Budúce míľniky a ciele celej skupiny Renault ponovom definuje stratégia nazvaná vtipnou slovnou hračkou Renaulution. Jej pilierom sú podľa očakávania nové modely. Ďalšiu výzvu v tomto smere predstavuje čoraz prísnejšia emisná politika. Aj keď značka Renault patrí dlhodobo v Európe k lídrom v predaji automobilov s čisto elektrickým pohonom, tak v portfóliu značky ešte donedávna absentovali hybridy. Východiskom z danej situácie sú úplne nové pohonné jednotky z radu E-Tech, ktoré majú ambíciu nahradiť dokonca aj úsporné turbodiesle. Po debute v modeloch Clio, Captur resp. Megane, sa pokroková technológia E-Tech objavila aj pod kapotou horúcej novinky, teda imidžovo ladeného SUV-coupé Renault Arkana.
Imidž nadovšetko! Staré a známe klišé má dnes mimoriadny význam aj vo svete automobilov. Aj keď sa dnes mnoho automobiliek pri svojich SUV modeloch chváli konceptom imidžovej karosérie v štýle SUV-coupé, tak nie vždy platí, že SUV-coupé = SUV-coupé. Najlepším dôkazom tohto tvrdenia je istá mníchovská automobilka, ktorá vďaka na prvý pohľad neracionálnemu usporiadaniu karosérie spôsobila obrovský ošiaľ. Dnes sa vďaka značke Renault stáva plnohodnotný koncept automobilu SUV-coupé oveľa dostupnejším! Podpísal sa pod to úplne nový model Renault Arkana. Francúzi po prvýkrát ukázali štýlový automobil už v roku 2018. Model postavený na konštrukčne jednoduchšej podvozkovej platforme B0+ bol pôvodne určený len pre Rusko a ďalšie východné trhy. Vďaka efektnému dizajnu a atraktívnym líniám si ale tento model doslova vydupala aj kontinentálna Európa! Francúzi potrebovali približne dva roky na to, aby atraktívne SUV-coupé prestavali a upravili presne podľa chuti náročnej európskej klientely. Oproti pôvodnému modelu, je „európska“ Arkana postavená na novej platforme CMF-B. Na rovnakom technickom základe stoja napríklad aj obľúbené modely Clio či Captur. Nová Arkana je ale reálne citeľne dospelejším automobilom. Renault pri európskej verzii nič nepodcenil ani na poli bezpečnosti. Okrem záplavy asistenčných systémov sa Arkana môže pochváliť aj najvyšším 5-hviezdičkovým hodnotením v rámci nárazových testov Euro NCAP! Technologický koncert pokračuje aj v rámci dostupných pohonných jednotiek. Renault svojmu štýlovému SUV-coupé hneď na začiatku doprial elektrifikované pohonné jednotky. Základom je v tomto prípade obľúbený prepĺňaný benzínový 4-valec 1,33 TCe 140, (výkon 140 koní), skombinovaný výhradne so 7-st. automatickou EDC prevodovkou. Špičková pohonná jednotka je v tomto prípade obohatená o mikro-hybrid! Neskôr do ponuky na rovnakom základe mimochodom pribudne aj ešte výkonnejšia verzia TCe 160 (160 koní). O pomyselný stupienok vyššie sa nachádza druhá aktuálne dostupná motorizácia. Reč je o novej hybridnej technológii E-Tech 145. Základom full-hybridu s prívlastkom E-Tech je odolný atmosférický benzínový 4-valec o objeme 1,6 litra. Elektrickú výpomoc tu následne zastrešujú hneď dva elektromotory. Menší z nich si plní primárnu úlohu klasického štartér-generátora. Výkonnejší trakčný elektromotor slúži následne na pohon samostatného vozidla. Kombinovaný výkon hybridného modelu Arkana dosahuje 143 koní. Súčasťou hybridného pohonného reťazca E-Tech je aj unikátna multimódová prevodovka. Inovatívne konštrukčne vyriešená prevodovka disponuje celkovo šiestimi stupňami. Štyri z nich sú určené len pre benzínovú pohonnú jednotku a ďalšie dva samostatne pre elektromotor. Zaujímavosťou je, že multimódová prevodovka nepotrebuje klasickú spojku! Renault si pri jej vývoji uplatnil viac ako 150 patentov. Inšpiráciou pre hybridný pohon E-Tech boli vo finále aj skúsenosti automobilky z pretekov F1. Principiálne jedinou chybičkou na kráse je, že obe vyššie spomenuté verzie sa kombinujú výhradne „len“ s pohonom predných kolies. Renault s pohonom 4×4, rovnako ako so vznetovými motorizáciami pri atraktívnom modeli, nateraz vôbec nepočíta.
