10. Google+
V júni 2011 sa mohli užívatelia konečne zaregistrovať na dlho očakávanú sociálnu sieť od technologického giganta. Google+ mal byť priamym konkurentom Facebooku a korporácia sa ho snažila pretláčať k ľuďom najrôznejšími spôsobmi, napríklad prepojením so svojimi ďalšími, oveľa populárnejšími službami. Obrovský boom ale pomerne rýchlo vystriedala nuda a sklamanie. Počet aktívnych používateľov tejto sociálnej siete rýchlo klesal a neexistuje nik, kto by sa stal slávnym vďaka veľkému počtu fanúšikov na Google+. V marci 2018 navyše došlo k úniku súkromných dát asi pol milióna používateľov Google+, firma však incident dlho tajila. Chyba z decembra 2018 ohrozila až 52 miliónov používateľov a v apríli 2019 napokon Google+ ukončil svoju existenciu.
9. Hoverboard
Hoverboardy boli už v roku 2015, keď sa objavili, pomerne zvláštne. Chôdza bola takmer rovnako rýchla ako preprava na týchto dopravných prostriedkoch a určite bezpečnejšia. Kde boli tie vznášajúce sa dosky, ktoré nám sľuboval film Návrat do budúcnosti? Riziká spojené s vlastníctvom hoverboardov sa ale začali naplno ukazovať až niekoľko mesiacov po tom, ako sa zariadenia objavili na trhu. Batérie v nich totiž veľmi rady vzbĺkali. Vo Veľkej Británii spôsobili niekoľko domových požiarov, mnohé letecké spoločnosti zakazovali prepravu hoverboardov a v USA spôsobili už v roku 2015 najmenej 60 požiarov, pričom pri jednom z nich zomreli dve malé dievčatá. V Spojených štátoch amerických napokon stiahli z trhu pol milióna hoverboardov a ich sláva rýchlo zapadla prachom. Vyrábajú sa síce dodnes, ale len v malom.
8. Apple Maps
Spoločnosť Apple sa svojho času rozhodla, že Google Maps už nebudú základnou mapovou aplikáciou pre iPhone. V roku 2012 tak prišla s vlastným softvérom, ktorý od základov vybudovala, a odovzdala ho používateľom. Bolo to fiasko. Aplikácia bola nielen nepresná, ale obsahovala aj rôzne 3D modely budov či „prelety“ nad niektorými oblasťami. A práve tie sa stali najväčším terčom posmechu. Mnohé mosty boli pokrútené do bizarných tvarov, navigácia vodila ľudí cez železničné trate mimo priecestí aj cez vodu, v jednom prípade bola farma označená ako letisko. Išlo o taký veľký problém, že CEO Applu Tim Cook sa používateľom dokonca ospravedlnil, čo sa v dejinách firmy nestáva často, a odporučil im nájsť si alternatívne aplikácie, kým sa chyby neodstránia. Mnohí ľudia ale ostali aj po vylepšení Apple Maps verní Googlu.
7. Windows Vista
Vista to nemala ľahké. Jej predchodca Windows XP bol mimoriadne obľúbený a s odstupom času sa o ňom hovorí ako jednom z najlepších operačných systémov od Microsoftu. Vista sa stala pravým opakom. Keď ju v januári 2007 uviedli na trh, používatelia začali rýchlo odhaľovať jej nedostatky. Tým najhorším bola pomalosť, Vista mala v porovnaní s XP oveľa vyššie hardvérové nároky a na slabších počítačoch bola pomalá. Nie každý ale chcel kvôli operačnému systému kupovať nový počítač. Mnohí tak radšej ostali pri XP až dovtedy, kým sa na trhu neobjavil Windows 7. Problémom pre firmy bola aj slabšia kompatibilita Visty s iným softvérom a hardvérom. Pozíciou „xpéčka“ teda rozhodne neotriasla a upadla do zabudnutia. Zaujímavé ale je, že ešte v roku 2021 malo Vistu nainštalovaných 0,21 percenta ľudí, ktorí používali nejaký operačný systém od Microsoftu.
6. PlayStation Vita
PlayStation Vita vlastne nebola zlým produktom, majitelia si ju pochvaľovali. Problém bol v tom, že tých majiteľov nebolo mnoho. Do dnešného dňa sa predalo čosi vyše 16 miliónov týchto herných konzol. Môže sa to zdať veľa, ale napríklad v prípade PlayStation 2 to bolo až 157 miliónov. Hlavným dôvodom, prečo ľudia Vitu nekupovali, bol fakt, že v roku 2012 sa už pomerne rýchlo rozbiehalo hranie hier na smartfónoch. Málokto potreboval ďalšie prenosné zariadenie len kvôli tomu, aby sa na ňom mohol hrať. Potom tu bola aj vysoká uvádzacia cena 249 eur. Stačilo prihodiť 50 eur a človek mohol mať v tom čase plnohodnotnú konzolu PlayStation 3. Pridajte k tomu rozpačitú kvalitu tých najdrahších hier a fakt, že Sony postupom času Vitu úplne ignorovalo, a máte recept na komerčný neúspech.
