V tých časoch možno až nenápadný počin v podobe rachotiacej trojkolky, ktorú poháňal vpred benzínový motor s výkonom 0,75 konských síl, sa nielenže vo významnej miere pričinil o vznik dnešnej značky Mercedes-Benz, ale zároveň odštartoval aj automobilovú revolúciu. Medzi významných automobilových priekopníkov a inovátorov sa okrem Nemcov radili aj Francúzi, Briti či Taliani. Pri srdci nás môže hriať, že na tomto všetkom vo významnej miere participovali aj naši predkovia. Veď aj automobilka Tatra sídliaca v moravskej Kopřivnici patrí medzi najstaršie automobilky sveta!
Európsky trh je pre automobilky najnáročnejším
Aj keď Európu neskôr z hľadiska absolútnych čísel a produkcie predbehol vďaka značke Ford a pásovej výrobe americký kontinent, tak európsky trh patrí až do dnešných dní z hľadiska náročnosti k pomyselnej výkladnej skrini automobilizmu! Aké náročné je presadiť sa v Európe, si pred rokmi na vlastnej koži vyskúšali napríklad aj ázijské automobilky. Mnohé značky z Japonska či z Kórey neváhali v tomto kontexte investovať obrovské finančné prostriedky do vybudovania svojich európskych centrál. Ako príklad v tomto smere poslúži značka Kia. Tá okrem slovenského výrobného závodu v Nemecku prevádzkuje aj svoje vývojové centrum. Cenné skúsenosti z náročného európskeho trhu boli neskôr zúročené aj na globálnej úrovni. Prirodzený tlak na neustály technologický vývoj automobilov okrem „rozmaznaných“ zákazníkov významne ovplyvňuje aj legislatíva Európskej únie. Vďaka nej dnes majú všetky automobily predávané v EÚ v štandarde mnohé bezpečnostné prvky, o ktorých sa zákazníkom v Ázii alebo Latinskej Amerike môže len snívať.
Stane sa Európa pre automobilky postupne nezaujímavou?
Do popredia sa okrem bezpečnosti v poslednom období čoraz viac tlačí aj ekologická otázka. V širšom kontexte pravdepodobne nikto z nás nepochybuje o tom, že s našou planétou to z hľadiska ekológie ide v posledných rokoch prudko z kopca. V Európe sú za najväčšieho vinníka tejto skazy a zvýšenej produkcie skleníkových plynov považované automobily. Na poli povolenej produkcie emisných limitov, „žiaľ“, momentálne osamotená Európa opäť výrazne predbehla celý zvyšok sveta. Podľa mnohých sa tým roztočila nebezpečná špirála. Automobilky pôsobiace v EÚ pod hrozbou prísnych pokút musia investovať čoraz viac prostriedkov do ďalšieho vývoja. Tento tlak sa logicky premieta aj do konečnej ceny produktov. Na druhej strane tu máme tvrdý konkurenčný boj a najnovšie aj citeľný prepad predaja ovplyvnený pandémiou koronavírusu. Mix vyššie spomenutých faktorov v spojení s globálnou politikou automobilových koncernov spôsobil, že mnohí doteraz významní hráči môžu u nás „zbaliť kufre“ a sústrediť sa skôr na objemovo zaujímavejšie trhy v Ázii alebo Amerike. Prvou významnou lastovičkou je v tomto smere Mitsubishi, ktoré prednedávnom ohlásilo, že do Európy už neprivezie žiadny nový model! V nasledujúcom prehľade si predstavíme tie najznámejšie automobilky, ktoré v Európe za posledné roky z najrozličnejších dôvodov skončili.
MOSKVIČ rok 2002
Tí skôr narodení majú automobily s logom Moskvič určite v živej pamäti. V dobových filmoch a seriáloch šoférovala automobily tejto značky predovšetkým „elita“ v podobe lekárov či právnikov. V časoch minulého režimu ale skutočne patrili majitelia automobilov s prezývkou „Leninove sane“, v porovnaní s konkurenciou tej doby, medzi tých šťastnejších, resp. väčších frajerov. Osud kedysi slávnej značky Moskvič, žiaľ, kopíruje príbeh mnohých ostatných automobiliek z východného bloku. Po roku 1989 začal automobilke z hľadiska odbytu prudko dochádzať dych. Moskovská automobilová pýcha na rozdiel od konkurenčnej LADY však už nedokázala držať akýkoľvek krok s konkurenciou zo západu. Posledné automobily s logom Moskvič opustili továreň v roku 2002. Oficiálny krach v minulosti najväčšej automobilky v Sovietskom zväze bol následne dokonaný o niekoľko rokov neskôr.