Francúzska elegancia
Až pri prvom živom kontakte s novinkou som si uvedomil, aké reálne veľké je v praxi SUV-coupé Renault Arkana. Ako príklad tu poslúži poslúži parameter – celková dĺžka karosérie s hodnotou 4568 mm, resp. rázvor náprav na úrovni 2720 mm. V oboch prípadoch ide o parametre, kde francúzska novinka vyčnieva nad „zaužívanými pravidlami“ segmentu kompaktných SUV. Pod čaro atraktívneho dizajnu sa vo finále podpísala dokonalá kombinácia dvoch elementov. Elegantné krivky, príznačné pre všetky nové modely značky Renault, sú pri modeli Arkana skombinované s atletickou siluetou coupé karosérie. Vďaka predným partiám s typicky tvarovanou maskou a obrovským fabrickým logom – Arkana dokonale zapadá do rodiny Renault. Tradičný „look“ tu ponúkajú aj predné svetlomety s efektným výbežkom línie denného svietenia. Výkonnú full LED svetelnú techniku pritom Arkana ponúka už v úplnom základe. Pri pohľade z profilu najviac vyniká športová elegancia s „čistokrvnou“ karosériu typu SUV-coupé. Na svet univerzálnych crossoverov zároveň odkazuje užitočné ochranné oplastovanie spodných partií karosérie. Podvedomý športový podtón pripomínajú relatívne krátke previsy karosérie s kolesami umiestnenými prakticky v jej rohoch. Pri pohľade za zadné partie znova zaujmú štýlové koncové svetla s autentickým svetelným podpisom. Novinka tu zároveň ponúka opticky široký postoj s vytiahnutými zadnými blatníkmi. Decentnú športovú eleganciu v zadnej časti podčiarkuje odtrhová hrana zapracovaná do dverí batožinového priestoru. Francúzi si v tomto prípade v sumári mohli snáď odpustiť „len“ fejkové, koncovky výfukového systému. SUV-coupé Renault Arkana mimoriadne pristane ešte aj športovejší kabátik reprezentovaný výbavou R. S. Line s dynamickejšie tvarovanými nárazníkmi a ďalšími športovými detailmi.
Imidžový interiér s rodinnou orientáciou
Zmysluplná hra na efekt pokračuje aj v interiéri. V tejto súvislosti dávam palec hore, že Renault zároveň pri svojom imidžovo orientovanom SUV-coupé myslí aj na užitočné a praktické detaily. Ešte pred vstupom na palubu preto zaujme dôkladné prekrytie prahov dverí. Architektúra palubnej dosky je inšpirovaná ostatnými členmi rodiny. Modelu Arkana sa tu aj napriek tomu podarilo čiastočne zachovať originálnu atmosféru. Interiéru v skúšanej verzii R. S. Line dominujú športové prvky s efektným červeným farebným akcentom a obkladovými materiálmi pripomínajúcimi karbón. S odmyslením si športovej atmosféry si novinka v interiéri zaslúžia pochvalu aj za využívanie pomerne hodnotných materiálov! Koncept interiéru tu podľa očakávania vsádza na digitálne riešenia. Digitálny prístrojový panel zaujme nielen svojou kvalitnou grafikou, ale aj celkovou intuitívnosťou a prehľadnosťou. Zmeny jednotlivých layoutov sa menia tradične v závislosti od zvoleného režimu jazdy. V rámci konfigurácie My Sence si vodič môže navoliť svoj preferovaný motív prístrojov. Veľmi moderne pôsobí aj do priestoru vystúpený modul infotainmentu s vertikálnou dotykovou obrazovkou orientovanou mierne v smere na vodiča. Okrem širokej ponuky aplikácií chcem aj v tomto prípade pochváliť dostupné on-line pripojenie. Užitočná dobová vychytávka pracuje v reálnom čase s aktuálnymi údajmi o dopravných obmedzeniach pri navigácii alebo aj cenách paliva na čerpacích staniciach v okolí vozidla. Renault okrem toho v kabíne myslí aj na intuitívne ovládanie a celkovú ergonómiu. S odmyslením si pre značku typického združeného modulu na ovládanie audia situovaného vpravo pod volantom, si tu veľkú pochvalu zaslúži samostatný modul klimatizácie alebo užívateľsky jednoduché ovládanie ďalších dôležitých funkcií prostredníctvom samostatných hardvérových tlačidiel. SUV scénu pripomína prijemné vyvýšený posed za volantom. Precízny jazdný komfort v sumári podčiarkujú taktiež veľmi pohodlné a zároveň dostatočne nadimenzované predné sedadlá. Renault Arkana aj napriek efektnej línii s klesajúcou strechou doslova šokuje aj v prípade životného priestoru v druhom rade. Vzadu sa na moje prekvapenie