešpektu za „veľkou mlákou“ komerčne nikdy nepresadili.
ALFA ROMEO 164
Talianska automobilová ikona sa už roky snaží o plnohodnotný návrat medzi automobilovú smotánku. Kľúčom ku globálnemu úspechu je v tomto smere prirodzene aj úspech na americkom trhu. Do USA sa Alfa vrátila v roku 2009 po viac ako 10-ročnej odmlke. V 90. rokoch minulého storočia bola vlajkovou loďou značky veľká limuzína s typovým označením 164. Na americký trh si Taliani okrem svojho temperamentného dizajnu modelu 164 trúfali aj s prispením adekvátnej motorizácie 3,0 V6, s výkonom 210 koní. Veľký sedan s logom Alfa Romeo v USA napriek tomu komerčne prepadol. Zlé jazyky tvrdia, že pod neúspech sa vo výraznej miere podpísal nezvládnutý marketing, čo v roku 1995 vyústilo až k dočasnému odchodu značky z miestneho trhu
AUDI QUATTRO
Model Quattro je dnes jedna z najväčších automobilových ikon, ktorej cena vyletela doslova do nebies. Daný model v 80-rokoch minulého storočia vďaka rovnomennému pohonu všetkých kolies v podstate zadefinoval budúcu DNA značky Audi. Inovatívne hranaté kupé s logom štyroch kruhov nemeckú automobilky globálne preslávil predovšetkým vďaka úspechom vo svete rýchlostných skúšok. Civilné Audi Quattro sa s legendárnou prepĺňanou 5-valcovou motorizáciou stalo modlou prakticky na celom svete s výnimkou USA. Na špecifickou americkom trhu dokázala značka Audi paradoxne predať len niekoľko stoviek tohto automobilového klenotu.
BMW 3 COMPACT
Americký trh je dlhodobo mimoriadne dôležitý aj pre značku BMW. Nemci v danej časti sveta dlhodobo vyrábajú napríklad aj veľké SUV modely, ktoré sa z USA následne exportujú aj na starý kontinent. V 90. rokoch minulého storočia sa na miestnom trhu tešili obrovskej popularite automobily s klasickou karosériou. Mníchov valcoval konkurenciou dobovou generáciou radu 3 s interným označením E36. Pestré spektrum úspešných karosárskych variantov okrem sedanu či kombi pozostávalo napríklad aj z kupé alebo kabrioletu. Dobovú premiéru pri rade 3 zaznamenal aj hatchback s dôvetkom Compact. Aj napriek prvotným veľkým očakávaniam sa na americkom trhu úplne prepadol. A v porovnaní s ostatnými karosárskymi variantmi sa z trojky Compact v USA predal zlomkový počet kusov. Automobilka na daný trend po niekoľkoročnom trápení reagovala jeho stiahnutím z ponuky
CITROËN DS
Model DS s logom Citroën bol vo svojich časoch automobil, ktorý francúzskej automobilke tíško závidela drvivá väčšina konkurentov. Pokrokový model jednoznačne predbehol svoju dobu. Rešpekt tu okrem dizajnu budili aj technológie ako je hydropneumatické odpruženie podvozka, dôraz na aerodynamiku, hojné využitiu hliníka a iných ľahkých materiálov či natáčanie svetlometov. Francúzi si svojou mimoriadne úspešnou „bohyňou“ prirodzene trúfali aj na americkom trhu. Tu sa ale technologický zázrak značky Citroën paradoxne vôbec nepresadil. Hlavným kameňom úrazu technológiami prešpikovaného modelu v USA boli predovšetkým na dané pomery veľmi skromné a výkonovo poddimenzované 4-valcové motorizácie.
