Mercedes sa najnovšie zameral na spojitosť oboch týchto faktorov a výsledkom je úplne nová trieda GLB.
Rodinný ideál?
Po technickej stránke je nové SUV súrodencom ostatných modelov vychádzajúcich z aktuálnej triedy A. Pre tieto automobily sú príznačné priečne uložené motorizácie, ako aj základná koncepcia preferujúca pohon predných kolies. Celkovou filozofiou a zameraním kombinuje trieda GLB prednosti štýlového SUV GLA s rodinnou orientáciou typickou pre triedu B. Novinka zároveň „béčko“ v priestrannosti v mnohých parametroch prekonáva. Testovaný exemplár môže napríklad v opcii disponovať aj tretím radom sedadiel. Už na prvom vizuálnom kontakte musí byť každému jasné, že aj napriek kompaktnému rodokmeňu nie je novinka žiadnym drobčekom. Ako smerodajný parameter sme si zvolili rázvor náprav. Mercedes-Benz GBL disponuje vzájomnou vzdialenosťou osí kolies na úrovni 2829 mm. To je o rovných 100 mm viac, ako ponúka spomínaná trieda B a zároveň je to len o 44 mm menej, ako ponúka luxusnejšie SUV GLC. Vo finále môžeme pokojne označiť testovaný model za „rodinný van“, ktorý v prípade pohonu všetkých kolies 4Matic a paketu off-road engineering zvládne aj pohyb v teréne.
Efektne zaoblené hrany
Vyššie naznačený priestorový zázrak sa podarilo dosiahnuť vďaka symetricky tvarovanej karosérii. Buďte však pokojní, nová trieda GLB vizuálne rozhodne nie je len nudná škatuľka. Dizajnérom sa tu podarilo optimálne skĺbiť naznačené hranaté línie s optickou modernou v podobe zaoblených kriviek. Nový model v sebe zároveň nesie určitý odkaz špičkovej triedy GLS a podvedome je tu citeľná aj inšpirácia legendárnym „géčkom“. Pozornému oku neunikne offroad duch reprezentovaný výrazným ochranným oplatovaním, ktoré je viditeľné po celom obvode vozidla. Sebavedomá predná časť s mohutnou maskou chladiča a nielen efektnými, ale aj účinnými svetlometmi Multibeam LED dokáže vzbudiť rešpekt aj v spätnom zrkadle vpredu idúceho vozidla. Naopak, za už pomerne tradičný dizajnový nešvár nových modelov značky Mercedes-Benz možno označiť „fejkové“ koncovky výfukového systému zdobiace zadný nárazník.
Luxusné priestorové kráľovstvo
Palubná doska svojimi základnými tvarmi kopíruje ostatných členov z kompaktnej rodiny Mercedes Benz. Aj v tomto prípade musíme vyzdvihnúť nielen špikovú kvalitu dielenského vypracovania, ale aj precízny výber jednotlivých materiálov a obkladových plôch. Efektným špecifikom modelu GLB, podčiarkujúcim jeho SUV charakter, je dekór z lešteného hliníka. Ten sa nachádza nielen na palubnej doske, ale aj na stredovej konzole či rúčke dverí. Na prvý pohľad futuristicky pôsobiace vizuálne prepojenie digitálneho prístrojového panela s centrálnym rozhraním MBUX poznáme už dôverne aj z ostatných nových modelov tejto značky. V tomto smere zainteresovaný vodič sa tu aj preto bude cítiť prakticky okamžite ako doma. Naopak, nováčik za volantom trojcípej hviezdy si na niektoré špecifiká bude musieť určitý čas zvykať. Veľký palec hore si zaslúži nielen špičková grafika s vynikajúcou čitateľnosťou za každých svetelných podmienok, ale aj široké možnosti osobnej personalizácie vyobrazovaných údajov. Pomyselnú čerešničku už tradične predstavuje široké spektrum možnosti ovládania tohto systému. Inovatívne hlasové ovládanie vyvolané formulkou „Ahoj, Mercedes“ dopĺňajú dotykové plôšky na volante, ako aj centrálny displej reagujúci na dotyk. Naším favoritom sa napriek tomu stal intuitívny touchpad umiestnený na stredovej konzole. Celkovo špičkový dojem pri testovanom kúsku vo finále kazí len jednoduchšia grafická verzia prístrojového panelu s menším displejom. V prípade osobnej konfigurácie určite odporúčame zainvestovať do väčšieho modulu, ktorý už dokáže vyobrazovať aj mapové podklady.
