Na viacerých náročných trhoch sa pôvodne britská automobilka radí z hľadiska odbytu medzi najprogresívnejšie rastúce značky. Čoraz pevnejšiu pôdu pod nohami získava MG aj na Slovensku. Len prednedávnom bol na náš trh uvedený nový a koncepčne moderný elektromobil MG 4 Electric, ktorý dokáže zaujať nielen atraktívnou cenovkou. Pre konzervatívnejších zástancov spaľovacej klasiky má automobilka s čínskym kapitálom v pozadí v ponuke dva zaujímavé SUV modely. Menší model ZS dopĺňa väčší a dospelejší kompaktný zástupca HS.
Pravovernému automobilovému nadšencovi rozhodne netreba značku MG bližšie predstavovať. Pod týmto názvom sa ukrýva slovné spojenie Morris Garages a pôvodná značka sídliaca v anglickom Oxforde sa prioritne orientovala na výkonné a športovo ladené modely. Po formálnom zániku automobilky v roku 2005 sa k právam na značku MG dostal veľmi ambiciózny šanghajský koncern SAIC. Ambiciózni Číňania ikonickú značku prakticky okamžite vzkriesili a začali pracovať na jej postupnom koncepčnom rozvoji. Ten okrem pôsobenia na najväčšom trhu planéty a domácej Británie už počítal aj s expanziou do iných kútov sveta vrátane kontinentálnej Európy.
Moderné MG dnes predstavuje pomyselný most medzi britskou tradíciou a čínskymi ambíciami. Významnú časť modelového portfólia MG dnes reprezentujú SUV-čka. Najväčším európskym zástupcom v tejto kategórii je aktuálne model HS, resp. plug-in hybrid EHS. Aj keď v našom priestore ide stále o horúcu novinku, tak na globálnej úrovni debutovalo kompaktné SUV s logami MG už v roku 2018.
VIZUÁLNE ATRAKTÍVNE SUV
SUV model MG HS ponúka v princípe neutrálny dizajn, ktorý sa zaobíde aj bez prehnaných módnych výstrelkov. Pri jeho krivkách a líniách možno nájsť pestré spektrum opticky identických prvkov ako ponúka aj menší model ZS. Kompaktný súrodenec, ale oproti menšiemu bratovi boduje proporčne vyváženejšou a zároveň sebavedomejšou stavbou karosérie. S prispením, v našom priestore stále pomerne nového a neopozeraného 8-uholníkového loga na prednej kapote, sa testovaný exemplár stal prakticky po každom zastavení na frekventovanejšom mieste veľmi rýchlo vďačným bodom záujmu okoloidúcich.
PRIESTRANNÝ INTERIÉR S PRÉMIOVÝM NÁDYCHOM
Smelé ambície značky MG naznačuje kvalita spracovania interiéru. Pedantné vyhotovenie kabíny jednoznačne prekonáva výslednú cenovku testovaného exempláru. Sympatické je, že Brit s čínskym pasom okrem efektu nezabúda ani na praktické detaily. Ešte pred vstupom na palubu musím v tomto kontexte pochváliť pedantné prekrytie prahov. Architektúra palubnej dosky ostala verná klasickým tvarom. Ako obstojnú možno označiť aj ergonómiu. Početné klasické tlačidlá na druhej strane dopĺňajú niektoré svojské riešenia. Do tejto kategórie radím napríklad retro ovládanie tempomatu zastrešené prostredníctvom samostatnej páčky vľavo pod volantom.
Automobilovú modernu pri testovanom exemplári naopak pripomína plne digitálny prístrojový panel dostupný už v základe. Kvalitná a jemná grafika za každých okolností simuluje klasické budíky so zrkadlovou pozíciou rýchlomera a otáčkomera. Na druhej strane citeľný upgrade MG už stihlo dopriať modulu infotainmentu. Palubné rozhranie v modeli HS aj napriek tomu stále patrí medzi „ospalejšie“ infotainmenty. Pomerne kvalitnú grafiku dopĺňa komunikácia v českom jazyku. Ako kostrbaté hodnotím dotykové ovládanie klimatizácie. Inak bohatá testovaná výbava Elegance si musí vystačiť len s jej manuálnou funkciou. Automatická nadstavba je nelogicky výsadou len výbavových stupňov viazaných na automatickú prevodovku. Sklamaním je menej kvalitný panoramatický kamerový výstup.
Veľkou frajerinkou kamerového prostredia je naopak číselné vyobrazenie aktuálnej vzdialenosti vozidla od blízkej prekážky. Silnou stránkou modelu MG HS je reálne vzdušný koncept interiéru, ktorému nemožno uprieť ani určitú športovú atmosféru. Príjemnému trojramennému volantu s ideálnym tvarom a rozmermi v tejto disciplíne sekundujú predné sedačky s integrovanou opierkou hlavy. Nad mnohými konkurentmi v triede kompaktných SUV model HS vyniká aj z hľadiska priestoru v druhom rade. Čínsky pas značky MG sa tu okrem nadštandardnej priestorovej rezervy použiteľnej aj pre dvojicu urastenejších dospelých premietol aj do ďalších drobných detailov. Za zmienku stojí napríklad pocitovo kvalitné a pohodlné čalúnenie vnútorných výplní zadných dverí. Z hľadiska využiteľnosti batožinového priestoru sa už model MG HS radí skôr k priemeru triedy. Číselne veľkorysá základná kapacita 580 litrov počíta aj s priestorom pod úrovňou podlahy.
