Lenže čoskoro to bude asi inak. Chuť cestovať minimálne rýchlosťou zvuku oživuje aj americké experimentálne lietadlo X-59 . Zatiaľ čo jedným z problémov Concordu (ukončenie 2003) bola skutočnosť, že sa pri lete muselo počkať, kým opustí zastavané oblasti, aby zrýchlilo na Mach 1, pretože sonický tresk by mohol poškodiť majetok na zemi. To naopak jednomiestny stroj X-59, ktorý vzniká v spolupráci firiem NASA a Lockheed Martin, má demonštrovať schopnosť dosiahnuť nadzvukovú rýchlosť pri potlačení aerodynamického tresku. Lietalo interne označované ako „Son of Concorde“ s rozpätím krídiel 8,99 m poháňa dvojprúdový motor General Electric F414-GE-100, ktorý by mal podľa plánu dosiahnuť rýchlosť 1,4 Macha. Hlasitosť pri lete by ale mala zostať pod hranicou 75 PldB.
Pilot nemá žiadny predný výhľad, orientáciu mu uľahčujú bočné a horné časti kupoly a systém vylepšeného letového videnia (Enhanced flight vision system – EFVS). Pred pilotnou kabínou je pretiahnutý cca 9,1 metra dlhý nos, ktorý má nehlučnejšie rozrážať vzduch pri vysokých rýchlostiach. Koncom roku 2022 by malo lietadlo podniknúť prvý let. Na rok 2023 sú naplánované letovo – zvukové skúšky. Na rok 2024 NASA plánuje sériu nadzvukových letov nad územím Spojených, pri ktorej bude zhromažďovať potrebné údaje, ktoré by mohli pomôcť sprístupniť nebo nadzvukovým lietadlám nad pevninou.
Smelé odhady konkurenčnej spoločnosti Boom Supersonic hovoria, že éra dostupných nadzvukových letov by sa mohlo obnoviť od roku 2029. Tým by sa výrazne skrátili pasažierom dlhé medzikontinentálne lety na príjemnú úroveň. Dovtedy ale ostáva dosť času na testovanie.
Mohlo by vás zaujať:
Najhorúcejšie technologické trendy pre rok 2022
Spirit of Innovation: Elektrický pohon a hneď tri nové svetové rekordy
Vývojári nového leteckého taxi stavili na atypické krídla