Táto známa pravda platí v dnešnom konzumnom svete o to viac prakticky pri všetkých hmotných statkoch. Na pomyselnom vrchole vlastníckej pyramídy snov každý z nás podvedome očakáva aj automobily. Drvivá väčšina „bežných“ značiek sa v náročných časoch a nekompromisnom konkurenčnom boji, reálne snaží na svoju stranu získať každého jedného zákazníka. Ako motivačný faktor tu dokonale poslúžia rôznorodé bonusy i cenové zvýhodnenia. A potom tu máme skupinu aj exkluzívnych automobiliek resp. modelov, ktoré sú už od počiatku plánované ako špeciálne edície alebo série s limitovaným počtom vyrobených kusov. V tomto prípade vo väčšine prípadov platí, že ten, kto skôr príde, aj skôr berie. Zároveň ale aj dnes stále existuje niekoľko exkluzívnych automobiliek, ktoré si zákazníkov pre svoje top modely špeciálne vyberajú. V tomto prípade ani pohotová návšteva predajného miesta v kombinácii s tučným bankovým kontom automaticky neznamenajú a nedeklarujú to, že konkrétny záujemca následne svoje vysnívané auto aj reálne získa!
Móresy značky Ferrari
Najznámejším priekopníkom vyberavého prístupu k svojim zákazníkom je talianske Ferrari. Už samotný zakladateľ značky, legendárny Enzo Ferrari vedel, že na dosiahnutie absolútneho automobilového piedestálu nestačí „len“ vyrábať špičkový produkt. Ferrari je dnes tam, kde je predovšetkým vďaka svojej unikátnej exkluzivite. Automobilka si dlhodobo ako oko v hlave stráži počty vyrobených modelov, ktoré každý rok opúšťajú brány továrne v Maranelle! Vzpínajúci koník sa v minulosti ešte priamo pod vedením charizmatického commendatoreho Enza a prakticky kusovej výrobe odvážil k prístup, že Ferrari skrátka nie je pre každého. V minulosti o šťastlivcoch, na ktorých sa konkrétny model reálne ušiel, rozhodoval mnohokrát samotný Enzo. Vítaným predpokladom konečného úspechu tu boli, samozrejme, predovšetkým osobné vzťahy. A Ferrari si obdobné drahoty zachovalo aj vo svojej modernej ére, po smrti otca zakladateľa.
Ako typickým príkladom vyberavého prístupu poslúži legendárne Ferrari Enzo. Top model z roku 2012, z ktorého sa vyrobilo len 399 kusov, si mohli reálne kúpiť len majitelia oboch starších vlajkových lodi, teda modelov Ferrari F40 a F50! Obdobná situácia s ešte extrémnejšími pravidlami sa zopakovala pri modeli Ferrari La Ferrari. Tu si Taliani predsavzali, že budúci majiteľ poslednej vlajkovej lode značky musí vlastniť minimálne päť ďalších exkluzívnych Ferrari! A ani táto podmienka ale nebola ešte automatickou zárukou, že sa na neho La Ferrari reálne ujde. Klientelu, ktorá splnila dané podmienky Ferrari, „len“ zaradilo na tzv. listinu čakateľov. Jej problémom bol podľa očakávania až príliš vysoký záujem k pomeru len 499 vyrobených kusov. Pomyselnom čerešničkou na konci je v tomto kontexte príbeh extrémneho okruhového náčinia Ferrari FXX. To si jeho majiteľ po splnení všetkých podmienok síce mohol reálne kúpiť, no auto aj tak ostalo v opatere značky Ferrari. Majiteľ si na ňom na druhej strane mohol prísť po nahlásení a zajazdiť na okruhu, kde už mal postaraný o komplexný servis. Vyššie spomenuté pravidlá automaticky katapultujú dnes ceny mnohých historických Ferrari do extrémnych výšin. Jazdené klenoty so vzpínajúcim sa koníkom sa preto v dražbách veľakrát predávajú za omnoho vyššiu cenu, aká je tá pôvodná.
Z minulosti sa prenesme do súčasnosti. Pripravili sme pre vás prehľad desiatich modelov nedávneho obdobia, pri ktorých okrem dostatočnej čiastky potrebujete aj požehnanie samotnej automobilky:
Ferrari Monza SP1 a Ferrari Monza SP2
Vzhľadom na predchádzajúce riadky nikoho veľmi neprekvapí, že aj v aktuálnom rebríčku najexkluzívnejších automobilov hrá prvé husle vzpínajúci sa koník. Už na prvý pohľad ultimátny model Monza ponúkalo Ferrari hneď v dvoch verziách. Kým špecifikácia SP1 je určená len pre sólo vodiča, tak do „priestrannejšieho“ modelu SP2 sa už zmestí aj spolujazdec. Exkluzívny automobil, ktorého názov je inšpirovaný chrámom rýchlosti – extrémne rýchlym okruhom na severe Talianska, predstavuje unikátne premostenie moderny s históriou značky. Konkrétne ide o inšpiráciu pretekárskymi Ferrari zo 40. a 50. rokov minulého storočia. Tuto éru pripomína absencia strechy a klasického čelného skla! Modernú dobu tu, naopak, reprezentuje kultová motorizácia. Oba modely Monza poháňa atmosférický motor V12 o objeme 6,5 litra. Ten využíva napríklad aj model 812 Superfast. V prípade ultraľahkého modelu Monza je výkon vyladený na 812 koní. Ferrari plánuje vyrobiť z modelu Monza len 499 kusov. Nikoho snáď neprekvapí, že všetky si už aj napriek astronomickej cenovke a šialených podmienok našli svojho majiteľa.
Ferrari Sergio Pininfarina
Druhé Ferrari z nášho rebríčka patrí k tomu absolútne najexkluzívnejšiemu, čo kedy opustilo montážnu linku v Maranelle. Ak ste o modeli Sergio Pininfarina ešte nepočuli, tak na to prakticky nebol ani žiadny dôvod. Skvost na štyroch kolesách je určený len pre tú skutočne najnáročnejšiu klientelu. Talianska automobilka takto vzdáva hold legendárnemu dizajnérovi. Práve podpis Pininfarina v minulosti formoval veľké množstvo dnes už legendárnych Ferrari! Celkovo vzniklo len 6 kusov z modelu Sergio Pininfarina. Veľmi bizarným spôsobom prebiehal aj ich predaj. Ferrari si z databázy svojich klientov po dôkladnom zvážení vybralo úzke množstvo privilegovaných záujemcov, ktorým bola táto chuťovka následne na privátnej akcii ponúknutá. Automobilka si pri tvorbe menného zoznamu vraj dala mimoriadne záležať aj na tom, aby neskôr tento model neskončil v dražbe alebo rukách priekopníkov s exkluzívnym tovarom.
Pagani Huayra Imola
Aj ďalší člen nášho exkluzívneho rebríčka je nositeľom talianskeho pasu. Horacio Pagani dokázal na severe Talianska vybudovať rovnomennú exkluzívnu malosériovú automobilku. Tá sa podľa očakávania zameriava na výkonné superšporty. Gro modelovej ponuky Pagani v súčasnosti reprezentuje model Huayra. Pre toho, komu by nestačila „obyčajná“ verzia, má Pagani v ponuke aj špeciálne deriváty. Ich vrchol reprezentuje extrémna verzia s prívlastkom Imola. Dôvetok v názve je inšpirovaný rovnomenným pretekárskym okruhom. Od svojej bežnej predlohy sa Imola okrem názvu odlišuje aj množstvom konštrukčných zmien. Vidlicový 12-valec tu generuje výkon až 827 koní. Pagani pritom obmedzí počet vyrobených kusov modelu Huayra Imola len na 5! O ich budúcich majiteľoch rozhodoval sám Horacio.
Battista Anniversario
Podpis legendárneho dizajnérskeho štúdia Pininfarina nesie aj model Battista Anniversario. Vyslovene exkluzívna hračka vznikla ako extrémna nadstavba už tak unikátneho modelu Pininfarina Battista. Určitým prekvapením je, že v tomto prípade ide o čistý elektromobil. Vďaka prakticky zhodnej technike s chorvátskou značkou Rimac patrí Battista dnes k tomu vôbec najlepšiemu, čo dokáže ponúknuť svet batériových vozidiel. Vďaka výkonu 1900 koní tu ide dokonca o najvýkonnejší taliansky automobil, určený na používanie na klasických komunikáciách. Kým z východiskového modelu Pininfarina Battista sa celkovo ručne vyrobí „až“ 150 kusov, tak z nadstavby v podobe Battista Anniversario vznikne celkovo len 5 kusov. Tie si svojich majiteľov, samozrejme, našli podľa špeciálne stanovených kritérií.
Bugatti Divo
Na extrémne výkonné exkluzívne superšportové automobily, určené len pre vyvolených, sa vo svojej novodobej histórii sústredí aj legendárna značka Bugatti. Vlajkovou loďou automobilky sídliacej vo francúzskom mestečku Molsheim je v súčasnosti model Chiron. Superšport vzdávajúci hold legendárnemu monackému automobilovému pretekárovi sme doteraz spoznali už vo viacerých limitovaných sériách. Za ich vrchol možno označiť v princípe samostatný model Bubgatti Divo, ktorý ale po technickej stránke stále vychádza práve z Chironu. Mimochodom, aj označenie Divo odkazuje na známeho francúzskeho automobilového pretekára. Tato exkluzívna hračka bola vyvinutá predovšetkým pre ešte väčšie potešenie pri jazde v zákrutách a na technických tratiach. Bugatti z modelu Divo plánuje produkciu na úrovni 40 kusov. Zaujímavé pritom je, že všetky kusy boli na základe kritérií automobilky predané dokonca už v čase pred oficiálnym predstavením tohto modelu.
