Ďalšou unikátnosťou je, že model z roku 1977 sa i napriek niekoľkým decentným modernizáciám v prakticky nezmenenej konštrukčnej podobe vyrába aj v roku 2020!
Ideálne riešenie pere sovietske cesty
Cestnú infraštruktúru bývalého Sovietskeho zväzu by sme v 70. rokoch minulého storočia mohli diplomaticky označiť ako veľmi skromnú. Spevnené, resp. asfaltové komunikácie sa v tomto období vyskytovali spravidla len v okolí veľkých sovietskych miest. Nároky na mobilitu obyvateľstva ale značne rástli aj na vidieku, teda v prostredí, kde sa klasické osobné automobily pri svojej prevádzke už veľmi trápili. A práve tieto pomery sa podpísali pod vznik jedného z najslávnejších ruských automobilov – modelu Lada Niva. Za myšlienkou vzniku revolučného automobilu stál vtedajší šéfdizajnér automobilky VAZ Vladimir Solovjov. Ten sníval o schopnom terénnom automobile, ktorý by bol zároveň pohodlný ako bežné autá. V tých časoch ambiciózna automobilka VAZ zúročila svoje dovtedajšie skúsenosti z kooperácie s talianskou značkou FIAT a vo vlastnej réžii dokázala vyvinúť svoj druhý model. Sériová Lada Niva sa zrodila už v roku 1977.
Navzdory vtedajším trendom s využívaním vozidiel s pohonom 4×4 klasického odolného rebrinového rámu sa pri modeli Niva v sériovej podobe ujala myšlienka aplikácie samonosnej karosérie. Toto komfortné a pohodlné konštrukčné riešenie s nezávislým zavesením prednej nápravy a stálym pohonom všetkých kolies činí z tohto modelu v dnešnom ponímaní reálne veľmi schopné SUV. Lada si bola už od začiatku vedomá kvalít svojho modelu a mala s ním veľké plány aj z hľadiska exportu. Na rozdiel od súrodencov s číselným kódom sa tu aj preto ujalo šmrncovné označenie Niva! Z nového modelu sa stal veľmi rýchlo obrovský hit. Rusi si Nivu zamilovali pre konštrukčnú jednoduchosť, ale aj pre jej jazdné vlastnosti. Vďaka nim Niva optimálne spĺňala prakticky všetky nároky kladené na ideálne vozidlo do ruských podmienok. Sláva tohto modelu veľmi rýchlo prerástla aj hranice bývalého sovietskeho impéria. Niva má dokonca aj dnes množstvo fanúšikov nielen u nás, ale aj v západnej Európe a zároveň aj po celom svete.
Z modelu Niva sa stala Lada 4×4
Spolu s plynúcimi rokmi si aj Rusi uvedomovali neustále sa zvyšujúci tlak na modernizáciu, spojený s príchodom novej generácie. Na vývoji druhej generácie sa začalo pracovať už od 80. rokov minulého storočia. Automobilka AutoVAZ sa ale v tých časoch pasovala s nedostatkom finančných prostriedkov a do Ruska začali vo výraznej miere expandovať aj západné automobilky. Ako svetlo na konci tunela sa preto javila spolupráca s americkou značkou Chevrolet. Tá priniesla kapitál aj technológie potrebné k vzniku novej generácie tohto modelu. Vo finále ale celý projekt prepadol v prospech značky Chevrolet. Američania získali dokonca aj právo na používanie označenia Niva! A tak sme sa v roku 2003 síce dočkali sériovej produkcie novej generácie modelu Niva, avšak už to nebola Lada, ale Chevrolet! Rusom po tomto fiasku už nezostalo veľa manévrovacieho priestoru, a tak na prakticky rovnakých linkách, ako nový model Chevrolet Niva, stále vznikala aj pôvodná Niva, ktorá sa musela premenovať na Lada 4×4. Na prekvapenie mnohých sa aj naďalej predávala mimoriadne dobre, a to nielen vo svojej domovine.
Karta sa obracia
Koncern GM, pod ktorý patrí aj značka Chevrolet, začal v uplynulých rokoch výrazne škrtať svoju expanznú stratégiu. Okrem toho, že sa Američania zbavili európskej značky Opel, bolo plánované aj postupné utlmenie ruských aktivít. K dispozícii už pritom bola aj atraktívna štúdia na druhú generáciu modelu Niva s logom Chevrolet! Tá sa už ale svojej sériovej podoby nedočkala. Američania sa v tomto roku rozhodli opustiť spoločnú alianciu GM-AutoVAZ a v prospech Rusov „prepadol“ aj aktuálny model Niva. S veľkou slávou sme sa tak druhej generácie modelu Niva s logom Lada dočkali až v roku 2020. V útrobách tejto „novinky“ pracuje takmer totožná technika, akú využíva aj nesmrteľný model Lada 4×4. Pôvodnú Nivu a dnešnú Ladu 4×4 Rusi len prednedávnom pomerne citeľne modernizovali. Do výbavy pribudlo mnoho komfortných prvkov a po prvýkrát v histórii dokonca aj jeden airbag. Dnes sa pod značkou Lada stále vyrába cenovo dostupná a jednoduchá pôvodná Niva alias Lada 4×4, ako aj „nová“, priestrannejšia a modernejšia Lada Niva II. O tom, ako bude vyzerať ďalšia budúcnosť tohto modelu, nám určitú predstavu dáva nádherný koncept Lada Vision X.
Mohlo by vás zaujať:
Ford Bronco: Legenda sa vracia
Najvýkonnejšie SUV našej planéty: Dodge Durango SRT Hellcat
Legendárny Range Rover oslavuje 50-tku