adekvátne pohodlne odvezie aj dvojica dospelých s výškou cca 180 cm. Už spomínaný dlhý rázvor sa tu podpísal pod veľkorysú priestorovú rezervu predovšetkým v oblasti pre nohy a kolená. Limitom principiálneho konštrukčného základu prevzatého z malých automobilov sa ale na druhej strane stáva vnútorná šírka. Potreby bežnej rodiny dokáže s prehľadom uspokojiť aj batožinový priestor s adekvátne nízkou nakladacou hranou. Mikro-hybridná verzia v tomto prípade ponúka v základe objem až 513 litrov. Full-hybrid E-Tech, pri na prvý pohľad identickom batožinovom priestore odvezie v základe stále veľmi slušných 480 litrov. Úbytok objemu, pod ktorý sa logicky podpísala hybridná batéria, sa prípade hybridu prejavil v priestore pod podlahou. Na druhej strane platí, že na želanie môže byť aj full-hybrid vybavený užitočným rezervným kolesom.
Suverénne jazdné vlastnosti
Nový Renault Arkana pôsobí sympaticky aj po stránke jazdných vlastnosti. Francúzom dávam palec hore za to, že sa v tomto prípade snažili vyhovieť čo najväčšiemu spektru potencionálnych zákazníkov! Konštruktéri sa pri modelu Arkana veľmi vyhrali s vyladením v princípe odolného podvozka s jednoduchou konštrukciou zadnej nápravy. Výsledkom tohto snaženia je, že novinka ponúka kompromisné vyladenie pruženia. Podvozok má vo finále aj napriek tomu predsa len o niečo málo bližšie k športu. Aj napriek veľmi slušnej ochote spojenej s filtrovaním bežných nedokonalostí našich ciest, čo platí aj pre 18-palcové kolesá, som bol vo finále veľmi spokojný aj celkovou ovládateľnosťou a precíznym držaním jazdnej stopy v zákrutách. Vďaka vyššej svetlej výške, ako aj celkovej stavbe karosérie, sa Arkana síce pri dynamickom prejazde cez ostrú zákrutu svojsky nakloní, no imidžové SUV-coupé stále veľmi pohotovo reaguje na povely smerom od volantu. Športové emócie počas jazdy pripomína aj pomerne strmé riadenie s adekvátnou spätnou väzbou. Novinka s logom Renault pôsobí počas jazdy až prekvapivo ľahkým dojmom. Toto konštatovanie platí aj pri len symbolicky ťažšom full-hybride. Pohonný reťazec cenovo dostupnejšej mikro-hybridnej verzie zároveň pôsobí pocitovo dynamickejším dojmom. Podvedomý pocit reálne deklarujú aj oficiálne výkonové parametre. Motorový klenot v podobe prepĺňaného benzínového 4-valca 1,33 TCe dostal pri najnovšej evolúcii mikro-hybridnú výpomoc. Elektrický doping má v tomto smere význam predovšetkým pri rozjazdoch. Tradične skvelé je aj zladenie pohonnej jednotky so 7-st. dvojspojkovým automatom. Mimochodom, kým ovládanie klasickej dvojspojky využíva štandardný volič prevodovky, tak full-hybrid E-Tech v tomto smere siahol po štýlovejšom a rýchlejšom joysticku. Hybrid s technológiou E-Tech sa snaží pri jazde v maximálnej miere využívať vyrekuperovanú elektrickú energiu. Pokojne rozjazdy sú aj preto v tomto prípade realizované prakticky vždy len na elektrickú energiu. Francúzi si aj pri hybride dali citeľne záležať na precíznom zladení pohonnej sústavy pozostávajúcej z benzínovej atmosférickej motorizácie o objeme 1,6 litra s elektrickou sústavou. Hladko a ladne v tomto smere pracuje aj nová multimódová prevodovka. Tá je zároveň zárukou toho, že pohonný reťazec bude mať dostatok sily, resp. krútiaceho momentu aj v situáciách s náhlou potrebou svižnejšieho pružného zrýchlenia. Vo všeobecnosti ale hybrid vodiča už podvedome nabáda skôr k pokojnej a rozvážnej jazde. Obrovským benefitom verzie E-Tech je v porovnaní s veziou TCe 140 citeľne nižšia spotreba paliva. Pri našom prvom rýchlom rande s Arkanou sa kombinovaný priemer full-hybridu ustálil na hodnote 5,4 l/100. Verzia s prívlastkom TCe bola v tomto prípade smädnejšia o približne 1,5 litra. Nový Renault Arkana si v neposlednom rade zaslúži pochvalu aj za vyladenie asistenčných systémov na palube. Nad väčšinou konkurentov testovaná novinka vyniká prekvapivo aj svetlou výškou na úrovni cca 20 cm. Tento parameter štýlové SUV-coupé okrem zdolávania mestských obrubníkov v prípade potreby predurčuje aj na občasné využitie v ľahšom teréne.
