No úspešná práca v domácej kancelárii vyžaduje vytvorenie kancelárskeho priestoru podporujúceho efektívnosť v netradičnom pracovnom prostredí. Či už ste samostatne zárobkovo činná osoba, alebo pracujete na diaľku, venujte čas vymedzeniu profesionálneho pracovného priestoru, ktorý oddeľuje vašu prácu od osobného života.
1. Potreby
Vaše potreby budú závisieť od typu práce, ktorú vykonávate. Ak ste napríklad grafik, zrejme budete potrebovať väčší stôl alebo pracovný priestor na grafické predlohy. Fotograf môže potrebovať domáce štúdio alebo úložný priestor na rekvizity a osvetľovacie zariadenia. Skôr ako si vyhradíte miesto v niektorej z izieb, vytvorte si podrobný zoznam svojich potrieb pre domácu kanceláriu a nájdite priestor, ktorý tieto požiadavky spĺňa.
2. Vyhradený priestor
V ideálnom prípade by vaša kancelária mala byť v pokojnom prostredí a poskytovať určité súkromie. To je obzvlášť dôležité, ak bývate s manželom/manželkou, deťmi alebo spolubývajúcimi. Možno sa hodí hosťovská izba s dverami, ktoré stlmia hluk, ak budete často telefonovať. Ak prijímate klientov, mala by byť vaša domáca kancelária blízko vchodu. Ak pracujete na diaľku, môže váš zamestnávateľ vyžadovať, aby ste mali vyhradenú oblasť na prácu so zamknuteľnými dverami z dôvodu diskrétnosti.
3. Svetelné podmienky
Domáca kancelária by mala mať dostatok svetla na prácu, najlepšie prirodzeného. Okná a denné svetlo môžu mať vplyv na fyzickú a duševnú pohodu. Prácou v priestore s prirodzeným svetlom sa môžete vyhnúť bolestiam hlavy a očí. Zlepšiť prácu a zvýšiť pohodu môže aj nejaká rastlina v pracovnom priestore. Výskum ukázal, že umiestnenie rastlín v kancelárii môže zlepšiť produktivitu a urobiť vás šťastnejšími pri práci.
4. Vyhradený telefón
Jedna z mnohých výhod práce z domu je zníženie režijných nákladov. Počiatočné úspory zo zdieľania pracovnej a súkromnej telefónnej linky vás však v konečnom dôsledku môžu niečo stáť. Napríklad zdieľanie odkazovej schránky pôsobí neprofesionálne a môže zmiasť klientov. Ak používate rovnaké číslo na súkromnú aj pracovnú komunikáciu, riskujete, že vaše dieťa alebo iný člen rodiny prijme váš pracovný hovor. Mať vyhradený telefón pre svoju domácu kanceláriu vám umožní oddeliť váš pracovný a osobný život.
5. Rozptyľujúce veci
Ak vám nadriadený nenazerá ponad plece, máte tendenciu rozptyľovať sa počas pracovného dňa. Platí to najmä vtedy, ak vo svojej domácej kancelárii uschovávate rôzne drobnosti. Výskum zistil, že smartfón poruke znižuje produktivitu pracovníkov, najmä ak majú sklon na nadmerné používanie telefónu. Ak podnikáte, zrejme si nemôžete dovoliť premárnené hodiny. Ak pracujete na diaľku, váš zamestnávateľ si pravdepodobne nájde spôsob, aby sa ubezpečil, že nevykonávate iné činnosti, kým vám za prácu zaplatí. Možno občas potrebujete na prácu vlastné zariadenia. No ak ich práve nepoužívate, budete produktívnejší, ak smartfón, tablet a ďalšie pomôcky odložíte na vyhradené miesto.
6. Oddeľte pracovné záležitosti od osobných
Pri práci z domu sa snažte zabrániť prieniku vášho osobného života do pracovného a naopak. Pri podnikaní je zriadenie firemného bankového účtu prvý krok, ktorý vám pomôže vyhnúť sa zmiešaniu osobných výdavkov s obchodnými nákladmi. Šeky, e-maily a záznamy klientov a finančné záznamy ukladajte na vyhradenom mieste v domácej kancelárii, nie spolu s osobnými dokumentmi.
7. Nájdite spôsob, ako dodržiavať čas
Výskum zistil, že budete produktívnejší, ak v priebehu dňa občas vstanete a budete sa pohybovať. Tieto krátke pauzy rozčlenia pracovný deň a zlepšia vaše sústredenie. Pri práci z domu je však ľahké zabudnúť na čas. Zrazu zistíte, že už tretí deň v poradí pracujete 14 hodín. Pracujúci z domu s väčšou pravdepodobnosťou robia nadčasy ako tí v tradičnom pracovnom priestore. Či už si zavesíte na stenu hodiny, alebo budete používať budík v telefóne, umožnite nejakým spôsobom sledovať čas v domácej kancelárii. Sledovanie času vás nebude len povzbudzovať k tomu, aby ste svoj pracovný deň efektívne rozčlenili. Pomôže vám takisto dodržiavať pravidelný pracovný čas. Aj pri práci z domu príde chvíľa, keď treba zatvoriť dvere svojej kancelárie.
Mohlo by vás zaujať: