Veľkú výzvu pre automobilový priemysel v Európe predstavoval premiérovo aj nábeh na bezpardónovú emisnú politiku, kde sa za prekročenie prísnych emisných limitov tvrdo platí. Spomínané negatíva pomáha aspoň čiastočne vyvažovať príchod zaujímavých noviniek. Automobilky vzhľadom na zrušenie prakticky všetkých významných svetových autosalónov presedlali na tzv. virtuálne premiéry, čo je moderný a zaujímavý trend, ktorému sa určite nevyhneme ani v roku 2021. V nasledovnom prehľade pripájame prehľad najočakávanejších automobilových noviniek aktuálneho roka. Dominovať im podľa očakávania budú modely s čisto elektrickým pohonom. No dočkať by sme sa ešte stále mohli aj poriadnych motorizácií na čele s ikonickou V12.
BMW IX
Aj keď BMW model iX de facto už oficiálne predstavilo v závere minulého roka, tak produkčnej alebo úplne sériovej podoby tohto revolučného SUV by sme sa mali dočkať až v roku 2021. Model iX sa začal kreovať do sériovej podoby už pred pár rokmi. Úplne na začiatku bol koncept elektrického SUV s názvom iNext. Sériový model iX so sebou okrem vyspelého elektrického pohonu s deklarovaným dojazdom viac ako 600 km prináša aj množstvo technologických a výbavových high-lightov. Pomerne kontroverznou témou pri novinke ostáva jej vzhľad. Inými slovami platí, že dobe elektrickej spojenej s aerodynamikou a čo najdokonalejším obtekaním vzduchu sa musel prispôsobiť aj dizajn značky BMW. Mnohí z vás pritom určite ocenia, že maska chladiča – tzv. obličky si aj v prípade nového modelu zachovali vskutku adekvátnu veľkosť.
DACIA – SEDEMMIESTNE SUV
Znovuzrodená Dacia boduje z hľadiska odbytu predovšetkým zásluhou rozumne navrhnutých modelov s férovou cenovkou. Aktuálne si Rumuni trúfajú urobiť dieru do sveta aj na poli elektromobilov. Novopredstavený model Spring má spôsobiť v kategórii vozidiel na baterky doslova revolúciu. Dacia okrem toho pracuje aj na ďalších nových modeloch. O 7-miestnom SUV odvodenom z modelu Duster sa špekuluje už dlho. Reálne kontúry by mala táto novinka nabrať už čoskoro aj s pričinením zastavenia výroby 7-miestneho MPV Dacia Lodgy. Avšak rodinne orientovaná SUV novinka vo finále nemusí stáť na základoch modelu Duster. Špekuluje sa aj o plne autentickom modeli, pri ktorom by medzi pohonnými jednotkami nemali chýbať ani hybridné motorizácie. Viac svetla s určitosťou prinesie tento rok, kedy by malo byť nové SUV s logom Dacia predstavené v sériovej podobe.
DS 4
Francúzska prémiová značka DS Automobiles rozbehla svoju samostatnú kariéru veľmi sľubne. Gro jej ponuky dnes tvoria dizajnovo prepracované SUV s prívlastkom Crossback. Francúzi ale okrem toho už stihli predstaviť aj úplne novú reprezentatívnu limuzínu DS 9. To však stále nie je všetko. V aktuálnom roku by sme sa mali v sériovej podobe dočkať aj nového kompaktného modelu DS 4. Autentický dizajn majú v prípade novinky doplniť aj unikátne technológie. Cieľ je jasný, DS 4 chce byť plnohodnotným konkurentom nemeckej prémie na čele s Mercedesom-Benz triedy A. Spolu s novinkou má debutovať aj nový multimediálny systém DS Iris, s funkciou vyspelého hlasového ovládania. Úplne nové má byť usporiadanie dotykových obrazoviek. Pohon pod prednou kapotou bude aj v tomto prípade elektrifikovaný. Hybridné verzie doplní pravdepodobne aj 100 % elektromobil s prívlastkom E-Tense.
HYUNDAI BAYON
Hesla, že crossoverov a SUV nie je nikdy dosť, sa drží aj značka Hyundai. Jeden z najambicióznejších automobilových výrobcov súčasnosti pripravuje úplne nové SUV, prispôsobené pre potreby európskeho trhu. V súčasnosti vieme, že novinka dostane názov Bayon. Toto označenie geograficky odkazuje na francúzske mesto Bayonne. V prípade označenia tak vzniká paralela s modelmi Santa Fé, resp. Tucson, ktoré sú rovnako inšpirované geografickými názvami amerických miest. Novinka by mala proporčne patriť do béčkového segmentu, čím pôjde aj o vstupenku do sveta modelov Hyundai s vyššou stavbou karosérie. Na rozdiel od modelu Kona si novinka bude zároveň musieť s veľkou pravdepodobnosťou vystačiť len s pohonom kolies prednej nápravy.
KIA IMAGINE
Pestrú skladbu elektrických modelov má značka Kia vo svojom portfóliu už dnes. Kórejčania ale intenzívne pracujú na ďalšej elektrickej novinke, ktorá by mala predstavovať elektrický ekvivalent imidžového modelu Stinger. Sériový model inšpirovaný štúdiou Imagine znesie porovnávanie s prémiovými konkurentmi. Po dizajnovej stránke pôjde opäť o kombináciu karosárskych verzií kombi, liftback a crossover. Špičková má byť aj technika v útrobách. Výrobca hovorí až o 800 V elektrickej sieti, ktorá umožní dobíjanie batérií až na úrovni 350 kW! Navýšenie kapacity na cca 80 % by v tomto prípade s prihliadnutím na adekvátnu infraštruktúru trvalo približne len 20 minút. Zahanbiť by sa nový model Kia Imagine rozhodne nemal dať ani na poli celkového dojazdu, ktorý by mal byť v porovnaní s dnešnou realitou nadštandardný.