DAEWOO rok 2004
Kórejská značka Daewoo reprezentovala v roku 1995, teda v začiatkoch svojej európskej expanzie, veľmi úspešný príbeh. Taký razantný ťah na bránu jej mohli v tých časoch závidieť nielen krajania Hyundai a Kia, ale aj mnoho etablovaných výrobcov. V 90. rokoch boli automobily s logom Daewoo pre svoju priaznivú cenovku veľmi obľúbené aj na Slovensku. Cenový hit bolo miniauto Tico, ktoré bolo dlhodobo najdostupnejším automobilom v našich končinách. V rámci globálnej expanzie Daewoo dokonca skupovalo aj mnohé východoeurópske značky, medzi ktorými sa vyskytla aj česká Avia. Práve neperspektívne investície, v kombinácii s problémami so zákonom zakladateľa značky a ázijskou finančnou krízou, priviedli značku Daewoo postupne ku krachu. Pomocnú ruku poskytol v ďalšej fáze americký koncern GM. Ten sa stal väčšinovým vlastníkom značky Daewoo. V rámci novej stratégie sa v Európe v roku 2004 skončil predaj modelov s logom Daewoo. Tie nahradili prakticky identické modely s logom Chevrolet. Mimochodom, na prepadlisko dejín odišla automobilka Daewoo definitívne až v roku 2011. Práve vtedy sa automobily s týmto logom prestali predávať už aj na domácom kórejskom trhu.
ROVER rok 2005
Tretí príbeh, tretí bankrot. Značka Rover patrila v 80. rokoch minulého storočia k hlavným pilierom britského automobilového priemyslu. Ten bol sústredený rovnako už v neexistujúcom koncerne British Leyland. Po rozpustení tohto koncernu a zániku väčšiny jeho značiek to Rover nejaký čas skúšal samostatne. V 90. rokoch bola táto značka dokonca odkúpená nemeckým BMW. Nemci sa ale neperspektívnej značky Rover zbavili definitívne už v roku 2000. Aj napriek všemožnej snahe o záchranu, Rover definitívne skrachoval v roku 2005. Týmto počinom bol pomyselne zasadený aj „posledný klinec do rakvy“, kedysi slávnej éry „mainstream“ automobiliek z Britských ostrovov. Neskôr sa pokúšali získať vlastnícke práva na značku Rover Číňania, ale neúspešne. Keď sa im to nepodarilo, vznikol na základe pôvodnej značky, pod krídlami koncernu SAIC v roku 2006, nový brand Roewe. Ten sa ale špecializuje predovšetkým na čínsky trh. O niečo viac šťastia mala športová odnož v podobe značky MG, ktorá vďaka Číňanom prežíva dodnes. Pre úplnosť dodajme, že na základoch značky Rover vznikla v roku 1948 aj dnes veľmi úspešná SUV divízia s názvom Land Rover.
CHRYSLER a DODGE rok 2010
Ikonické americké značky v porovnaní s vyššie spomenutými prípadmi našťastie nezanikli. Oficiálnu stopku dostali v roku 2012 len v Európe. V tomto prípade ich európsku púť výrazne ovplyvnila politika domovského koncernu. Samostatný koncern Chrysler patril ešte v 90. rokoch minulého storočia medzi amerických automobilových gigantov. V roku 1998 došlo k strategickému partnerstvu s nemeckým gigantom Daimler-Benz. Spomínaná fúzia otvorila oficiálnu cestu do Európy napríklad aj značke Dodge. Nemecko-americké manželstvo ale stroskotalo už v roku 2007. Opäť samostatná skupina Chrysler následne vydržala len do roku 2009. V tých časoch zúrila vo svete finančná kríza a tradičný americký koncern prakticky skrachoval. Pomocnú ruku v podobe finančnej zábezpeky nakoniec poskytol taliansky FIAT. A toto strategické partnerstvo prerástlo v roku 2017 do vzniku koncernu FCA. Európsku stratégiu nového gigantu ale Taliani formovali už v roku 2010. V tom čase sa z nášho priestoru stiahli aj značky Chrysler a Dodge. Z pôvodnej americkej vetvy FCA v Európe dodnes vydržala len ikonická značka Jeep. Ostatné dve značky pôsobia predovšetkým na domácom trhu. Za veľmi nevydarený ťah možno označiť aj pôvodnú transformáciu úspešných modelov Chrysler 300C a Voyager na modeli Thema a Voyager s logom Lancia.
