Len máloktorá značka je v rámci histórie tak úzko spätá so svetom F1 ako práve Lotus. Toto magické prepojenie pretrváva dokonca aj dnes, keď tím Lotus v kráľovnej motoršportu už niekoľko sezón nepôsobí. DNA z formuly 1 totiž Briti vždy implementovali aj do svojich civilných automobilov. Konštrukčnou prioritou športových automobilov tejto značky bola vždy posadnutosť čo najnižšou hmotnosťou. Praktickým dôkazom tohto tvrdenia je v praxi ešte aj dnes kultový model Seven, ktorý drží pri živote „konkurenčná“ značka Caterham.
Odkaz otca zakladateľa stále žije
Ak si odmyslíme ligotavý svet F1, tak Lotus má veľmi zaujímavú históriu aj na poli športových automobilov. Po prenikavom úspechu pôvodného modelu Seven, Colin Chapman nezaspal na vavrínoch a svoje dielo v rámci ďalších modelov neustále zdokonaľoval a vylepšoval. Za všetkým možno hľadať jeho posadnutosť čo najdokonalejšími jasnými vlastnosťami. Horibilný výkon pohonných jednotiek tu pritom paradoxne nikdy nebol prioritou! Pod skvelú ovládateľnosť modelov značky Lotus sa okrem nízkej hmotnosti a optimálneho rozloženia váhy vozidla podpísalo množstvo ďalších konštrukčných detailov. O spoluprácu s britským konštrukčným géniom sa vo svojom čase snažilo veľa renomovaných automobiliek. V tejto súvislosti sa do popredia paradoxne najviac tlačí škandalózna spojitosť s ďalším dnes už kultovým automobilom DeLorean. Samotný Colin bol v rámci daného projektu podozrivý z finančných machinácií. V roku 1982 geniálny konštruktér náhle zomrel. Dozvuky škandálu v spojitosti s projektom DeLorean mali ale logicky dopad aj na automobilku Lotus. Zla finančná kondícia v spojitosti s neistými vyhliadkami na budúcnosť mala za následok, že dovtedy nezávislá automobilka po krátkej spolupráci so značkou Toyota putovala pod krídla koncernu GM. V 90. rokoch sa dostal Lotus do rúk istého Romana Artioliho, ktorý v tých časoch ovládal aj značku Bugatti. Po tejto krátkej anabáze sa Lotus následne stal súčasťou malajského koncernu Proton. Ani v Malajzii ale nedokázali naplno zúročiť potenciál tejto ikonickej automobilky. Značka v roku 2017 opäť menila vlastníka a stala súčasťou ambiciózneho čínskeho koncernu Geely, ktorý okrem iného kontroluje aj značku Volvo.
Lotus vstupuje do novej éry
Briti aj vo svojich turbulentných časoch dokázali úspešne udržať pri živote svoje kultové modely, na čele s ľahkým športiakom Elise. Ten bol pritom pôvodne predstavený už v roku 1996. Medzi tým automobilka viackrát avizovala príchod nových modelov. Šumy v poslednom čase doprevádzali aj zvesti o nových elektrických modeloch či dokonca o pripravovanom SUV s elektrickým pohonom! Lotus nakoniec svoj prvý elektromobil skutočne predstavil. Reč je ultimátnom modeli Evija, ktorý sa z hľadiska exkluzivity a výkonu radí medzi top automobily našej planéty. V Norfolku ale okrem toho horlivo pracovali aj na ďalšej novinke. Čakanie sa skončilo predstavením modelu Emira, ktorý v sebe odzrkadľuje nielen DNA značky, ale aj pôvodný odkaz legendárneho Colina Chapmana.
Posledný svojho druhu
Nový Lotus Emira má v modelovom portfóliu značky ambíciou nahradiť hneď tri puristické modely s klasickými spaľovacími motormi, konkrétne: Elise, Exige a Evora. A keďže aj Lotus chce byť v budúcnosti čisto elektrickou automobilkou, tak nová Emira predstavuje zároveň aj symbolickú rozlúčku automobilky s klasickými spaľovacími motorizáciami. Na druhej strane nie je nový model až tak extrémne sparťanský, ako bývalo u tejto automobilky zvykom. Briti svojej novinke okrem nárastu rozmerom dopriali aj pomerne veľa „luxusnej“ výbavy. Sem sa radia moderné asistenčné systémy, adaptívny tempomat, navigácia, digitálny prístrojový panel, kvalitná audio sústava či bezkľúčový prístup. Toto sa logicky premietlo aj do o niečo vyššej finálnej hmotnosti! Úplne nová podvozková platforma využíva, tak ako je pri značke Lotus dobrým zvykom, komponenty z extrudovaného hliníka. Konkurent modelu Porsche 918 Cayman aj vďaka tomu stále vo finále váži len približne 1400 kg. Pre nadšencov a puristov má Lotus aj v tomto prípade riešenie v podobe ultimátneho paketu Lotus Drivers Pact. Táto konfigurácia okrem iného ponúka aj funkciu „launch control“, ešte tvrdšie vyladenie podvozka alebo špičkové pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2. Emira v sumári ponúka na pomery značku Lotus až nečakane praktické využitie. Batožinový priestor ponúka kapacitu 151 litrov. Ešte veľkorysejší úložný priestor je k dispozícii v interiéri, v priestore za sedačkami. Atraktívny dizajn nového modelu je celkom jasne inšpirovaný súrodeneckým elektrickým hyperšportom Evija. Za hlavný klenot novinky s logom Lotus možno vzhľadom na budúce okolnosti označiť pohonné jednotky s tradičným uložením uprostred vozidla. Model Emira si je možné objednať buď so 4-valcom, alebo ikonickým kompresorom prepĺňaným motorom V6. Benzínový 4-valec dopovaný turbom, o objeme 2,0 litra, má renomovaný rodokmeň keďže pochádza priamo z dielne Mercedes-AMG. Aj z tohto dôvodu sa kombinuje výhradne s 8-st. automatickou dvojspojkovou prevodovkou. Preferovanejšou zákazníckou voľbou bude napriek tomu s veľkou pravdepodobnosťou klasická motorizácia 3,6 V6, pôvodom od značky Toyota. Konštrukčne identickú pohonnú jednotku doteraz využívali aj modely Exige a Evora. Pri 6-valci bude okrem 6-st.ň automatu k dispozícii aj klasika v podobe 6-st. manuálnej prevodovky. Najvýkonnejšia verzia ponúkne výkon 400 koní a krútiaci moment na úrovni 430 Nm. Briti zároveň hovoria o maximálnej rýchlosti na úrovni 290 km/h a zrýchlení z pokojá na 100-kilometrovú rýchlosť len za 4,5 sekundy. Prvé kusy nového modelu Lotus Emira dorazia ku svojim zákazníkom v budúcom roku. Vzhľadom na schopnosti a parametre britského športiaku možno vo finále ako príjemné prekvapenie označiť aj jeho výslednú cenovku.
LOTUS EMIRA
Motor: 3,5 V6
Maximálny výkon: 298 kW (400 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 4,5 s
Maximálna rýchlosť: 290 km/h
Cena: 72-ticíc €
Pri značke ešte ostaneme:
Lotus E-R9 Concept: Elektrický šampión na okruhy budúcnosti
Auto snov a jeho decentná hra na city
Šťastná sedmička: Prežila desaťročia a žije doteraz