Starovekí Gréci boli pri zrode pilierov modernej spoločnosti, tak ako ju poznáme dnes. Aj napriek početným kvalitám sme si ale tento kultúrny národ obývajúci juh Balkánskeho polostrova a okolité ostrovy nikdy príliš nespájali s automobilovou sférou. Toto sa ale v budúcnosti môže veľmi rýchlo zmeniť. Dôkazom toho je aj ambiciózny projekt SP Automotive, pri ktorého zamýšľaných počinoch môžeme pokoje použiť prívlastok automobilový div sveta.
Spyros Panapoulos
Pod skratkou SP Automotive sa ukrývajú iniciály otca zakladateľa Spyrosa Panopoulosa. V minulosti sme už boli svedkami mnohých pokusov o vyrobenie naj auta planéty. Veľké množstvo z nich ale zaniklo skôr ako začalo. Helénsky projekt má byť v tomto smere diametrálne odlišný. Garantom budúceho úspechu je samotný Spyros. Aj keď väčšine automobilových fanúšikov je toto meno neznáme, tak šikovný Grék má za sebou veľmi zaujímavú minulosť. Hlavnou doménou vizionárskeho inžiniera a konštruktéra sú spaľovacie motory. Panopoulos si urobil meno už v roku 1999. V tomto čase „upravil“ sériový 4-valec montovaný do dobového Mitsubishi Lancer Evo, na neuveriteľný výkon 1400 koni. Pre lepšiu predstavivosť dodajme, že z jedného litra objemu tejto pohonnej jednotky vydoloval až 700 koní! Od toho času šikovný Grék rozbehol spoluprácu hneď z viacerými automobilkami ako je Subaru, Ford, ale aj Lotus, Porsche, Lamborghini, Mclaren či Ferrari. Okrem toho sa podieľal aj na vývoji komponentov pre špeciály WRC a monopostov F1! Logickým vyústením jeho ďalšieho kariérneho rastu bolo založenie vlastnej automobilky.
Technológie budúcnosti
Mimoriadne ambície vznikajúcej automobilky SP Automotive od obdobných projektov malosériových „super áut“ odlišuje predovšetkým konštrukčná nezávislosť. Gréci si vo vlastnej réžií trúfajú vyvinúť a postaviť dokonca aj motor! Pozitívne je, že základom pohonu pripravovaných modelov bude tvoriť na dnešnú dobu už takmer zatratený spaľovací motor. Za účelom dosiahnutia extrémnych výkonových parametrov síce môžeme aj v tomto smere počítať s výrazným elektrickým dopingom. Základný pilier pohonných jednotiek SP Automotive predstavuje benzínová prepĺňaná motorizácia 4,0 V10. Automobilka pri výrobe pohonnej jednotky hovorí o maximálnom vyžívaní modernej 3D tlače. Blok motora bude vytlačený z mimoriadne odolnej zliatiny horčíka. Piesty a ojnice budú, naopak, z titánu. Pohonná jednotka bude obsahovať aj inconel, čo je super zliatina na báze niklu a chrómu. Extrémnu konštrukciu predstavujú tiež turbodúchadlá vyrobené z uhlíkových vlákien! Okrem pohonnej jednotky zaujme konštrukciou aj samotný monokok. Jeho základ bude vyrobená zo špeciálneho polyméru, ktorý sa okrem monopostov F1 využíva aj v v leteckom priemysle. Za ďalší konštrukčný unikát tu možno označiť strechu pozostávajúcu z mimoriadne pevného a zároveň ľahkého kovového skla. Okrem konštrukcie zaujme grécke „ultra auto“ tými najmodernejšími užívateľskými technológiami na palube. Samozrejmosťou je v tomto smere podpora 5G sietí či aplikácia tzv. virtuálnej reality. Systém dokáže napríklad monitorovať momentálnu úroveň stresu a psychickej záťaže vodiča. Na základe týchto údajov automobil preventívne prispôsobí svoje výkonové parametre, čím sa zníži riziko vážnej nehody či kolízie.
Chaos na scéne
Nie je tomu tak dávno, čo výkonový výkvet automobilového priemyslu reprezentovali tzv. superšporty, s klasickými spaľovacími motormi. Elektrifikácie so sebou v posledným rokoch priniesla epochu dramaticky výkonnejších hyperšporty. Vlastnú kategóriu tu taktiež predstavujú extrémne výkonne elektromobily, na čele s chorvátskym Rimac Nevera. SP Automotive to ale nestačí! Spyros Panopoulos hovorí o v prípade svojho modelu Chaos o prvom ultra aute! A cieľom je jasný! Chaos chce obrátiť všetky terajšie automobilové maximá naruby! Extrémne ultra auto chce byť nielen absolútne najrýchlejších automobilom našej planéty, ale aj najlepšie zrýchľujúcim modelom v obľúbenej disciplíne šprintu na štvrť míle a dokonca aj absolútny rekordérom v čase na jedno kolo v tzv. zelenom pekle, teda severnej slučke okruhu Nürburgring! Vyššie popísaný motor 4,0 V10 bude pre spomínané ciele distribuovať výkon na všetky štyri kolesá prostredníctvom 8-st. dvoj spojkovej prevodovky. A aký je reálny výkon ultra auta SP Automotive Chaos? Automobilka tu počíta z dvoma výkonovými verziami. Základom je model s prívlastkom Earth Version. Ten generuje výkon neuveriteľných 2077 koní + krútiaci momentom 1389 Nm vrcholiacom takmer na úrovni 11-tisíc otáčok! Zrýchlenie z pokoja na 100 km tu má trvať len 1,9 sekundy a Chaos bude potrebovať len 7,9 s na vyhynutie rýchlosti 300 km/h. Maximálka má hravo presiahnuť magickú rýchlosť 500 km/h. To však stále nie je všetko. Dnes už v „počítačovej“ forme existuje aj ešte výkonnejšia verzia s prívlastkom Zero Gravity, ktorej výkon potláča fyzikálne zákony a atakuje neuveriteľnú hodnotu 3107 koní!
Extrémista
SP Automotive Chaos sme mali pôvodne spoznať už minulý rok v Ženeve. Pandémia koronavírusu celý projekt mierne oddialila. Gréci ale k dnešnému dňu už reálne predali minimálne jeden automobil! A jeho majiteľ by sa z neho mal tešiť už doslova o pár dní. Punc exkluzivity celému projektu dodáva fakt, že celkovo automobilka plánuje vyrobiť maximálne 100 kusov modelu Chaos. Na každý kontinent ich bude putovať maximálne 20! Cenovka je pritom viac ako extrémna. Základné prevedenie Earth Version má štartovať na cenovke cca 5,5 milióna eur a za špičkový model Zero Gravity si Spyros vypýta minimálne 12,4 milióna eur. A to sú už cenovky, oproti ktorým sú exkluzívne modely od značiek Bugatti resp. Rimac len lacnými príbuznými.
SP AUTOMOTIVE CHAOS EARTH VERSION
Motor: zážihový V10 objem 4,0 l + elektromotor
Maximálny výkon: 1528 kW (2077 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 1,9 s
Maximálna rýchlosť: viac ako 500 km/h +
Cena: od 5,5 milióna eur
Mohlo by vás zaujať:
DBX707: Nová vlajková SUV loď z dielne Aston Martin
Gordon Murray T.33: Nadčasový britský supercar
Toyota GR GT3 Concept: Pretekárov už môžu začať svrbieť prsty