LANCIA rok 2014
Jedna z najstarších talianskych automobiliek, ktorá sa môže popýšiť aj mnohými inovátorskými počinmi, si už od 90. rokov hľadala v rámci materskej skupiny FIAT svoje stabilné miesto. V rámci fúzie so skupinou Chrysler pripadla práve na Lanciu „nevďačná“ úloha: predávať v Európe rebrandované verzie amerických modelov. Tento taliansko-americký automobilový „mačkopes“ sa ale v Európe „prekvapivo“ nepresadil. Nad slávnou značkou Lancia následne už zlomil palicu aj dobový šéf koncernu FCA Sergio Marchionne. Pôvodný plán bol, že značku nechajú pozvoľne dožiť na domácom talianskom trhu prostredníctvom malého modelu Lancia Ypsilon. Stalo sa však niečo nepredstaviteľné! Zatracovaná Lancia dokázala v posledných rokoch v absolútnych číslach z hľadiska odbytu len s jediným a pomerne zastaraným modelom porážať aj preferovanú Alfu Romeo! Dnes tento model dostal už aj modernú mild hybridnú technológiu a vylúčený rozhodne nie je ani nástupca v podobe ďalšej generácie modelu Lancia Ypsilon. Mimo domáceho Talianska sa ale už od roku 2014 nedá tento model oficiálne kúpiť.
SAAB rok 2012
Nositeľom génu povestnej švédskej bezpečnosti je okrem značky Volvo bezpochyby aj SAAB. Švédi sa okrem historicky danej spojitosti s leteckým priemyslom, ktorého prepracované detaily boli jasne viditeľné aj na automobiloch s logom SAAB, preslávili aj ako priekopníci na poli prepĺňaných benzínových motorov. V roku 1989 získala vlastnícke práva na značku SAAB skupina General Motors. Pod vedením Američanov ale Švédi z hľadiska odbytu prílišnú dieru do sveta nikdy neurobili. Po pokusoch o zázrak v podobe zdieľania techniky s ostatnými značkami koncernu na čele s Oplom sa v roku 2009 dostal vďaka finančnej kríze do existenčných problémom aj materský koncern GM. Symbolickým obetným baránkom sa však nakoniec stal práve SAAB. Pokus o reštart tejto bezpochyby slávnej značky nevyšiel ani holandskému Skykeru a ani Číňanom zo skupiny NEVS. Tí na chvíľku síce dokázali obnoviť výrobu aj vo Švédsku, ale kameňom úrazu sa stali licenčné práva na používanie loga, resp. originálneho názvu SAAB. Slávna automobilka tak definitívne odišla do pomyselného automobilového neba v roku 2012.
CHEVROLET rok 2015
Ďalší významný ústup z európskeho priestoru a opäť v tom má prsty koncern General Motors! Ako už bolo prezentované pri značke Daewoo, pôvodné kórejské modely sa v Európe od roku 2004 predávali pod logom jednej z najslávnejších amerických značiek – Chevrolet. Američania stihli postupom času veľmi úspešne absolvovať prakticky kompletnú modelovú obmenu. A tak ich s pôvodnými Kórejčanmi už nič nespájalo. Ako blesk z jasného neba preto na mnohých zapôsobilo strategické rozhodnutie koncernu, že Chevrolet sa od roku 2015 z Európy oficiálne stiahne. Ako hlavný dôvod GM uvádzal, že na starom kontinente nepotrebujú mať vedľa seba hneď dve vzájomne si konkurujúce značky. Okrem Chevroletu je v tomto smere reč aj o modeloch s logom Opel. Tie sú ale už dnes paradoxne po odpredaji súčasťou francúzskej skupiny PSA. Dá sa teda povedať, že spolu so značkou Chevrolet sa postupne v Európe skončilo aj pôsobenie celého koncernu GM. Dnes sa v našom priestore v zanedbateľných objemoch, pod hlavičkou GM, predávajú ešte také prémiové modely ako Cadillac, resp. ikonické športiaky Chevrolet Camaro a Corvette.
