Francúzsky klenot je od počiatku svojej existencie spájaný nielen so svetom motoršportu, ale aj statusom automobilového luxusu. História malosériového výrobcu s mestečka Molsheim je zároveň plná pádov i vzostupov. Slávnu automobilku založil rovnomenný Ettore už v roku 1909. Päťdesiate roky minulého storočia zároveň priniesli zásadný zlom. Po neúspešnom období zavŕšenom smrťou otca zakladateľa bolo posledné pôvodné Bugatti vyrobené v roku 1952. A o jedenásť rokov neskôr značka na dlhý čas zanikla!
Prechodné obdobie
Automobilová legenda ale aj v čase svojho útlmu naďalej vzbudzovala nadšenie a emócie. V roku 1987 sa k vlastníckym právam pre značku Bugatti dostal Talian Romano Artioli. Francúzska legenda sa na prechodné obdobie dokonca presťahovala na sever apeninského polostrova, konkrétne do novej továrne v Campogalliane neďaleko Modeny. V roku 1990 bol počas talianskej epochy značky predstavený model EB110. Ten sa zároveň zaradil medzi najkultovejšie superšporty 90. rokov! Talianske snaženie neskôr neuniklo pozornosti koncernu VW na čele s Ferdinandom Piechom, ktorý videl v Bugatti obrovský potenciál. V roku 1998 nemecký koncert automobilku odkúpil a vzniká dnešná spoločnosť Bugatti Automobiles. Klenot sa zároveň vracia na domácu pôdu a v Molsheime vzniká pre značku nové a moderné zázemie. Zvyšok príbehu je už notoricky známa nedávna história. Tú vyšperkoval nielen zázračný model Veyron, ale aj jeho súčasný nasledovateľ Chiron. Okrem hlavnej modelovej línie sa Francúzi špecializujú aj na ešte exkluzívnejšie a zároveň úzko limitované edície. Presne do tejto kategórie spadá ultimátne Bugatti Centodieci, ktoré si v podobe odkazu na model EB110 symbolicky uctilo práve krátku taliansku epochu v histórii automobilky.
Inšpirácia EB110 s technikou Chironu
Bugatti Centodieci si už svojím názvom (centodieci znamená v preklade z taliančiny 110), ctí ikonický odkaz modelu EB110. Inšpirácia superšportom z 90. rokov je okrem názvu jasne badateľná aj na poli dizajnu. Prednej časti tohto exkluzívneho modelu dominuje na pomery ostatných súrodencov v princípe len minimalistická podkova, teda presnejšie maska chladiča. Na inšpiratívnu pôvodnou predlohu svojím dizajnom odkazujú aj veľmi úzke predné svetlomety. Dramatický a dravý výraz predných partií dotvára vo finále predný nárazník s mohutnými nasávacími otvormi a aerodynamickým splitrerom. Ostré krivky a línie dominujú tiež bočnému profilu karosérie. Ako typický poznávací prvok verzie Centodieci možno označiť dizajnovo zaujímavú päticu postranných chladiacich otvorov elipsovitého tvaru, situovanými tesne za prednými dverami. Práve cez tieto vstupy sa dostáva potrebný vzduch extrémnemu 8-litrovému motoru W16. Samotná pohonná jednotka je ukrytá pod zatmaveným sklom. Toto je opäť symbolický odkaz na model EB110. Obrovský rešpekt budí limitované Bugatti aj pri pohľade zozadu. Za optickú dominantu tohto priestoru možno označiť horizontálnu líniu koncových svetlometov. Nadšenci brutálnej sily a výkonu zbystria pozornosť predovšetkým pri pohľade na obrovský difúzor s dvoma vetvami výfukových koncoviek. Každá vetva zároveň pozostáva s originálnej dvojice na sebou situovaných okrúhlych koncoviek. Za odkaz na podobný model možno označiť aj výrazné zadné krídlo. Obdobné riešenie si pri Bugatti EB110 osvojili výkonnejšie verzie s prívlastkom SS. Vzácne Centodieci bude vo všetkých vyrobených kusoch lakované v špeciálnej bielej farbe.
Výkon z ríše snov
Už naznačila predošlá časť naznačila, že v útrobách unikátneho modelu Bugatti Centodieci sa po konštrukčnej stránke ukýva brutálna technika v princípe zhodná s modelom Chiron. Špeciálna edícia napriek tomu dostala navýšený výkon. Prepĺňaný benzínový 8-litrový 16-valec v tomto prípade generuje až 1600 koní! Centodieci sa tak vo výkonovom parametri doťahuje na ultimátnu verziu Bugatti Chiron Super Sport+. Neuveriteľná sila je aj tradične distribuovaná na všetky štyri kolesá prostredníctvom 7-stupňovej dvojspojkovej automatickej prevodovky. Bonusom výročného modelu je v porovnaní s „bežnou“ verziou Chiron o 20 kg nižšia hmotnosť. Pod symbolicky nižšiu váhu sa podpísali unikátne riešenia. Tie reprezentujú napríklad karbónové stierače alebo špeciálne odľahčené okná. Na jeden kilogram pohotovostnej ponúka Bugatti Centodieci vo finále výkon až 1,13 koňa. Za parametre z ríše snov možno označiť aj zrýchlenie z pokoja na 100 km/h. To Centodieci trvá len 2,4 sekundy. Mimochodom z 0 na 300 km/h dokáže špičkové Bugatti rozbehnúť len za 13,1 sekundy! Maximálna rýchlosť je obmedzená na bezpochyby postačujúcich 380 km/h. Z daného parametru je jasné, že cieľom tejto misie nebolo postavenie najrýchlejšieho modelu v histórii značky. Prednosťou Centodieci je nielen obrovská sila pri jazde v priamke, ale aj precízna a špičková ovládateľnosť pri prevádzke na okruhu alebo inej technickej trati! Pod tento faktor sa podpísal vo všeobecnosti ešte lepší prítlak, ktorý zaručujú práve vyššie spomenuté aerodynamické prvky.
Lahôdka pre desať vyvolených
Exkluzivitu modelov s logom Bugatti dnes podčiarkuje ich obrovský zberateľský potenciál. Prakticky každý automobil, ktorý opustí areál výrobného závodu v Molsheime, je jedinečný originál. V roku 2021 si niektorý model zo súčasného portfólia značky objednalo až 150 záujemcov. To je mimochodom po odbytovej stránke doteraz vôbec najlepší rok v 112 ročnej histórii tejto automobilky! Bugatti Centodieci vznikne len v extrémne vzácnej 10-kusovej edícii. Väčšina jeho výrobného planú je naplánovaná na aktuálny rok 2022. O záujemcov automobilka podľa očakávania núdzu nemala. Po Bugatti Centodieci sa doslova zaprášilo. A to aj napriek horibilnej cenovke štartujúcej na čiastke 8 miliónov eur. Daná cena je extrém aj s prihliadnutím na pomery značky Bugatti. Pre zaujímavosť v tejto súvislosti dodajme, že „obyčajný“ model Chiron sa dal zaobstarať „len“ za približne 2,4 milióna eur.
BUGATTI CENTODIECI
Motor: zážihový V16 objem 8,0 l
Maximálny výkon: 1176 kW (1600 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 2,5 s
Maximálna rýchlosť:
viac ako 380 km/h
Cena: od 8 miliónov eur
Mohlo by vás zaujať:
Type 59: Najkrajší retro pretekársky voz od Bugatti
Bugatti Divo Lady Bug: Projekt, ktorý takmer vzdali
Bugatti Chiron Pur Sport: Superšport pre najnáročnejších