PRÍJEMNÝ SPOLOČNÍK
Testované MG HS dokáže naplniť to, čo od podobne koncipovaného rodinne SUV modelu drvivá väčšina zákazníkov podvedome očakáva aj po jazdnej stránke. Istou konkurenčnou nevýhodou nováčika nášho trhu je v princípe len striedmejšia paleta dostupných pohonných jednotiek. Do tej istej kategórie možno zaradiť aj úplne absentujúci pohon všetkých kolies, ktorý by niektorej z konfigurácií bezpochyby pristal. To, že MG na svojom väčšom SUV nešetrilo ani po konštrukčnej stránke, dokazuje napríklad aj sofistikovane viacprvkové zavesenie na zadnej náprave. Vyladenie tlmičov a pruženia má v prípade testovaného exempláru o citeľne bližšie ku komfortu ako k prioritne zážitkovému charakteru. HS dokáže aj vďaka tomu veľmi presvedčivo a suverénne odfiltrovať veľkú väčšinu bežných nedokonalostí našej cestnej infraštruktúry. Aj keď svojim charakterom testovaný model HS vodiča už podvedome nabáda skôr k rozvážnej a pohodovej jazde, tak tomu istému kompaktnému SUV-čku nie je v prípade potreby proti srsti ani svižnejší jazdný prejav.
Pri dynamickejšom zvezení napríklad po obľúbených zakrútených okresných cestách sa síce dostavia v zákrutách svojské náklony karosérie, no MG ostáva aj naďalej precízne poslušné a ovládateľné. Ďalším príjemným prekvapením SUV novinky slovenského trhu je reálne precízne odhlučnenie priestoru pre posádku, čo platí aj pre vyššie, resp. diaľničné tempo. Modernou konštrukciou sa vyznačuje pohonné ústrojenstvo na čele s čisto benzínovou motorizáciou 1,5 TGI. Prepĺňaný benzínový 4-valec s priamym vstrekom paliva vychádza zo spolupráce značky MG s americkým koncernom GM a disponuje slušným výkonom 162 koní. Užívateľsky zohraté kombo reprezentuje v prípade testovaného exempláru aj spolupráca s klasickým a cenovo dostupnejším manuálom so 6 stupňami. Testovaná prevodovka sa vyznačuje príjemne presnou kulisou a zmeny jednotlivých stupňov sprevádza decentný mechanický dôraz.
Prioritne prvé prevody sa vyznačujú skôr krátkou charakteristikou, čo má logicky vplyv aj na pocitovo príjemnú jazdnú dynamiku. Od preferovaného štýlu jazdy sa bude v sumári odvíjať aj spotreba paliva. Vo všeobecnosti ale MG HS nepatrí medzi najúspornejšie SUV vo svojej veľkostnej triede. Pri prevažne pohodovom štýle jazdy sa mestská spotreba ustálila na hodnote rovných 8 litrov. Pri diaľničnom tempe tu treba počítať s ešte o približne pol litra vyšším apetítom. Naopak na okreskách sa nameraná hodnota ustálila na hodnote 6,1 l/100 km. Výsledný kombinovaný priemer na konci testu dosiahol plne akceptovateľnú hodnotu 7,3 l/100 km, čo približne zodpovedá oficiálnym údajom výrobcu.
Pri preferencii svižnejšej a dynamickejšej jazdy tu treba počítať s približne o liter vyšším apetítom. Aj keď nemá SUV MG HS žiadne prehnané terénne ambície, tak vďaka vyššej svetlosti podvozka sa s ním môžeme vydať aj iné než klasické asfaltové komunikácie. V náročnejších podmienkach sa ako terénny limit javí paradoxne práve svetlá výška najnižších partií podvozka. Tú aj napriek oficiálne absentujúcemu údaju odhadujem pod hodnotou 20 cm.
MG HS 1,5 TGI Elegance
Dĺžka: 4 574 mm | Šírka: 1 876 mm | Výška: 1 685 mm |
Rázvor: 2 722 mm
Objem kufra: 580 litrov
Motor: zážihový 4 valcový
Pohon: predných kolies |
Kombinovaný výkon kW/koní: 119/162 | Krútiaci moment Nm: 250
Maximálna rýchlosť km/h: 190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,9 s
Prevodovka: 6 stupňová manuálna
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 7,4 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,2 l/ 100 km
Cena od: 26 970 €
Mohlo by vás zaujať:
MG Maze: Koncept ako zo sci-fi videohry
Aktuálni lídri automobilového priemyslu
Kus histórie v novom prevedení: Morgan Plus Four LM62