Najväčšou automobilkou z tohto kúta sveta je dlhodobo Toyota. Automobilka sa postupne stala veľmi silným a rešpektovaným hráčom prakticky na všetkých globálnych trhoch. Na konci 80. rokov minulého storočia začala písať úspešnú kapitolu aj jej prémiová divízia, značka Lexus.
Sen o jedinečnom aute
Okolo roku 2000 sa vo vedení automobilovej skupiny zrodila vízia postaviť jedinečný automobil, ktorý bude v sebe z hľadiska technológií stelesňovať len to najlepšie. Pracovná skupina v pozadí tejto vízie začínala na nepopísanom liste papiera. Zásadný vývojový impulz japonského superauta priniesol inžinier Haruhiko Tanahashi, ktorý stál aj za projektom legendárneho modelu Toyota Celica GT-Four. Významnú ruku k dielu o niečo neskôr priložil aj testovací a vývojový jazdec Hiromu Naruse, ktorého druhým domovom bola severná slučka legendárneho okruhu Nürburgring. Výsledkom úvodného snaženia okolo novej výkladnej skrine celej skupiny Toyota bolo zadefinovanie viac ako 500 kľúčových vlastností pre nové superauto. Všeobecná zhoda panovala aj pri pohonnej jednotke. Tu sa už od začiatku počítalo s atmosférickým 10-valcom, ktorého objem nepresiahne 5 litrov. Práce na novom motore reálne odštartovali už v roku 2001.
Tanec na tenkom ľade
V čase, keď vývojová skupina vedela už takmer presne čo má byť finálnym výsledkom ich snahy, muselo finančne náročný vývoj a samotnú realizáciu projektu odobriť ešte aj vedenie automobilky. Práve v tejto fáze nastala kritická chvíľa a celý projekt takmer putoval do zabudnutia. Problémom bolo, že aj samotné špičky skupiny Toyota považovali daný projekt za príliš ambiciózny, a tak v sériovej podobe nezrealizovateľný. Za „zelenú“ pre LFA ale intenzívne loboval vnuk zakladateľa značky Toyota, istý Akio Toyoda. Ten mal v tom čase na starosti čínske aktivity značky a dnes už stojí na čele celej skupiny. Akio si presadil svoje a vďaka tomu je považovaný za duchovného otca sériového modelu Lexus LFA. Zvyšok manažmentu v tom čase presvedčil argument o marketingu podložený tvrdením, že LFA bude dokonalou demonštráciou možnosti vývojových schopností najväčšieho japonského automobilového koncernu.
Revolučný Lexus LFA
Prvý prototyp superauta s logom Lexus vznikol už v roku 2003. Od roku 2004 si Japonci prakticky až do zrodu sériovej verzie rozložili svoj stan aj v Nemecku, pod hradom Nürburg. V tzv. zelenom pekle prebiehalo veľmi intenzívne testovanie. Verejnosť sa viac informácií o pripravovanom revolučnom automobile dozvedela v roku 2005, kedy bol na autosalóne v Detroite predstavený prvý koncept LF-A. Samotný vývoj značne predlžovalo a zároveň aj predražovalo experimentovanie s novými postupmi. Za zmienku stojí napríklad implementácia novej technológie odlievania, ale aj zvárania či lepenia jednotlivých dielov karosérie. S ničím podobným dovtedy inžinieri značky nemali takmer žiadne skúsenosti. Pôvodný koncept počítal s hliníkovou karosériou. Plány boli neskôr upravené a prispôsobené na využitie hi-tech uhlíkových vlákien. Tie reálne tvoria až 65 % karosérie sériového modelu. Táto zásadná zmena má pozitívny dopad nielen na celkovú hmotnosť, ale aj na výslednú tuhosť karosérie. Ďalšia evolúcia prototypu modelu LF-A bola verejnosti predstavená v roku 2008. Zaujímavosťou konceptu bolo výsuvné zadné krídlo, ktoré v závislosti od rýchlosti automobilu automaticky reguluje jeho prítlak. O pár mesiacov neskôr sa prototyp LFA objavil aj na závodnej trati v rámci 24-hodinových pretekov na nemeckom Nürburgringu.
Vyrobených bolo iba 500 kusov
Posadnutosť detailmi inžinierov značky Lexus sa naplno rozvinula aj pri pohonnej jednotke. Atmosférický motor V10 s objemom 4,8 litra je nateraz jediný 10-valec, ktorý pracoval v útrobách automobilov tejto značky. Veľkou zaujímavosťou je, že daný motor z hľadiska zvuku ladili špecialisti z hudobnej divízie spoločnosti Yamaha. Cieľom bolo dosiahnuť obdobný zvukový efekt, ako ponúkali „staré“ monoposty F1. To sa nakoniec aj podarilo. A podľa mnohých je LFA jedným z najlepšie znejúcich automobilov v celej automobilovej histórii! Sériová produkcia sa konečne rozbehla v roku 2010. LFA sa v Japonsku montovalo výhradne ručne a za mesiac nevzniklo viac ako 20 kusov. Každý z vyrobených exemplárov je pritom vzhľadom na dostupnosť variácií osobnej personalizácie unikát. Zaujímavosťou je, že vývoj superauta s logom Lexus pokračoval aj po odštartovaní jeho sériovej výroby. Jasným cieľom bolo pokorenie dobového traťového rekordu v zelenom pekle na severnej slučke okruhu Nürburgring. Cieľ bol dosiahnutý v roku 2011. O rekord sa postarala špeciálne vylepšená edícia Lexus LFA Nürburgring Package! Sériová produkcia modelu LFA prebiehala približne dva roky. Lexus vyrobil celkovo len 500 exemplárov. Z nich rovných 50 pripadlo na spomínanú, vylepšenú a mimoriadne vzácnu verziu Nürburgring Package. Taký unikátny kredit superauta z Japonska ešte viac zvýšil známy novinár Jeremy Clarkson. Tvár relácie Top Gear v dobovej recenzii vyhlásila, že Lexus LFA je najlepšie auto, aké kedy šoféroval!
Ďalšie kultové autá:
Pekelný býk zo Sant’Agata Bolognese: Lamborghini Diablo
Čaro starých áut: Maserati Bora
Ruský stroj času: Lada Niva