FIAT DINO
Aj keď je najväčšia talianska automobilka zastúpená na americkom trhu v súčasnosti len modelovými ekvivalentmi z kultového radu 500, tak v minulosti tu Turínčania predávali aj množstvo zaujímavých a športovo ladených modelov, ako bol napríklad FIAT X1/9. V USA to FIAT skúšal aj s už na prvý pohľad bizarným modelom Dino. V princípe šlo o „ľudové“ Ferrari rebrandované pod značkou FIAT. Modelu Dino svojho času dokonca pravdepodobne zachránil automobilku so vzpínajúcim sa koníkom v znaku. Ferrari sa za svoj úspešný základný model na druhej strane paradoxne tak trochu aj hanbilo. Pri jeho prezentácii aj preto používalo s obľubou autentické logo Dino bez tradičného žrebca. Daný status otvoril pre Dino s pozmeneným dizajnom dvere k aplikácii loga FIAT. Aj napriek výkonnej motorizácii V6 ale „falošné“ Dino s logami FIAT v Amerike takmer nikto nechcel. Dnes tento model predstavuje jednu z najdostupnejších možností, ako sa dostať k technike Ferrari.
LANCIA SCORPION
Slávna Lancia je ďalším príkladom značky, ktorá na americkom trhu pohorela na prvý pohľad s atraktívnym športovým automobilom. V 80. rokoch minulého storočia Lancia v Európe bodovala aj vďaka športovému kupé s názvom Montecarlo. Stratégovia značky usúdili, že sa identický model dočká úspechu aj na trhu v Severnej Amerike. Prvou komplikáciou americkej verzie bola nutnosť premenovať model. Označenie Montecarlo mal už v tom čase vo svojej domovine pod patronátom Chevrolet. Z európskeho Montecarla sa tak v Amerike stala Lancia Scorpion. Jedovatý názov ale úspech dizajnovo zaujímavému kupé nepriniesol. Ako najväčší problém sa tu javila pomerne slabá 4-valcová motorizácia so skromným výkonom 81 koní. Z modelu Scorpion sa za veľkou mlákou aj preto predalo približne len 1800 kusov.
MASERATI BITURBO
Svoje americké sklamanie si so sebou nesie aj značka Maserati. Približne v rovnakom čase ako vyššie spomenutá Lancia Scorpion bojovalo o priazeň amerických zákazníkov aj Maserati BiTurbo. Luxusne ladené športové kupé už na rozdiel od Lancie ponúkalo aj adekvátne výkonné motorizácie V6 s vtedy veľmi pokrokovým prepĺňaním dvojicou turbodúchadiel. A práve výkonovo a technologicky zaujímavá motorizácia, ktorá sa dostala aj do označenia modelu s trojzubcom v logu, je jeho najväčším kameňom úrazu. Maserati BiTurbo sa vyznačovalo pomerne chronickou nespoľahlivosťou, čo väčšinu kúpychtivých Američanov od jeho kúpy nakoniec odradilo.
MERKUR XR4 TI
Do nášho výberu úspešných európskych modelov, ktoré na špecifickom americkom trhu v minulosti pohoreli, sa paradoxne dostal aj produkt domácej značky Ford. Modrý oval dnes razí globálnu modelovú politiku s jasným mottom One Ford. V minulosti to tak nebolo. Pomerne autonómnu pozíciu v rámci značky mala samostatná európska divízia Ford od Europe. Za exotickým názvom Merkur XR4 Ti sa ukrýva v Európe obľúbený model Ford Sierra vo svojej najvýkonnejšej špecifikácii. Ford veril úspechu svojho európskeho hot-hatch so zadným pohonom pod značkou Merkur aj na domácej pôde. Predajný úspech sa tu napriek tomu nedostavil. Hlavným problémom bola v tomto prípade až príliš ambiciózna cenovka. Zákazníci sa taktiež nestotožnili ani s maskovaním modelu pod značku Merkur, ktorá nakoniec zanikla už po šiestich rokoch existencie.
