Medzi takéto automobilové legendy, ktoré dokázali „zmeniť svet“, patrí bezpochyby aj Range Rover, teda luxusná odnož značky Land Rover.
Briti už v 50. rokoch minulého storočia dobyli svet svojím jednoduchým, mimoriadne odolným a zároveň aj veľmi obľúbeným offroadom zo Série I. Tento model je aj dnes neodmysliteľnou súčasťou prakticky každého dobového filmu s motívom Afrika. Nástupcovia pôvodnej legendy sa neskôr ešte viac preslávili pod názvom Land Rover Defender. A ako všetci dobre vieme, moderný nástupca tejto ikony sa dnes vyrába na Slovensku. Ale toto už je predsa len iný príbeh.
Range Rover na scéne
Briti sa po prenikavom úspechu pôvodného a rýdzo pracovného náčinia začali už v 60. rokoch pohrávať s nielen odvážnou, ale až nepredstaviteľnou myšlienkou – postaviť luxusný automobil, ktorý bude mať zároveň aj špičkové terénne schopnosti. Vízia sa nakoniec naplnila a v roku 1970 sme sa dočkali prestavenia úplne prvého modelu Range Rover. Málokto však vie, že úplne prvý svojho druhu, teda luxusný model určený aj do terénu, sa napriek tomu Range Rover nestal. O približne osem rokov ho za „veľkou mlákou“ predbehol koncepčne podobný model Jeep Wagoneer. Jeden dosť podstatný rozdiel tu ale aj napriek tomu hovorí jasne v prospech Angličana. Kým Wagoneer prestal existovať už v roku 1991, tak ikonický Range Rover je tu s nami dodnes!
Zaujímavosťou je, že počas vývoja sa neskorší Range Rover pracovne nazýval ako „project 100 inch Station Wagon“. Spomenutých 100 palcov prestavuje veľkostný rozdiel v rázvore náprav medzi pracovným Land Roverom a jeho novovyvíjaným luxusným súpútnikom. Hotový prototyp z roku 1968 niesol dokonca označenie Velar! Mimochodom, rovnomenný model dnes v sériovej podobe predstavuje menšieho súrodenca vlajkovej lode značky. Definitívny názov sériového modelu sa ale nakoniec ustálil na jednoduchom a výstižnom slovnom spojení Range Rover. Prvé roky výroby zbiehali z linky výhradne len 3-dverové modely Range Rover. Briti si už od samého počiatku zakladali na motoroch. Pôvodne benzínové verzie V8 s objemom 3,5 l neskôr vystriedali výkonnejšie varianty s objemom 4,0 l, resp. 4,2 l. Po technickej stránke, okrem stáleho pohonu všetkých kolies, pútali v tých časoch pozornosť aj také finesy, ako sú kotúčové brzdy na všetkých štyroch kolesách.
Praktickejšia 5-dverová karoséria pribudla do ponuky oveľa neskôr, konkrétne v roku 1981, čo je až 20 rokov od začiatku výroby. O rok neskôr sa v ponuke objavila už aj prvá automatická prevodovka. Úspornejší turbodiesel rozšíril paletu motorov v roku 1986. Doslova komfortnú revolúciu priniesol rok 1992, keď sa v ponuke objavil aj vzduchový podvozok. Pre úplnosť dodajme, že stále sa nachádzame v časoch, kedy väčšina dnešných konkurentov neexistovala ešte ani len v podobe dizajnovej štúdie! Prvá generácia modelu Range Rover sa okrem toho celosvetovo preslávila aj v pozícii cestovateľa a dobyvateľa. Zo všetkých úspechov na tomto poli vypichnime víťazstvo modelu Range Rover v premiérovom ročníku slávne púštneho maratónu Rallye Dakar z roku 1979!
Spolu s postupným budovaním ikonického brandu Range Rover sa začali v 80. rokoch objavovať aj prvé limitované edície tohto modelu. Úplne prvá bola v tomto ponímaní verzia Range Rover in Vogue z roku 1981. Pozornosť si v tomto smere určite zaslúži aj predchodca dnešnej verzie Sport. Tým bol dobový Range Rover CSK. Skratka CSK odkazovala na iniciály tvorcu tejto legendy – teda na Charlesa Spencera Kinga. Pre potreby, resp. nálady amerického trhu začali Briti vyrábať taktiež špeciálnu predĺženú verziu. Okrem privátnej klientely sa luxusný Range Rover vyrábal aj v upravených verziách, ako je napríklad offroad sanitka alebo hasičský špeciál. Pôvodná prvá generácia vydržala po mnohých úpravách vo výrobe rekordne dlho. Konkrétne od roku 1970 až do roku 1996.
Aktuálne má Range Rover v ponuke štvrtú generáciu, ktorá bola predstavená v roku 2012. Nové verzie sa vďaka nástupu moderných technológií posunuli z hľadiska luxusu o míľové kroky ďalej. Jasná paralela s pôvodným modelom tu ale stále existuje! Reč je o prakticky bezkonkurenčných schopnostiach pri jazde v teréne. Range Rover dnes ponúka v jednom balení veľmi rýchly, luxusný a pohodlný diaľničný krížnik, ktorý je skombinovaný s nefalšovanou offroad DNA. Pravdou ale je, že vzhľadom na cenovku nového vozidla ho väčšina majiteľov do jeho prirodzeného prostredia, mimo spevnených ciest, berie len skutočne výnimočne.
Britský výrobca ale už postupne upozorňuje na príchod pripravovaného nástupcu v podobe piatej generácie. Ešte predtým si však pre všetkých záujemcov pripravil chuťovku v podobe limitovanej 1970-kusovej edície Range Rover Fifty (číslo odkazuje na rok začiatku predaja). Tá odkazuje na pôvodný model a 50. výročie legendy menom Range Rover.
K SUV téme:
Land Rover Defender Works V8 – ikonická novinka
Terénneho mohykána považujú off-roadisti za kultový stroj
Futuron ukázal, ako môže vyzerať SUV budúcnosti