S odmyslením si dostupných technológií boduje nové GLB aj na poli priestoru. Čistý prístup na palubu zabezpečuje dôkladné prekrytie prahov na dverách. Príjemne vyvýšený posed dopĺňa solídny rozhľad z vozidla. Predné sedadlá s náznakom bočného vedenia sú dostatočne pohodlné aj na dlhých trasách. Priestorové hody pokračujú aj v druhom rade. Doširoka sa otvárajúce dvere uľahčujú inštaláciu autosedačiek. Dospelí tu pre zmenu ocenia obrovskú priestorovú rezervu pre nohy aj hlavu. Svet MPV pripomína možnosť posúvania sedadiel druhého radu, ako aj nezávislé polohovanie operadiel. Príslušnosť ku kompaktnej kategórii vo finále pripomína len úzke prostredné sedadlo. To v prípade dospelého človeka pôsobí skôr núdzovým dojmom. Na špičkovú praktickú stránku nadväzuje aj batožinový priestor. Jeho pravidelný tvar pri päťmiestnej verzii ponúka v základe objem až 560 litrov.
Po jazdnej stránke všestranný univerzál
Nový Mercedes-Benz GLB môžeme pokojne označiť za SUV pre každého. Kompaktná, ale zároveň priestranná karoséria nespôsobuje nočné mory ani v hustej mestskej premávke. Podvozok v testovanej konfigurácii s 18-palcovými kolesami až prekvapivo dobre zvláda odfiltrovať prepadnuté kanalizačné poklopy či iné nerovnosti typické pre naše cesty. Posádka z hľadiska komfortu ocení aj precízne odhlučnenie kabíny. Vďaka priestrannému interiéru sa s novinkou môžete pokojne vybrať aj na dlhú cestu či rodinnú dovolenku. Príjemným prekvapením je aj pohonné ústrojenstvo testovanej verzie GLB 200. Za takýmto komerčným označením sa ukrýva prepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom 1,33 litra s výkonom 163 koní. Dotknutá pohonná jednotka nás o svojich kvalitách v minulosti presvedčila už pri súrodeneckých modeloch. Deklarovaný výkon v tomto prípade s rezervou postačuje už aj na pomerne veľké SUV. Pod plne akceptovateľnú jazdnú dynamiku sa aj pri zaťaženom vozidle podpísala spolupráca s veľmi dobre vyladenou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Neduh typický pre konštrukciu samočinnej prevodovky tohto typu sa občas dostavil len v podobe akéhosi „cuknutia“, resp. „poskočenia“ pri tesnom manévrovaní s rýchlymi zmenami medzi polohami D a R. Charakter vozidla môže vodič ovplyvniť prostredníctvom dostupných jazdných režimov. V dynamickom móde zároveň podvozok veľmi pekne drží zvolenú jazdnú stopu. Nám sa vo finále ako najvhodnejší kompromis javil východiskový režim Comfort. Svetlá výška na úrovni 200 mm dodáva modelu GLB slušnú porciu slobody aj pri pohybe mimo spevnených ciest. Ľahký terén zvládne zdolať aj testovaný kúsok s pohonom „len“ prednej nápravy. Pri častejšom využívaní v náročnejších podmienkach ale odporúčame siahnuť po verziách s pohonom 4Matic.
A čo spotreba paliva? Výrobca v kombinovanom režime sľubuje priemer v rozmedzí 6,9 – 7,8 litra na každých 100 km. Náš výsledný priemer sa na konci testu ustálil na hodnote rovných 8 litrov. Do výsledku sa premietlo aj na časté využívanie na diaľnici či „offroad“ výlety v ľahkom teréne. Pri takomto veľkom rodinnom SUV je to ale stále plne akceptovateľný a adekvátny výsledok.
MERCEDES-BENZ GLB 200 LÍNIA PROGRESSIVE
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon: 120/163
Krútiaci moment: 200
Maximálna rýchlosť: 207
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,7 s
Prevodovka: automatická 7 stupňová
Cena modelu od: 38 262 € eur
https://youtu.be/K27qeczCJjw
Mohlo by vás zaujať:
Futuron ukázal, ako môže vyzerať SUV budúcnosti
Ikonický Mustang ako elektrické SUV? Odpoveďou je Mach-E
Číňania prekvapili novým štýlovým SUV