LAMBORGHINI AVENTADOR – NÁSTUPCA
Emisné limity sa už dnes nedotýkajú len mainstreamových automobiliek, ale aj exkluzívnych výrobcov. Kým budúcnosť motorizácií V12 je pri značke Ferrari viac ako otázna, tak konkurencia so Sant´Agata Bolognese svojich zákazníkov a priaznivcov predsa len potešila. Atmosférický motor V12 je skrátka neoddeliteľnou súčasťou histórie značky Lamborghini. Emisie-neemisie, podľa najnovších informácií z prostredia automobilky sa tejto pohonnej jednotky s určitosťou dočká aj nástupca súčasnej vlajkovej lode, modelu Aventador. Na druhej strane sa v tomto prípade už pravdepodobne s určitosťou nevyhneme ani neinvazívnej forme elektrifikácie, v podobe hybridnej nadstavby. Nástupcu modelu Aventador by sme pri troche šťastia mali spoznať už počas roka 2021.
MCLAREN ARTURA
Britský výrobca superšportov plánuje v tomto roku predstaviť úplne nový model. Dnes vieme, že novinka ponesie označenie Artura. Malo by ísť o náhradu terajšej modelovej rodiny Sport Series. Meno Artura je v tomto prípade zároveň aj výrazne prívetivejšie ako doteraz zaužívané označenie modelov McLaren, pozostávajúce z písmeniek a číselného kódu. Aj v prípade novinky bude samozrejmosťou prítomnosť hybridnej technológie, ktorá bude dopĺňať motorový základ zložený z prepĺňaného benzínového motora V6. V princípe tak ide o obdobnú technológiu, ako McLaren využíva aj vo svete F1. Devízou nového superšportu z Wokingu bude okrem výkonových parametrov s určitosťou aj špičková ovládateľnosť a nízka hmotnosť. Sériovej podoby nového modelu značky McLaren by sme sa mali dočkať už v prvej polovici roku 2021.
MERCEDES-BENZ EQS
Po predstavení novej generácie vlajkovej lode Mercedes-Benz triedy S Nemci postupne finišujú aj na prípravách sériovej podoby jej plne elektrického ekvivalentu. To sa postará o úplne nový model EQS. Po dizajnovej stránke bude elektrická novinka značky Mercedes-Benz inšpirovaná atraktívnym konceptom Vision EQS. Zadná časť karosérie bude v sérii pripomínať štýlovejší liftback ako klasickú limuzínu. Kľúčové budú aj v tomto prípade technológie dostupné na palube. Je viac ako pravdepodobné, že novinka si osvojí väčšinu bezpečnostných a jazdných asistentov práve z novej triedy S. O pohon všetkých kolies by sa mala v tomto prípade starať výkonná elektrická sústava. Špekuluje sa o akumulátoroch s kapacitou až 100 kWh, čo by malo stačiť na komfortný dojazd na úrovni približne 700 km.
NISSAN QASHQAI
Nissan sa po ťažkých rokoch pripravuje na mohutnú európsku modelovú ofenzívu. Tú v minulom roku už stihla odštartovať nová generácia modelu Juke. Oveľa väčšie očakávania ale jednoznačne smerujú k novej generácii modelu Qashqai. Nissan týmto modelom pred rokmi založil populárnu kategóriu mestských crossoverov. Tretia generácia má na svojich úspešných predchodcov pripomínať viacerými tradičnými dizajnovými detailmi. Vývoj nového modelu prebiehal opäť v európskej centrále značky, čo je veľmi dôležitý faktor pre budúci úspech na náročných európskych trhoch. Po technickej stránke bude stáť novinka na odľahčenej a bezpečnej koncernovej platforme CMF. Okrem verzie s pohonom prednej nápravy má aj pri novinke ostať zachovaná možnosť voľby pohonu všetkých kolies. Ponuka motorov bude zahŕňať moderné spaľovacie motory obohatené o hybridnú technológiu. Jednoduchý mild-hybrid doplní nová full hybridná technológia s pohonom e-Power. Okrem nových motorov stojí v tomto prípade určite za zmienku aj ďalšia evolúcia asistenčných systémov združených v balíku ProPilot.
PORSCHE TAYCAN CROSS TURISMO
Porsche Taycan je podľa mnohých jedným z absolútne najvyspelejších elektromobilov súčasnosti. Aj napriek úctyhodnej cenovke sa objednávky na revolučné Porsche na baterky do Zuffenhausenu len tak hrnú. Bolo teda len otázkou času, kedy Nemci doprajú modelu Taycan aj ďalší karosársky variant. Riešením je praktickejší model Taycan Cross Turismo, ktorý by mal debutovať v sériovej podobe už v tomto roku. Karoséria typu shooting brake má v prípade nového modelu osloviť zákazníkov, ktorí si potrpia na praktickú stránku a väčší batožinový priestor. Za viac priestoru si ale Porsche s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou vypýta aj viac peňazí. O pár tisíc eur vyššia cenovka v porovnaní s bežným Taycanon by ale pre klientelu tohto elektrického superšportu nemala predstavovať žiadny problém.
Mohlo by vás zaujať:
Singer sa pohral s 911-tkou: Kusovky do každého terénu
Lepšia do sveta vzpínajúceho sa koníka: Ferrari Portofino M
Jesko Absolut: Najrýchlejší vyrobený Koenigsegg