S pričinením koronakrízy sa ale nakoniec v aktuálnej – prechodnej sezóne v rámci zmeny pravidiel nič zásadné neudialo. Celý cirkus aj naďalej pokračuje v nastolených koľajach hybridnej éry. Aj napriek tomu púta nový ročník obrovskú pozornosť. Pod ňu sa podpísali viaceré zákulisné hry, nové tímy aj noví jazdci.
Súmrak kráľovnej motoršportu?
Majstrovstvá sveta F1 patria už od roku 1950 k najvýznamnejším športovým udalostiam našej planéty. Formula bola okrem rýchlosti, adrenalínu, lesku, slávy či zainteresovanosti významných osobností aj výkladnou skriňou technológií. Tie si postupne nachádzali svoje uplatnenie aj vo svete bežných automobilov. Dobu oduševnených nadšencov a garážových tímov postupne striedal čoraz sofistikovanejší vývoj spojený so značnou zainteresovanosťou samotných automobiliek. Tu niekde sa roztočila špirála, ktorá dnes predstavuje aj potenciálny problém. Investície do vývoja znamenajú obrovské výdavky. A aj keď F1 bola vždy výdobytkom len pre bohatých, tak situácia začala byť v tomto smere v poslednej dekáde takmer neudržateľná. Menšie tímy, ktoré neodmysliteľne patria ku koloritu F1, sa za posledné roky dostali do pozície štatistov.
Žiadnemu športu z dlhodobého hľadiska neprospieva, ak v ňom dominuje výhradne jeden tím, resp. pilot. Väčšina z nás má ešte v živej pamäti neohrozenú dominanciu Ferrari a Michaela Schumachera. Razantná zmena pravidiel a nástup hybridných motorizácií v posledných rokoch pre zmenu najviac sadli značke Mercedes a Lewisovi Hamiltonovi. Tento neprekonateľný tandem zberá titul za titulom a konkurentov stavia do pozície štatistov. Vývoj hybridných pohonných jednotiek je zároveň finančne veľmi náročný. Od roku 2015 máme v štartovom poli stabilné zastúpenie štyroch automobiliek. Tie si rozdelili pole pôsobnosti naprieč celým štartovným poľom, ktoré pozostáva z 10 samostatných tímov. V minulom roku prišla studená sprcha v podobe ohláseného konca značky Honda. Vzhľadom na situáciu v automobilovom sektore je otázne aj dlhodobé pôsobenie automobiliek Mercedes-Benz a Renault. Nový promotér šampionátu F1, ktorým je od roku 2016 americká skupina Liberty Media, sa preto do kolotoča F1 snaží prilákať nové automobilky. Táto snaha aj napriek pripravovanej zmene pravidiel zatiaľ vychádza nazmar.
Tradícia vs. moderna
Na druhej strane sa musí Američanom uznať ich cit pre marketing a prácu s publikom. Kým pred Liberty Media bola F1 uzavretá komunita, ktorá úspešne ignorovala všetky moderné marketingové nástroje vrátane obrovského boomu sociálnych sietí, tak od sezóny 2017 je všetko inak. Fanúšikovia dostali v rámci špeciálnych platforiem aj prístup k unikátnym informáciám a dátam priamo z kuchyne kráľovnej motoršportu. Skrytým esom v rukáve majiteľov práv na F1 sú aj potenciálne nové trhy. Nové destinácie sú ochotné platiť obrovské príspevky za to, aby sa na ich pôde uskutočnila Veľká cena. Typickým príkladom sa v aktuálnom ročníku stala Saudská Arábia. Pomerne kontroverzná krajina so svojským prístupom k slobode usporiada svoje podujatie F1, ktoré sa v prvých sezónach až po dobu vybudovania moderného okruhu, na mestskej trati v Džidde. Obdobný príbeh sa mal zopakovať aj vo Vietname. Snahy o lokálnu Veľkú cenu nateraz stroskotali na fiasku spojenom s podozreniami sprenevery finančných prostriedkov domácich organizátorov. Medzi významných platičov sa ďalej radia Bahrajn či Spojené arabské emiráty. Konkrétne v emiráte Abú Zabí vyvrcholia v aktuálnom ročníku posledné preteky. Zarytí fanúšikovia však musia oželieť postupný odliv tradičných a divácky zaujímavejších európskych okruhov s dlhou tradíciou. Laicky povedané, organizátori na starom kontinente nedokážu ani s podporou miestnych vlád preplatiť tých z Ázie.
