Mini je vďaka svojmu najtradičnejšiemu modelu jedným zo synoným automobilového priemyslu Britských ostrovov. Kultový výrobca má množstvo fanúšikov po celom svete a vo svojej novodobej histórii pod krídlami skupiny BMW sa z neho stala už plnohodnotná automobilka s viacčlenným modelovým portfóliom. Vzhľadom na dobové trendy v znamení obrovského SUV boomu bolo po reštarte značky len otázkou času, kedy do portfólia pribudne všestrannejší model s vyššou svetlou výškou. Model Countryman sa v ďalšom slede zaradil medzi najžiadanejšie produkty Mini. Briti prednedávnom prišli s kompletnou generačnou obmenou a zároveň racionalizáciou produktovej línie, do ktorej patrí aj úplne nový Countryman s tradičným vrcholom v podobe verzie John Cooper Works.
História ikonického automobilu Mini, spolutvorcom ktorého bol Sir Alec Issigonis, siaha až do roku 1959. Po epoche predajov kultového modelu napríklad pod značkami Austin, Rover či Morris vznikla v roku 1969 v anglickom Oxforde už samostatná značka Mini. Úspešný malý automobil vo svojej dobe neunikol pozornosti slávneho konštruktéra a úpravcu Johna Coopera. V novodobej histórii značky Mini nesú najvýkonnejšie deriváty z tohto dôvodu označenie JCW (John Cooper Works). V roku 2010 uzrelo premiérovo svetlo sveta SUV Countryman. Po modelovom rade Cooper a kombi Clubman šlo v celkovom poradí o tretí samostatný model. Jeden z ťažiskových produktov Mini je aktuálne dostupný vo svojej tretej generácii. Najnovší Countryman postavený na viacúčelovej platforme UKL2 po predstavení výhrade elektrických derivátov o niečo doplnili aj klasické spaľovacie pohonné jednotky.
HRAVÝ DIZAJN S TEMPERAMENTNOU PRÍCHUŤOU
Mini je ideálnym príkladom toho, ako dokáže zafungovať dizajnové čaro moderného retra. Tradičné línie postavené na signifikantných predných svetlometoch si v modernej ére osvojilo kompletné modelové portfólio vrátane najnovšej verzie Contryman. Rozmerovo veľkorysé SUV k hravým prvkom pridáva taktiež očakávanú porciu optickej SUV robustnosti. Tú v prípade testovanej temperamentne ladenej verzie JCW ešte viac vyšperkovali početné detaily s dynamickým podtónom, vrátane nového dizajnu loga John Cooper Works.
MINIMALISTICKÝ INTERIÉR S AUTENTICKOU ATMOSFÉROU
Originálne navrhnutý interiér vsádza na kombináciu moderného minimalizmu. Kreatívny materiálový prístup zohľadňujúci nielen eko podtón ale aj reálne prémiový nádych. Briti si inými slovami zaslúžia pochvalu za príkladne prepracovanú autentickosť s historický odkaz prispôsobeným požiadavkám dnešnej doby. Vzhľadom na imidžovú orientáciu testovanému exempláru bez problémov odpúšťam len čiastočne prekrytie prahov dverí. Verzia John Cooper Works používa ako dominantný interiérový materiál na dotyk príjemnú tmavú tkaninu s dynamickým podtónom. Štýlovú atmosféru na palube po zotmení ešte viac umocňuje prepracované zapracovane ambietného podsvietenia. Na DNA značky Mini nadväzuje centrálny kruhový modul pozostávajúci z graficky špičkovej obrazovky. Verzia John Cooper Works ako jediná už v štandarde disponuje head -up displejom. Projekčná obrazovka nahrádza v minulosti využívaný budíkovú alternatívu. Po technologickej stránke ide zároveň o najslabší interiérový článok, ktorý na moje prekvapenie využíva koncepčne jednoduchší hardvér s výklopným sklíčkom. Minimalistickú architektúru palubnej dosky ozvláštňuje taktiež originálne zapracovaný centrálny ovládací modul. Klasické hardvérové ovládače slúžia na efektné spúšťanie pohonnej jednotky, ovládanie prevodovky, zmenu náladových svetov spojených s jazdnými režimami či reguláciu hlasitosti audia. Všetko ostatné sa tu ovláda prostredníctvom centrálneho dotykového infotainmetu. Okrem prvotriedne grafickej stránky musím pochváliť promptné zobudenie systému po každom štarte vozidla a zároveň bleskurýchle odozvy na dotykové povely. Napriek graficky hravému prostrediu s pestrejšími farebnými variáciami je menu príkladne intuitívne. Vysoké kvalitatívne nároky spĺňa