Aston Martin Valkyrie
Ikonická značka úzko spätá predovšetkým s britským agentom 007 je vďaka svojim novým majiteľom aktívna aj vo svete F1. Kredit automobilky Aston Martin v tomto smere ešte viac pozdvihuje civilná formula, v podobe exkluzívneho hyperšportu Valkyrie. A v tomto prípade rozhodne nejde len o marketing. Pri vývoji civilného modelu sa reálne podieľalo množstvo konštruktérov z F1. Základ pohonného reťazca pozostáva z motorizácie V12 o objeme 6,5 litra, ktorá pochádza z vývoja firmy Cosworth. Celkový výkon tu aj vďaka hybridu dosahuje až 1176 koní. Aston Martin Valkyrie vznikne okrem verzie Coupé aj v ešte exkluzívnejšom vyhotovení s otvorenou strechou. Kým z Valkyrie Coupé bude vyrobených až 150 kusov, tak pri verzii Spider sa počíta z výrobou len 85 kusov. O budúcich majiteľoch exkluzívnych modeloch aj v tomto prípade rozhodovala samotná automobilka Aston Martin.
Brabham BT62R
Brabham je ďalšie silne meno úzko späté so svetom F1. Pomerne mladú britskú automobilku Brabham reálne vedie David Brabhan a to je syn legendárneho Austrálčana Jacka. Ten okrem troch titulov majstra sveta F1, založil aj úspešnú rovnomennú stajňu F1. Na odkaze športových úspechov legendy si dnes mimoriadne zakladá aj spoločnosť Brabham Automotive. Pôvodný model Brabham BT62 bol určený výhradne len na pretekárske trate. V modelovom portfóliu ho neskôr doplnila aj civilná verzia Brabham BT62R, z ktorej sa vyrobí len niekoľko desiatok kusov. Dôvetok v podobe písmena R v tomto prípade odkazuje na variant homologovaný do klasickej cestnej premávky. Atmosféricky motor V8 o objeme 5,4 litra v tomto prípade generuje výkon 710 koní. O exkluzivite značky Branham napovedá aj fakt, že sa prioritne sústredí len na záujem zo strany britských zákazníkov.
Fittipaldi EF7
Obdobný príbeh ako pri značke Brabham zastúpený inou legendou zo sveta F1 predstavuje projekt Fittipaldi. V súčasnosti len 39 vybraných záujemcov exkluzívneho projektu ešte stále čaká na finálnu realizáciu sériovej podoby superauta Fittipaldi EF7. O dizajn modelu nesúceho meno slávneho Brazílčana Emersona Fittipaldiho sa stará už niekoľkokrát spomenuté talianske dizajnové štúdio Pininfarina. Mimochodom, slávny Emersom sa na vzniku nového super auta podieľal nielen symbolicky, ale aj aktívne. Pod jeho dohľadom tu vznikala nielen extrémne ľahká konštrukcia, ale aj precízne vyladenie jazdných vlastností. Po úspešnej finalizácii celého projektu je majster sveta F1 pripravený poskytnúť vybraným majiteľom modelu EF7 aj niekoľko bezpochyby cenných rád pri jazde na pretekárskom okruhu.
Mercedes-AMG One
Po mimoriadne úspešnom období vyšperkovaným sériou jazdeckých a konštruktérskych titulov vo svete F1 začala značka Mercedes-Benz intenzívne pracovať na svojom vlastnom sériovom hyperšporte. O projekte Mercedes-AMG Project One sa verejnosť po prvýkrát dozvedela už v roku 2017. Práve v tomto bol premiérovo predstavený atraktívny koncept. Dlhoročný vývoj superauta, na ktorom sa aktívne podieľal aj dnes už najúspešnejší pilot v histórii F1 Brit Lewis Hamilton, je už praktický ukončený. Prvé sériové kusy dorazia k svojim majiteľom už v budúcom roku. Mercedes-Benz si zo svojej bohatej klientskej databázy vybral len 275 mien, ktoré dostali reálnu možnosť zakúpiť si túto exkluzívnu automobilovú chuťovku.
Ford GT
Na záver nášho prehľadu pripájame značku, ktorej účasť by v klube tých najexkluzívnejších súčasných automobilov našej planéty hádal len málokto. Modrý oval má pritom vo svojom veľmi bohatom modelovom portfóliu aj reálne superauto. Reč je o aktuálnom modeli Ford GT, ktorý je modernou reinkarnáciou pôvodnej legendy a víťaza pretekov 24 hodín v Le Mans. Američania pôvodne plánovali vyrobiť len 500 kusov z novodobého GT. Podmienkou pri predaji extrémne vzácneho superšportu jeho vybranému majiteľovi bolo v tomto prípade dokonca jeho aktívne používanie. Po obrovskom záujme a dopyte po novom modeli Ford GT sa automobilka neskôr rozhodla výrobu navýšiť na celkových a stále veľmi exkluzívnych 1350 kusov.
Určite vás zaujme:
Sen všetkých puristov – Ferrari 296 GTB
Civilná formula: Aston Martin Valkyrie Spider
Bugatti Centodieci: Limitovaná pocta 30 ročnej legende