Korona hýbe svetom v F1
Zaujímavý precedens v tomto smere nastal v minulom roku. Svet v plnej sile zasiahla pandémia nového koronavírusu. Po fiasku spojenom so zrušením Veľkej ceny Austrálie vo fáze, keď už boli všetky tímy priamo na okruhu, sa jednotlivé krajiny začali vo veľkom uzatvárať. Pomerne dlho sa zdalo, že korona vystaví stopku po prvýkrát v histórii aj šampionátu F1. Nakoniec sa ale vďaka obrovskému úsiliu podarilo odjazdiť plnohodnotný ročník so 17 podujatiami. Formula svojím sofistikovaným systémom, tzv. bublín v kombinácii s prísnymi opatreniami, vo finále naučila v čase pandémie fungovať aj iné športové odvetia. Svetlú stránku pandémie predstavoval návrat niektorých tradičných, ale aj nových a zaujímavých tratí. V oboch prípadoch išlo o záskok za zrušené podujatia. F1 sa nám po dlhých rokoch vrátila do talianskej Imoly aj na nemecký Nürburgring. Skvelú šou ponúklo aj portugalské Portimao alebo talianske Mugello.
Kalendár 2021 s viacerými otáznikmi
Kalendár aktuálnej sezóny počíta s 23 zastaveniami, pričom sezóna vyvrcholí až v polovici decembra. Situácia sa ale vzhľadom na priebeh pandémie môže dodatočne ešte meniť. Z rovnakého dôvodu sa sezóna nezačne tradične v Austrálii, ale Bahrajne. Veľká cena Austrálie je momentálne preložená na záver sezóny. Keďže protinožci nechcú preteky bez divákov, je ťažké odhadnúť, či sa do Austrálie F1 v tomto roku skutočne dostanú. Obdobná situácia panuje aj v Číne. Tá z kalendára úplne vypadla! Bez divákov rozhodne nechcú pri svojom návrate jazdiť ani v Holandsku. Otázniky visia aj nad mestskými okruhmi, ako je Montreal, kde je ťažké zabezpečiť potrebnú izoláciu od okolia. Šancu preto aj v tomto ročníku dostane Imola a Portimao, kde sa bude pretekať hneď v úvode sezóny.
Karty pre sezónu 2021
Aktuálna sezóna je mimoriadne zaujímavá aj v rámci rošád v jazdeckom poli. S nezmenenou jazdeckou zostavou budú v novom ročníku pretekať len tri tímy. Mimo majstrovského Mercedesu, s dvojicou pilotov Lewis Hamilton a Valtteri Bottas, je to ešte Alfa Romeo a Williams.
Dva nové tímy, návrat strateného syna a ambiciózni nováčikovia
Najväčším favoritom novej sezóny je aktuálny majster sveta a v počte víťazstiev už aj najúspešnejší pilot histórie F1 – Brit Lewis Hamilton. Ten fanúšikov počas prestávky dlho naťahoval s podpisom novej zmluvy s majstrovským tímom Mercedes. Brit nakoniec na prekvapenie mnohých dostal len jednoročný kontrakt. Na minimálne druhú pozíciu si trúfajú v tíme Red Bull. Líder tímu a stále veľmi mladý Max Verstappen je podľa mnohých najväčší talent súčasného jazdeckého poľa. Rakúsky tím získal po rokoch zároveň pravdepodobne veľmi schopnú „dvojku“ v podobe Mexičana Sergia Péreza. Ten do Red Bullu šokujúco prestúpil z dnes už neexistujúceho tímu Racing Point, kde pre neho neostalo miesto. Štafetu aj zázemie tohto britského tímu od aktuálneho roku prevzal veľmi ambiciózny projekt v podobe tímu Aston Martin. Za aktivitami slávnej britskej značky v F1 možno hľadať obrovské investície Kanaďana Lawrenca Strolla. V novom tíme Aston Martin, odetého do tradičnej britskej farby „racing green“, bude okrem majiteľovho syna Lance Strolla pretekať aj ťažký kaliber v podobe 4-násobneho majstra sveta Sebastiana Vettela. Nemec bol síce nešťastne vyhodený z tímu Ferrari, no do konceptu nového a veľmi ambiciózneho projektu zapadá dokonale.
Okrem značky Aston Martin možno za čierneho koňa aktuálneho ročníka označiť aj McLaren. Tradičný britský tím sa po rokoch experimentovania vrátil k pohonnej jednotke Mercedes. Talentovaného mladíka Landa Norrisa v tíme doplnil jeden zo súčasných top pilotov v podobe Austrálčana Daniela Ricciarda, ktorý v minulom roku jazdil pre Renault. Veľké ambície má rozhodne aj nový tím Alpine. Športová francúzska značka je pokračovateľom tímu Renault a skupina sa svoju športovú značku aj prostredníctvom aktivít v F1 snaží ešte viac spropagovať. Okrem krásneho a efektného lakovania Alpine zaujal aj jazdeckou dvojicou. Francúza Estebana Ocona dopĺňa rešpektovaný a kaliber v podobe matadora Fernanda Alonsa. Španielsky multitalent sa po viacročnej prestávke vracia do kolotoča F1 a na jeho výkony je zvedavý každý pravoverný fanúšik kráľovnej motoršportu.