OPEL/BUICK KADETT
Opel Kadett bol vo svojom čase viac ako dôstojným súperom legendárneho Volkswagenu Golf. A keďže nemecký blesk dlho patril pod krídla amerického koncernu GM, tak aj európske produkty tu dokázali veľmi jednoducho získať aj americký pas. Materský koncern európsky úspech modelu Opel Kadett podľa očakávania motivoval aj k jeho nasadeniu na domácom, teda americkom trhu. V USA bol čistokrvný Európan so zaujímavou technikou a atraktívnou cenovkou k dispozícii v rámci predajnej siete sesterskej značky Buick. Aj aj keď sa Opel Kadett na začiatku za veľkou mlákou slušne uchytil z hľadiska predaja, tak neskôr mu život čoraz viac komplikovala agresívna japonská konkurencia. To viedlo až k zastaveniu dovozu modelu Kadett na americký trh.
PEUGEOT 405
Peugeot sa už v minulosti nechal viackrát počuť, že ju láka návrat na americký trh. To, že táto značka bola v minulosti za veľkou mlákou aktívna, pripomína napríklad aj kultový seriál s inšpektorom Colombom a jeho kabrioletom Peugeot 403. Francúzi boli v USA aktívni ešte aj na konci 80. rokov minulého storočia. Veľké nádeje z hľadiska odbytu za Atlantikom v tom čase vkladali do svojho veľkého sedanu a kombi s označením 405, ktorý bol v iných častiach sveta mimoriadne úspešný. Aj napriek slušnej technike, zaujímavej cenovke či dostupnosti adekvátne výkonnej motorizácie sa ale ambiciózny Francúz v Amerike nikdy nepresadil. Celkove predaje v tejto časti sveta nepokorili ani 4-tisíc kusov, a tak model Peugeot 405 z USA v roku 1991 definitívne stiahol.
RENAULT LE CAR
Francúzsky Renault sa vo svojej bohatej histórii nikdy príliš nebál experimentovať. Jedným z najväčších lapsusov je v tomto smere príbeh modelu Le Car. Ak vám dané označenie nič nehovorí, tak vedzte, že v tomto prípade ide o zamaskovanú prvú generáciu superúspešného modelu Renault 5 v Európe. Americký trh nemal s malými automobilmi v tomto čase prakticky ešte žiadne skúsenosti. Francúzi sa napriek tomu rozhodli zariskovať a rebrandovaný Renault 5 začali s názvom Le Car predávať aj v USA či Kanade. Risk v tomto prípade nevyšiel. Americkí zákazníci si k malému automobilu nevedeli nájsť cestu. Okrem mizerných predajov sa stal Le Car aj vďačným dobovým námetom vtipkovania. Renault svoj malý model zo Severnej Ameriky následne radšej stiahol.
ROVER SD1
Príbeh aj dnes atraktívneho modelu Rover SD1 mal byť pri ideálnom scenári symbolom návratu britského automobilového priemyslu späť na výslnie. Aerodynamický automobil s nadčasovým dizajnom a konštrukčne moderným náhonom prednej nápravy získal v roku 1977 dokonca aj titul európskeho auta roka. K dispozícii tu boli aj adekvátne motorizácie V8, čo je v teoretickej rovine VIP vstupenka na americký trh. Predajný hit sa však z tohto Brita napriek obrovskému potenciálu nikdy nestal. Najbolestivejšie dopadol Rover SD1 paradoxne práve na špecifickom americkom trhu. Pod predajný prepadák sa v tomto prípade pričinila predovšetkým nekvalita spojená s nedôslednou britskou výrobou. Dané lapsusy na čoraz silnejšiu nemeckú konkurenciu už
skrátka nemohli stačiť ani v Amerike.