5. Segway
Spomínate si na Segway? Dvojkolesové vozidlo prišlo v roku 2002 na trh s fanfárami. Hovorilo sa, že spôsobí revolúciu v osobnej doprave. Zakladatelia firmy prichádzali so smelými predpoveďami, tvrdili napríklad, že týždenne predajú desaťtisíc Segwayov alebo že ich firma dosiahne miliardovú tržbu skôr než ktorákoľvek iná. Pravdou bolo, že desaťtisíc Segwayov síce predali, ale za dva roky. Očakávania jednoducho prekonali realitu. No a potom tu boli rôzne zákonné obmedzenia. V mnohých štátoch zakázali Segwayom jazdiť na chodníkoch aj cestách, zariadenia boli totiž nebezpečné pre chodcov aj jazdcov. Segway ako revolučný vynález jednoducho nezapadal do žiadnej kategórie už existujúcich dopravných prostriedkov. Celkovo sa predalo 140-tisíc kusov a v júni 2020 firma výrobu týchto zariadení zastavila.
4. Samsung Galaxy Note 7
V roku 2016 bol Samsung Galaxy Note 7 jedným z najlepšie hodnotených smartfónov. Recenzenti sa neštítili prívlastkov ako „najlepší“ či „krásny“. Vnútri zariadenia sa ale skrývala nebezpečná vec. Podobne ako u hoverboardu, aj v prípade tohto telefónu spôsobili jeho pád vadné batérie. Note 7 bol totiž naozaj inovatívny a dokázal čosi, čo žiaden iný smartfón: horieť. Vedel vzplanúť v lietadle, v aute, vo vrecku nohavíc, na nočnom stolíku, jednoducho kdekoľvek. Firma stiahla zariadenia z trhu, nechala batérie vymeniť inou spoločnosťou, ale nové smartfóny takisto horeli. Dva mesiace po uvedení na trh Samsung výrobu Note 7 zastavil. Softvérovým updatom tiež zaistil znefunkčnenie tých mobilov, ktoré majitelia nevrátili. Kupcom potom firma ako náhradu ponúkla iné modely telefónov, čím si zachránila aspoň časť pošramotenej reputácie.
3. Windows Phone
Zatiaľ čo na stolných počítačoch a notebookoch majú operačné systémy od Microsoftu až trojštvrtinové zastúpenie, v smartfónoch sú to iba dve stotiny percenta. Windows Phone pritom pri uvádzaní na trh zažil obrovskú párty, na ktorej sa už pomaly pochovával konkurenčný iOS od Applu. Namiesto toho strávil Microsoft roky presviedčaním vývojárov tretích strán, aby vytvárali aplikácie aj pre Windows Phone. Popritom sa gigantovi podarilo zničiť firmu Nokia. Tú najprv kúpil za vyše sedem miliárd dolárov a následne odpísal ako nevydarený experiment. Bill Gates dodnes považuje nesprávny prístup k mobilným zariadeniam za najväčšiu chybu Microsoftu. Za neúspech mobilného operačného systému tak trochu môže aj jeho desktopový kolega Windows 8. Ten sa nepovažoval za príliš kvalitný a ľudia si tieto dva produkty akosi spájali do jedného nevydareného páru.
2. Google Glass
Pre technologického giganta boli futuristické okuliare zrejme trpkým sklamaním. Ľudia sa napríklad začali pýtať, či je bezpečné dlhodobo nosiť tak blízko mozgu zariadenie, ktoré emituje elektromagnetické žiarenie. A čo súkromie? Google Glass vás mohli fotiť či nakrúcať v akomkoľvek momente. Ďalej tu boli neatraktívny vzhľad a vysoká cena: mali stáť 1500 dolárov. A to bola suma, pre ktorú by sa zlodejovi oplatilo jednoducho strhnúť okuliare majiteľovi z hlavy. V prospech Google Glass nehovoril ani ich pomalý vývoj, potenciálnym zákazníkom sa dlho zdalo, že firma nevie dotiahnuť produkt do konca. No a v neposlednom rade tu bol fakt, že okuliare akosi nemali zmysel. Neponúkali žiadnu funkciu, ktorú by človek naozaj neustále potreboval. A hoci Google pokračuje v ich vývoji, zdá sa, že v dohľadnej dobe nepôjde o hit.
1. 3D televízory
Po obrovskom úspechu kinohitu Avatar v roku 2009 sa zdalo, že televízory rýchlo prejdú do trojrozmernej éry. Snaha preniesť zážitok z kín do domácností ale skončila katastrofálne. V prvom rade tu bol fakt, že ľuďom sa nechcelo mať doma na gauči nasadené okuliare. Pri veľkosti uhlopriečok televízorov tiež 3D efekt nevynikol tak ako na filmovom plátne. O trojrozmernom vysielaní nemohlo byť ani reči, vyžadovalo by si rýchlosť prenosu dát, ktorá nie je bežne dostupná ani dnes. Nehovoriac o tom, že na vytvorenie kvalitných 3D záberov sú potrebné špeciálne kamery. Sledovanie trojrozmerných filmov tiež rýchlo unavuje oči a spôsobuje bolesti hlavy. A čo keď bol vo viacčlennej domácnosti niekto, kto jednoducho nechcel pozerať 3D film, zatiaľ čo ostatní chceli? Buď musel odísť z obývačky, alebo hľadieť na rozmazané zábery. To sú len niektoré z príčin, pre ktoré 3D televízory nemali komerčný úspech. Ba čo viac, išlo o prepadák. Aj preto by ste dnes mali problém zohnať v obchode 3D televízor.
Mohlo by vás zaujať:
Tak toto sa nepodarilo – náš výber „nečakaných“ automobilových prepadákov