Lídrom minimálne stredu poľa chce byť béčko Red Bullu, taliansky tím Alpha Tauri. Šokujúceho víťaza minuloročnej VC Talianska, Francúza Pierra Gaslyho, v jazdeckej dvojici dopĺňa ambiciózny nováčik Yuki Tsunoda. Japonský mladík pre Red Bull predstavuje dôležitú spojitosť s automobilkou Honda. Čoraz viac sa v kuloároch hovorí o tom, že od budúcej sezóny prevezme práve Red Bull vývoj terajších pohonných jednotiek s logom Honda. A vďaka Yukimu by Honda mohla byť v tomto projekte zainteresovaná aj naďalej. A to vtedy, keď sa z F1 po tejto sezóne oficiálne stiahne. Body chcú minimálne z času na čas zberať aj tými Alfa Romeo či Williams. Nad ich ďalšou budúcnosťou rovnako visia veľké otázniky. Ako je známe, Alfa Romeo so skúseným a obľúbeným Kimim Räikkönenom a Talianom Antoniom Giovinazzim je v skutočnosti pokračovateľom tradície pôvodného švajčiarskeho tímu Sauber.
Williams patrí naopak k najtradičnejším tímom v F1. V minulom roku po viacerých katastrofálnych sezónach však prebehol odpredaj tímu z rúk rodiny na čele s Frankom Williamsom. Noví majitelia našťastie zachovali tradičné označenie tímu. Ozdobou tohto britského tímu je obrovský talent v podobe Georga Russella, ktorého aj v tejto sezóne opäť dopĺňa Kanaďan Nicholas Latifi. Kameň na kameni neostal ani v americkom tíme Haas. Pôvodnú jazdeckú dvojicu Magnussen/Grosjean nahradili ambiciózni nováčikovia. Do kolotoča F1 sa vracia legendárne meno Schumacher. Pričinil sa o to Mick Schumacher, aktuálny majster sveta Formule 2 a syn jednej z najväčších legiend toho športu Michaela Schumachera! Druhým pilotom tímu Haas je temperamentný a zároveň kontroverzný Rus Nikita Mazepin. Pod jeho príchod do tímu Haas sa v nemalej miere podpísal jeho otec. Ten stojí na čele spoločnosti Uralkali a patrí aj medzi najbohatších Rusov! Vo finále sme sa tak dočkali pomerne bizarnej spolupráce. Pôvodne americký tím Haas je v tejto sezóny odetý do farieb ruskej trikoty. Mazepin si aspoň takto kompenzuje fakt, že jeho syn vzhľadom na dopingový škandál ruských športovcov nemôže v aktuálnej sezóne F1 štartovať pod ruskou vlajkou! Obaja mladíci to budú mať mimoriadne ťažké. Dôvodom je, že Haas nevyvíjal nové auto a všetky zdroje sústredí až do budúceho ročníka s novými pravidlami. Obrovský tlak v podobe slávneho mena je predovšetkým na Mickovi. Od neho sa aj vzhľadom na ďalší priebeh kariéry očakáva, že porazí minimálne svojho tímového kolegu.
Nakoniec je tu legenda a synonymum F1 v podobe tímu Ferrari. Červení už veľmi dlho čakajú na ďalší titul a navyše si v minulom roku pripísali z hľadiska výkonov doslova katastrofálnu sezónu! V kuloároch sa intenzívne špekuluje o tom, že Taliani sa konštrukciou a výkonom motora v minulých ročníkoch pohybovali v šedej zóne pravidiel, na čo im FIA nakoniec prišla. Celý sled udalostí vyústil až do podpriemernej minuloročnej sezóny. Vo Ferrari sa poneuspokojivých výkonoch veľmi skoro rozlúčili aj s lídrom tímu v podobe Sebastiana Vettela. Novou hviezdou v červenom overale sa stal talentovaný Monačan Charles Leclerc. Od novej sezóny ho v tíme doplní perspektívny Španiel so slávnym menom Carlos Sainz. Aj v tomto prípade ide o syna slávneho otca, tentokrát šampióna zo sveta rýchlostných skúšok.
Nové bezpečnostné vozidlo
Ku koloritu pretekov F1 patria aj bezpečnostné vozidlá, známe aj ako safety cars. Od roku 1996 túto pozíciu zastavali výhradne výkonné civilné modely s logom trojcípej hviezdy. Aktuálny ročník F1 prináša zmenu aj v tomto smere! Na polovici Veľkých cien budeme aj naďalej vídať v úlohe safety car Mercedes AMG GT R, odetý šokujúco do výraznej červenej farby! Druhú polovicu ročníka zastreší premiérovo tradične zelený Aston Martin V8 Vantage! Pre zaujímavosť dodajme, že počas histórie sa v pozícii safety car vystriedalo mnoho zaujímavých automobilov. Maďarskí organizátori na tento účel dokonca v 80. a 90. rokoch využívali aj upravenú českú Tatru 613. Konkrétne model Tatra 623 GTH (Gran Turismo Hungaroring).
Mohlo by vás zaujať:
Zarovno so Schumacherom: A to sa vraj len rozbieha
Advokátom bezpečnosti sa stal po smrteľnej nehode
Posaď sa do F1 a pretekaj proti najlepším