Tajomstvo unikátnej multimódovej prevodovky značky Renault
Renault sa nikdy nebál pokrokových a inovatívnych riešení, a to nielen v oblasti dizajnu, ale aj na poli technológií. Do druhej kategórie patrí novinka v podobe hybridných modelov s prívlastkom E-Tech. Za konštrukčný unikát tu možno okrem samotného pohonu označiť tiež patentovanú multimódovú prevodovku. Tú modely Renault E-Tech využívajú nielen pri externe nabíjateľných Plug-in hybridoch, ale aj pre samonabíjacích full-hybridoch. Francúzi v tomto prípade zúročili bohaté skúsenosti z motoršportu, na čele s F1, v kombinácii s know-how zo sveta elektromobilov. V segmente modelov s elektrickým pohonom sa Renault radí k absolútnej európskej špičke. Spoločné skúsenosti z dvoch na prvý pohľad diametrálne odlišných svetov automobilka vo finále pretavila aj v prípade hybridného pohonu E-Tech. Málokto tuší, že sa inšpiráciou pre vznik konštrukčne unikátnej multimódovej prevodovky bolo pôvodne Lego! Presnejšie model zostavený zo segmentov tejto obľúbenej stavebnice. Pokroková myšlienka sa zrodila v mysli Nicolasa Frémeauxa, ktorý pre Renault pracuje na pozícii experta pre hybridnú architektúru. Nicolas sa aj počas vianočných sviatkov neustále pohrával s myšlienkou dokonalého prepojenia klasického spaľovacieho motora s elektromotorom. Nemennou podmienkou tohto snaženia bola nutnosť štartovania, resp. rozjazdov len s využitím elektromotora. Talentovaný konštruktér mal jasno rovnako v tomto, že efektívna prevodovka by mala zužitkovať skúsenosti z motoršportu. Ako skvelá vizuálna pomôcka popri klasických konštrukčných nákresoch poslúžila pre Nicolasa v čase voľna synova stavebnica Lega. Z tohto materiálu sa reálne zrodil aj prvý prototyp tzv. multimódovej prevodovky, ktorá pri reálnych hybridoch Renault E-Tech vzájomne sofistikovane prepája samostatné prevody pre elektromotor so samostatnými prevodmi pre spaľovací motor.
Renault má nové logo: V rámci novej stratégie skupiny Renault nazvanej symbolicky Renaulution, predstavila francúzska automobilka aj svoje nové logo. Nové stvárnenie diamantu je v tomto prípade citeľné inšpirované minulosťou a veľmi bohatou históriou. Mimoriadne symbolické je, že „odkaz na staré časy“ bude značku Renault sprevádzať v najbližšej, teda výrazne elektrickej budúcnosti! Nový dizajn loga sa prvýkrát aj preto symbolicky objavil na koncepte elektrického modelu Renault 5. Táto atraktívna štúdia v sebe dokonale prepája hrdý historický odkaz pôvodného modelu s implementáciou moderných technológií pohonu. Nové logo značky Renault je inšpirované verziou, ktorú Renault používal od roku 1972. Medzi jeho hlavné črty sa okrem jednofarebného vyhotovenia radí aj minimalizmus v kombinácii s absenciou tieňovania či iných 3D efektov. Na druhej strane, už pri prvom pohľade na nové logo je každému hneď jasné, že ide stále o diamant, teda hlavný symbol značky Renault. Nové prevedenie loga sa na všetkých sériových modeloch z portfólia tejto automobilky postupne objaví v horizonte dvoch rokov.
Pri značke chvíľu ostaneme:
Malé auto, ktoré zmenilo svet – Renault 5
Renault Le Corbusier. Odkaz architektúry na štyroch kolesách