Na jeseň 1944 malo Nemecko problémy na všetkých frontoch. Armáda dala požiadavku na novú, lacnú, jednoduchú a rýchlo dostupnú stíhačku. Stroj dostal prezývku Volksjäger (ľudová stíhačka). Hlavný veliteľ Luftwaffe Hermann Göring mal dokonca predstavu, aby bola pilotovaná mládežou z Hitlerjugend, ktorá by dostala len základný letecký výcvik.
Volksjäger sa mal dostať do sériovej výroby na prvý deň roku 1945. Návrhy boli zaslané všetkým nemeckým výrobcom lietadiel a všetci prejavili záujem. Ale Heinkel pracoval na podobnom návrhu už niekoľko mesiacov, preto reagoval rýchlejšie ako konkurencia. Prvý prototyp opustil továreň začiatkom decembra 1944. Prvý test sa uskutočnil 6.12.1944 z viedenského letiska Schwechat. Samotný let trval 20 minút, dokiaľ sa jedno z drevených dvierok podvozku nevysunulo, kvôli zlému spoju. Pilot okamžite pristál. S druhým prototypom vzlietol 22.12. 1944 riaditeľ Heinkelu, Carl Francke. Hoci neprekračoval rýchlosť 500 km/h, predviedol agresívne manévre. Rôzne technické zmeny a vylepšenia prispeli k nárastu povolenej hmotnosti o takmer 800 kg. Výkony stroja však boli oveľa lepšie ako Ríšske ministerstvo letectva (Reichsluftfahrtministerium) požadovalo, a tak stíhačka prešla. Prvé bojové nasadenie prišlo v polovici apríla 1945.
Po Hitlerovej samovražde z 30.4.1945 sa He 162 sformovali do špeciálnej skupiny „Einsatzgruppen“. Po podpísaní májového prímeria bola ale ich výroba zastavená. Stroj mal svoje nedostatky: krátky dolet, nevhodné umiestnenie motora, ktoré neumožňovalo pilotovi výhľadu za seba. Napriek tomu bol Volksjäger výnimočný: bol navrhnutý a zalietaný za tri mesiace, a po piatich mesiacoch boli postavené desiatky kusov v ťažkých podmienkach. He 162 prišiel príliš neskoro, aby stihol zamiešať karty vzdušných bojov nad Európou.
Heinkel He 162
Výroba: 1944 – 1945
Rozmery: dĺžka 9,27 m, výška m
Rozpätie krídel: 7,24 m
Vzletová hmotnosť: 2466 kg
Pohon: prúdový turbokompresorový motor BMW 003E-1/2 s ťahom 7,84 kN (800 kp)
Maximálna rýchlosť: 905 km/h
Dolet: 390 km (pri zemi), 975 km (vo výške 11 000 m)
Dostup: 12 000 m
Stúpavosť: 19,2 m/s (pri zemi), 9,9 m/s (vo výške 6000 m)
Výzbroj:
2× kanón MG 151/20 ráže 20 mm (pre He 162 A-2)
2× kanón MK 108 ráže 30 mm (pre He 162 A-1)
Vyrobených: cca 230 kusov
https://youtu.be/iHCNRyIRPtE
Na pár preletov ešte ponúkame:
Zbrane 2. svetovej vojny: „Nulová stíhačka“ z krajiny vychádzajúceho slnka
Zbrane 2. svetovej vojny: Zaručene najrýchlejšie lietadlo
Zbrane 2. svetovej vojny: Jak-9, nepríjemné prekvapenie pre Nemcov