V kóde Severatlantickej aliancie je označovaný ako Pomornik. Vývoj Projektu 1232.2 „Zubr“ začal v roku 1978. So stavbou prvého kusu sa začalo v roku 1985, a do služieb námorníctva vplávalo 57 metrov dlhé a 25,5 metra široké monštrum o tri roky neskôr. O obsluhu sa stará 33 členov posádky. Pohon zabezpečujú tri plynové turbíny s výkonom 30 tisíc koní, dve s výkonom 20 tisíc koní slúžia pre vztlak. Naložené vznášadlo odvezie až 130 ton, a to pri ponore 2 metre. Po vode dosiahne maximálnu rýchlosť až 63 uzlov, čo je v prepočte takmer 1170km/h . To pri takej rýchlej doprave a vylodení pancierovaných vozidiel a živej sile vie zaskočiť protivníka. Napríklad tri tanky T-80B alebo PT-76, alebo osem kusov BMP-2 či až desať transportérov BTR-70. V prípade nasadenia pechoty až 360 vojakov.
V prednej časti vznášadla je zdvíhacia rampa cez ktorú vystupuje technika a živá sila. Predtým sa vypustí časť vzduchového vankúša, aby bol hladký prechod na breh. O ochranu vznášadla sa starajú systémy protilietadlovej obrany v podobe automatických guľometov a raketometov. Z celkovo dokončených deväť kusov slúži v ruskom, ukrajinskom, gréckom a čínskom námorníctve. Posledne menované si objednalo celkovo štyri kusy, jeden už je nasadený v aktívnej službe.
https://youtu.be/qJxpMCaw1NE
Mohlo by vás zaujať:
AAVP7A1: Rozhodujúci útok môže prísť aj z vody
Operácia Overlord: Vylodenie, ktoré urýchlilo porážku Hitlera
Komu patrí najväčšia lietadlová loď na svete?