Ak máte v obľube dobrodružné filmy americkej produkcie, ktorých dej sa aspoň sčasti odohráva v miestnej divočine, tak je takmer isté, že sa tam objaví aj ikonický model Ford Bronco.
Offroad s plnokrvníkom v znaku
Pri zrode modelu Ford Bronco stál v 60. rokoch minulého storočia istý Donald Nelson Frey, ktorý pracoval na pozícii produktového manažéra značky Ford. Mimochodom, v jeho hlave sa o niečo skôr zrodila aj myšlienka na jeden z najkultovejších automobilov všetkých čias – Ford Mustang. V tejto súvislosti nie je preto asi žiadnou náhodou, že aj offroad značky Ford si osvojil emblém s neskrotným plnokrvníkom. Kým doménou modelu Mustang boli klasické cesty, tak Bronco sa cítilo najlepšie v náročnom teréne.
Vizuálne drsný a zároveň aj úžasne jednoduchý model spoznal svet v roku 1965. Ford Bronco sa tešil veľkej obľube nielen pre jednoduchú koncepciu, ale aj pre svoje mimoriadne kompaktné rozmery, vďaka ktorým sa s ním dobre manévrovalo. V úvode kariéry sa o jeho stály pohon všetkých kolies staral radov benzínový 6-valec s objemom 2,8 litra, ktorý spolupracoval s 3-stupňovou manuálnou prevodovkou. To pravé Bronco sa ale zrodilo spolu s príchodom kultového motora V8 s objemom 4,7 litra. Manuál s troma stupňami zároveň doplnila 3-stupňová samočinná prevodovka. Ako sci-fi pôsobí v dnešnom ponímaní vo finále aj svetlosť podvozka na úrovni neuveriteľných 34 cm. Okrem klasickej 3-dverovej verzie Wagon vyrábal Ford model Bronco aj ako dvojdverový a dvojmiestny pick-up a dokonca aj vo verzii roadster, ktorej okrem strechy chýbali aj bočné dvere. Podobný a medzi drsným publikom aj mimoriadne obľúbený koncept v tých časoch ponúkal aj hlavný konkurent s logom Jeep. Výroba prvej generácie modelu Bronco bola ukončená v roku 1977, keď Ford predstavil nástupcu s hranatým dizajnom svetiel.
Nástupnícke modely s prívlastkom Big
Nástupnícky model bol okrem hranatého dizajnu charakteristický aj významným nárastom rozmerov. Po konštrukčnej stránke už nešlo o unikát, nakoľko Bronco zdieľalo podvozkovú platformu s pick-upmi radu F. Motory V8 s objemom 5,75, resp. 6,56 litra boli v tomto prípade úplným štandardom. Radikálnou zmenou prešiel aj koncept interiéru. Bronco sa už vyrábalo len v trojdverovej jednej verzii s dvoma radmi sedadiel. Tretia generácia z roku 1979 koncepčne nadviazala na predchádzajúci model.ň Ford ale v tomto prípade okrem dizajnu vylepšil aj podvozok a motorizácie, čím sa Bronco vo finále stalo výrazne civilizovanejšie aj na ceste. Trend veľkého Bronca pokračoval aj pri štvrtej a piatej generácii. Tie ešte výraznejšie zdieľali techniku s pick-upmi z radu F. Základný recept vrátane podvozkovej konštrukcie sa ale v princípe od 70. rokov nijako radikálne nezmenil. Kým pri trucku to nikomu zvlášť neprekážalo, tak z modelu Bronco sa stal postupne koncepčne a technicky zastaraný automobil, ktorý nekorešpondoval s požiadavkami vtedajšej doby. Výroba piatej generácie bola definitívne ukončená v roku 1996 a v portfóliu značky ho v tom čase nahradilo moderné a priestrannejšie SUV Ford Expedition.
Znovuzrodenie legendy
Ford sa v ďalších rokoch viackrát pohrával s návratom Bronca v modernej podobe. Reálneho výsledku sme sa dočkali až pred pár mesiacmi, teda po 25 rokoch čakania. Z nového modelu sa stal veľmi rýchlo jeden z najžiadanejších automobilov amerického trhu v tomto roku! Retro dizajn inšpirovaný prvou generáciou ukrýva v útrobách modernú techniku. Bronco si i napriek tomu stále trúfa aj na extrémny terén. Výhodou je, že okrem klasickej 3-dverovej karosérie sa v ponuke objavila opäť aj odstrojená „cabrio“ verzia a dokonca po prvýkrát aj 4-dverový ekvivalent. Nové Bronco si v rámci konkurenčného boja preto trúfa nielen na Jeep, ale napríklad aj na nový Land Rover Defender. To, či Ford neskôr privezie Bronco aj do Európy, je nateraz vo hviezdach. Istú nádej v tomto smere predstavuje nasadenie avizovanej hybridnej verzie. Pritom je viac ako pravdepodobné, že nový model by o zákazníkov určite nemal núdzu ani v našich zemepisných šírkach.
https://youtu.be/FAFJ_eOJyn4
Mohlo by vás zaujať:
Ford Bronco predstavil špeciálny dvojdverový koncept
Beštia z Detroitu vám vyrazí dych! Ford GT je športový monarcha
To chce gule! Na starej fordke okolo zemegule