Na druhej strane pratí, že Alfa je zároveň diagnóza. Obdobné emócie dnes dokáže len máloktorý z konkurentov. Inými slovami, ak si už raz kúpite Alfu, je vysoko pravdepodobné, že aj vaše ďalšie auto bude Alfa.
Smutnou iróniou osudu je, že Alfa Romeo v posledných rokoch nie je z hľadiska odbytu práve v najlepšej kondícii. Víziou dnes už zosnulého bývalého šéfa koncernu FCA Sergia Marchionneho bolo postavenie dokonalého kladiva s logom Alfa Romeo, ktoré by zahnalo do kúta nemeckú konkurenciu. Taliani skutočne preinvestovali obrovské finančné zdroje do utajovaného vývoja novodobého modelu Giulia. Jej debut sa pritom viackrát odložil. Zámerom bolo dosiahnutie skutočne vyšperkovaných jazdných vlastností.
Júlia opäť na scéne
A tak sa aj stalo. V roku 2015 sme sa dočkali návratu slávneho modelu Alfa Romeo Giulia. Úplne nová platforma s prioritne zadným náhonom budila rešpekt. Podľa mnohých ide o suverénne najlepšie jazdiaci sedan v strednej triede! Alfa dokonca najskôr vyvinula ostrú verziu Quadrifoglio a až od nej boli neskôr odvodené konvenčné verzie s „bežnými“ motormi. Sklamaním je, že napriek tomu novodobá Giulia veľkú dieru do sveta z hľadiska dopytu zákazníkov zatiaľ neurobila. Nakoniec, aj na našich cestách ide o pomerne unikátnu záležitosť. Alfa to ale napriek tomu nevzdáva. Len prednedávnom dostal modelový rad Giulia modernizáciu zameranú predovšetkým na zlepšenie kvality interiéru, ako aj celkovú funkčnosť.
A ako alleggerita alebo deti postráži babička?
Alfa Romeo avizovala už začiatkom tohto roka veľké prekvapenie v podobe nového modelu. Ten mal byť zároveň oslavou 110. výročia založenia značky. Len málokto vtedy hádal, že Taliani nakoniec predstavia skutočne extrémny model Giulia GTA. Ten môžeme v dnešnej eko dobe prirovnať napríklad ku krvavému steaku v jedálnom lístku vegetariána. Novinka historického hľadiska odkazuje na pôvodnú verziu Giuliu Sprint GTA zo 60. rokov minulého storočia. Písmenko „A“ v názve GTA značí slovko alleggerita, čo v preklade znamená odľahčená. V praxi novinka siahla napríklad po karbónovom hnacom hriadeli. Z rovnakého materiálu sú aj predné blatníky, kapota motora či strecha. Vo finále sa podarilo na hmotnosti ušetriť až 100 kg v porovnaní so špičkovou verziou Quadrifoglio. Celková hmotnosť „extrémnej Júlie“ sa ustálila na hodnote 1520 kg. Ak by sa vám to stále málilo, zvoliť si môžete ešte ľahšiu a ultimátnu verziu GTAm (modificata), ktorá prišla dokonca aj o sedačky v druhom rade! Vzniknutý priestor tu vyplnil ochranný rám a praktický držiak na odloženie heliem.
Vztýčený prostredník emisiám a ekológii
Pri vyššie spomenutých extrémoch už asi nikoho veľmi neprekvapí, že napríklad predný nárazník špeciálne vyvíjal tím F1 Alfa Romeo-Sauber. Alfa Romeo Giulia GTA, resp. GTAm sú prakticky pretekárske verzie, ktoré dostali zelenú aj na „bežné“ používanie v cestnej premávke. Ak ste fanúšikovia dnes všadeprítomných hybridov, odpájania valcov či rôznorodých eko jazdných módov, tak vám predsa len odporúčame poobzerať sa po inom automobile. Toto je skrátka sedan o čistých emóciách a maximálnom zážitku z jazdy. Efektnú zvukovú atmosféru tu sprostredkúvajú napríklad titánové výfuky Akrapovič. A to najpodstatnejšie? Motor pod prednou kapotou aj v tomto prípade nesie gény značky Ferrari. Reč je o dvakrát prepĺňanom benzínovom šesťvalci s objemom 2,9 litra. Maximálny výkon dosahuje čarovných 540 koní. To je o rovných 30 koní viac, ako ponúka bežná ostrá verzia so zeleným štvorlístkom. Ešte zaujímavejší údaj predstavuje výkonová hmotnosť na jeden kilogram. Tu unikátna Giulia ponúka 2,81 kg/k. Šprint z 0 na 100 km/h zvláda tento model za 3,6 sekundy, čo už je údaj takmer ako z kategórie superšportov! Alfa Romeo plánuje z oboch verzií dohromady vyrobiť len 500 kusov. Majiteľov bude tešiť aj špeciálny výrobný štítok s poradovým číslom, umiestnený v interiéri. Zaujímavé je, že jeden záujemca si môže kúpiť len jeden exemplár. Taliani chcú aj takouto formou zabrániť machinácii s vozidlami prostredníctvom rôznych špekulantov a priekupníkov. Ak sa vám náhodou z cenovky tohto modelu zakrúti hlava, verte, že Alfa má pre vás bonus v podobe špičkovej prilby značky Bell a ďalších drobností zadarmo k cene vozidla.
ALFA ROMEO GIULIA GTA a GTAm
Motor: zážihový 2,9 V6
Max. výkon: 397 kW (540 koní)
Max. krútiaci moment: 375 Nm
Max. rýchlosť: viac ako 300 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 3,6 s
Cena: od 176 500 eur bez DPH
Mohli by vás motoristicky nadchnúť:
Bentley Mulliner Bacalar: Unikát z Crewe
Nové Lamborghini Huracan Evo RWD Spyder vám vyčistí hlavu aj peňaženku
Peklo menom Gemera: Hybridný švédsky superšport