INFINITY rok 2019
Materský Nissan pomerne dlho váhal, či má svoju prémiovú divíziu Infinity priviesť aj na európske trhy. Hybnou silou bol v tomto smere predovšetkým úspech konkurenčného Lexusu, ktorý dokázal aj v našom priestore ponúknuť zaujímavú alternatívu voči etablovaným domácim prémiovkám. A tak sa v roku 2009 značka Infinity oficiálne objavila už aj v Európe. Žiadnu dieru do sveta tu však aj napriek pomerne úzkej spolupráci s Mercedesom nestihla urobiť. Len málokto z nás preto očakával, že európska púť tejto značky sa skonči už približne po 10 rokoch! Nissan pomerne prekvapivo oznámil, že Infinity v roku 2019 v Európe oficiálne končí a bude sa sústrediť len na perspektívnejšie trhy. Pod toto strategické rozhodnutie sa bezpochyby podpísalo aj výrazné napätie v aliancii Renault-Nissan, prepad predaja samotnej značky Nissan, ako aj nástup čoraz prísnejších emisných noriem. Na tie sú o niečo citlivejšie práve prémiové značky. Nakoniec, len ťažko sa dá predstaviť pod kapotou SUV s logom Infinity napríklad benzínový 3-valec 1,2 litra pôvodom z Nissan Juke.
LADA rok 2019
Momentálne najväčšia ruská automobilka LADA-VAZ nakoniec na rozdiel od Moskviča postupne zvládla transformáciu na koncepčne modernú automobilku, ktorá dokáže úspešne konkurovať už aj „západným“ automobilkám. Prsty v tom má, samozrejme, aj strategický partner v podobe francúzskeho Renaultu, pod ktorého krídla tejto skupiny patrí LADA dodnes. Okrem legendárnej „Nivy“ sa aj na západných trhoch dokázal uchytiť skutočne moderný modelový rad Vesta. Rusom sa ale nakoniec stal v Európe osudný pravdepodobne práve ich úspech. Po niekoľkoročnej úspešnej expanzii prišlo v minulom roku zo strany skupiny Renault pomerne nečakané rozhodnutie, že značka LADA v EÚ oficiálne úplne skončí! Dôvodom tohto rozhodnutia má byť bezpochyby objektívny faktor v podobe nástupu čoraz prísnejších emisných noriem. Na tie by LADA bez pomoci z dlhodobého hľadiska nebola schopná reagovať. Neoficiálne sa ale hovorí, že ani Renault nechcel mať dvoch kohútov na jednom smetisku, keďže v EÚ je z hľadiska low cost značiek dlhodobo veľmi úspešná aj rumunská Dacia.
MITSUBISHI už čoskoro?
Automobilku s troma diamantmi v logu poznáme okrem úspechov v motoršporte predovšetkým ako experta na SUV modely. Aj Mitsubishi sa ako samostatne nezávislá automobilka dostala pred pár rokmi do finančných problémov. Pomocnú ruku v tomto prípade podal Nissan. A Mitsubishi od roku 2016 evidujeme ako tretieho hlavného člena v aliancii Renault-Nissan-Mitsubishi. Perspektívne partnerstvo automobiliek sa ale nanešťastie v uplynulých mesiacoch ocitlo v existenčných problémoch. Všetko to odštartovalo zatknutie vtedajšieho šéfa koncernu Carlosa Ghosna. Spojenectvo automobiliek sa napriek všetkým úskaliam a tlakom nateraz podarilo udržať. Okrem „domáceho“ Renaultu predstavil neskôr stratégiu pre európsky trh na najbližšie roky aj Nissan. O niečo dlhšie sa v tomto smere čakalo na Mitsubishi. A následne prišiel šok v podobe rozhodnutia, že tri diamanty v Európe ostávajú, no počítať už nemáme s uvedením žiadneho nového európskeho modelu! Nečakané rozhodnutie prišlo len pár týždňov pred oficiálnym predstavením novej generácie SUV Outlander! A keďže je súčasné modelové portfólio tejto značky nielen úzke, ale aj pomerne zastarané, tak celkový odchod zo starého kontinentu je v tomto prípade, žiaľ, už len otázkou času. Okrem emisných limitov možno za nečakaným rozhodnutím Mitsubishi hľadať, podobne ako u mnohých predošlých prípadov, aj vzájomnú konkurenciu s príbuzenskými značkami. Otázne je, čo bude ďalej a kto ďalší sa po Mitsubishi rozhodne v Európe hodiť pomyselný uterák do ringu.
Foto: Adobe Stock, Profimedia, Wikipedia
Mohlo by vás zaujať:
Alfa Romeo vs. Lancia: Aká ich čaká budúcnosť?
Kultové motory V8 sa stávajú ohrozeným druhom
Drsná mexická cesta pre odvážnych vodičov