Messerschmitt Bf (Bayerische Flugzeugwerke) 109 bol jednomiestny jednomotorový samonosný dolnoplošník so zaťahovacím podvozkom od konštruktéra Wilhelma Emila Messerschmitta. Kovová kostra, pevné chvostové plochy a trup boli potiahnutá duralom. Radový motor poháňal kovovú trojlistovú vrtuľu s nastaviteľným uhlom náklonu listov. Piloti sa niekedy sťažovali na ťažšiu ovládateľnosť, nedostatok zadného pohľadu z kokpitu a obmedzený dolet. Pridanie obrnenia, nepriestrelného skla a silnejšej výzbroje pomohlo stroju udržať si povesť silného protivníka. Základnú výzbroj tvorili dva synchronizované veľkokalibrové guľomety strieľajúce okruhom vrtule a kanón strieľajúci hriadeľom motora. Počas vojny bol Bf upravovaný do desiatok rôznych variant. Zmeny sa týkali využitia, vybavenia, doletu, prídavného spaľovania či ako stíhacieho bombardéru. Hoci Bf 109 nakoniec prekonali spojenecké stíhačky rýchlosťou, manévrovateľnosťou a palebnou silou, zostal v službe až do kapitulácie Nemecka. Okrem domovskej krajiny lietali Messerschmitty v letkách viacerých štátov: Bulharska, Česko – Slovenska, Maďarska, Fínka, Juhoslávie, Japonska, Švajčiarska … Messerschmitt Bf 109 je najprodukovanejšie bojové lietadlo v histórii.
Messerschmitt Bf 109
Prvý let: 29.5.1935
Výroba: v rokoch 1936 – 1945
Hlavné verzie: E, F, G, K
Dĺžka: 8,64 m
Rozpätie krídel: 9,87 m
Výška: 2,60 m
Pohon: kvapalinou chladený 12 V Daimler-Benz DB 601A-1 s výkonom 1 455 k (1 085 kW) / 1 775,51 k (1 324 kW)
Hmotnosť prázdneho lietadla: cca 2 010 kg
Objem nádrže: 400 l
Bojový dolet: 600 – 650 km
Dostup: 8150 m , max. 12 500 m (verzia G-10)
Max. rýchlosť: 570 – 578 km/h (podľa nadmorskej výšky)
Výzbroj:
2 x 7,92 mm kanóny MG 17 (v kapotáži)
2 x 20 mm kanón MG FF (v krídlach)
1 x 20 mm kanón MG FF (v nose)
Vyrobených: cca 35 000 kusov všetkých verzii
Mohlo by vás zaujať:
Zbrane 2. svetovej vojny: P-51 Mustang
F-4 Phantom II: Americká odpoveď na MiG-y
Stíhačka novej generácie v podaní Britov