SAAB SONET
Ďalšia, dnes už žiaľ neexistujúca slávna značka sa v 70. rokoch skúšala v USA presadiť prostredníctvom dizajnovo atraktívneho malého športiaka. Švédsky SAAB si za veľkou mlákou vybudoval slušné meno predovšetkým vďaka bezpečným sedanom či kabrioletom s turbomotormi. Športové kupé SAAB Sonet bolo v sériovej podobe odvodené od pôvodného pretekárskeho špeciálu. Len efektný dizajn na americký úspech ale nestačil. Kameňom úrazu športového SAAB-u bol na americké pomery veľmi slabý 3-valec s výkonom cca 60 koní. Slabé predaje modelu SAAB Sonet neskôr nepomohol zvrátiť ani o niečo silnejší motor V4 pôvodom od Fordu.
ŠKODA FELICIA
Len málokto dnes tuší, že svoj americký sen svojho času snívala aj naša „domáca“ značka Škoda. Z tzv. bývalého východného bloku patrí Mladej Boleslavi v tejto disciplíne medzi automobilkami dokonca prvenstvo. Na konci 50. rokov minulého storočia predávala Škoda v USA svoj dnes už kultový kabriolet Felicia. Odvážny pokus sa ale aj v tomto prípade skončil veľkým fiaskom. Dizajnovo krásna Felicia bola na americké pomery veľmi malým autom s nedostatočnou výbavou. Ešte väčší problém v konečnom hodnotení predstavoval nedostatočný marketing, ako aj minimálna predajná sieť. Dobový model Felicia za veľkou mlákou zároveň výrazne predražovali taktiež clá či iné dovozné poplatky.
VOLKSWAGEN PHAETON
Predposledný účastník nášho prehľadu sa radí do kategórie vekovo mladších automobilov. Volkswagen Phaeton v sebe dokonale stelesňoval ambície vtedy raketovo stúpajúcej nemocnej značky. Bezpochyby kvalitný a dospelý automobil reprezentoval dobovú konkurenciu pre luxusné modely tradičnej nemeckej prémie. Veľkým problémom bolo v tomto prípade len logo VW na prednej kapote. Volkswagen totiž všetci chápali ako prioritne racionálnu automobilu s cenovo dostupnými modelmi. Jej pokus o prienik do najvyššej ligy sa nepodaril prakticky nikde na svete. Manažéri automobilky mali v počiatočnej fáze veľké očakávania práve nie až od takého konzervatívneho amerického trhu. Fantastický a technológiami nabitý Volkswagen s nemalou cenovkou na konci dňa výrazne zaostal za prvotnými očakávaniami aj v tejto časti sveta.
YUGO GV
Historické vzťahy medzi USA a bývalou Juhosláviou neboli v minulosti ukážkovo ideálne ani harmonické. Vedenie vtedajšej automobilky Zastava, sídliacej v srbskom Kragujevaci, napriek tomu vycítilo v 80. rokoch minulého storočia šancu na ambiciózny prienik značky na americký trh. Už na prvý pohľad nie príliš dobrý nápad dával určité rácio z hľadiska využívania techniky značky FIAT, ktorú americkí zákazníci už poznali. Taliani sa zároveň v približne rovnakom čase rozhodli americký trh opustiť. Hlavným tromfom značky Zastava v USA mal byť podľa pôvodných plánov malý hatchback Yugo s bezkonkurenčnou cenovkou. Atraktívna cena na úspech však nestačila. Yugo sa za veľkou mlákou okrem niekoľkých úsmevných zábleskov v hollywoodskych filmoch „preslávilo“ predovšetkým katastrofálnymi jazdnými vlastnosťami, malým výkonom pohonnej jednotky a dokonca aj na americké pomery nekvalitným dielenským opracovaním. Posledným klincom do rakvy boli aj extrémne dlhé čakacie doby spojené s dovozom náhradných dielov z balkánskej fabriky.
Foto: archív značiek, iStock, Wikipedia, Automdb.com, Netcarshow.com, Autoevolution.com, Motortrend.com, Car.info, Carandclassic.com
Mohlo by vás zaujať:
Aktuálni lídri automobilového priemyslu
Rebrandované autá, ktoré sklamali
Veľké škandály vo svete automobilov: Horiace auto, zaseknutý pedál či nebezpečné airbagy