precízny kamerový výstup, podpora online aplikácií vrátane vstavenej navigácie pracujúcej s dopravnými informáciami reálnom čase, ale aj bezkáblovo fungujúca moderná mobilná konektivita. Mozaiku moderných technologických zážitkov kompletizuje nadstavba v podobe mobilnej aplikácie spojenej s výhodami personálneho mini konta. V prípade záujmu o čisté zážitky z jazdy je možné obrazovku infotainmentu kedykoľvek prepnúť do vyobrazenia najdôležitejších jazdných ukazovateľov v podobe štýlovej simulácie grafických budíkov. Za ozdobu emočne ladenej verzie John Cooper Works možno označiť špeciálne predné sedačky s integrovanou opierkou hlavy v kombinácii s prekrásne vypracovaným multifunkčným volantom s nadštandardnou hrúbkou venca. Z pozície historicky najväčšieho Mini nový Countryman prirodzene ťaží v disciplíne priestoru v druhom rade. Okrem detí sa tu reálne pohodlne prepraví taktiež dvojica urastenejších dospelákov. Nad mnohými konkurentmi kompaktnej veľkosti novinka vyniká prepracovanou variabilitou spojenou s možnosťou polohovania operadiel a nezávislého posúvania delenej zadnej lavice. Kufor s príkladne symetrickým tvarovaním disponuje základnou kapacitu na úrovni 505 litrov. Dĺžku ložnej plochy je možné jednoducho navýšiť práve posunutím sedadiel v druhom rade.
MOTOKÁRA S UNIVERZÁLNYM POTENCIÁLOM
Mini si pri najnovšej evolúcii modelu Countryman dokázalo excelentne poradiť s výzvou skombinovať univerzálne a priestorovo veľkorysé SUV s tradičnou motokárovou DNA značky. Túto snahu ešte viac vyšperkovala testovaná špičková verzia John Cooper Works, ktorá ako jediná už v štandarde disponuje športovou automatickou prevodovkou či adaptívnymi tlmičmi. Práve precízne odladený podvozok stabilne patrí k ozdobám prakticky všetkých modelov s logom Mini. V bežnom nastavení dokáže Countryman JCW prekvapivo suverénne odfi ltrovať bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Svoj plnohodnotný talent ale špecifikácia John Cooper Work rozbalí na kvalitných asfaltoch. SUV s vyššou stavbou a hmotnosťou cca 1,7 tony pri svižnej jazde v zákrutách takmer až popiera fyzikálne zákony. S prispením kvalitných a po zahriatí adekvátne lepivých plášťov Pirelli reprezentuje pri zážitkových prejazdoch cez tiahle, ale aj vyslovene ostré zákruty limit skôr odvaha vodiča než prirodzená nedotáčavosť. Konštruktéri sa vyhrali taktiež s nastavením precízne strmého riadenia. Palec hore dávam nielen jeho príkladnej „citlivosti“ už v okolí stredovej polohy. Nielen charakteristiku, ale i celkový zážitok spojený s emóciami jazdy ovplyvňujú jazdné svety Mini Experiences. Countryman JCW ich ponúka celkovo až osem. Okrem nastavenia vozidla sa tu automaticky mení aj nálada na palube. Východiskové nastavenie Core tradične dopĺňa šetriaci režim Green, osobne prispôsobiteľné nastavenie Personal, terénny mód Trail či ultimátne nekompromisná športová mapa motokáry Go -Kart. Ten je automatickým generátorom úsmevu na tvári pri každom impulzívnejšom zatlačení pedála akcelerátora. K originálnym a konvenčne netradičným zvyšným svetom sa radí nastavenie Timeless s retro atmosférou, „živý“ režim Vivid, ako aj pohodové Balance, keď sa automaticky aktivuje aj masáž predných sedadiel. Drvivú väčšinu životných situácií dokáže v praxi bez problémov zastrešiť už základné Core nastavenie. Srdcom i ozdobou špičkovej verzie John Cooper Works ostáva pohonná jednotka v podobe preplneného benzínového 2-litrového 4-valca s výkonom rovných 300 koní. S jej doladením sa motorári príkladne pohrali. V dnešných časoch prísnej emisnej politiky potešia príkladne ostré reakcie na vodičove impulzy smerom od plynového pedála, ako aj celková energickosť. Sám za seba v tomto smere hovorí parameter o zrýchlení z pokoja na 100 km/h, na ktorý rodinné SUV kompaktných rozmerov potrebuje len 5,4 sekundy. Na precíznom vyladení pohonného reťazca participuje špičkovo prednastavená športová automatická prevodovka s dvojspojkovou konštrukciou. Zmeny celkovo siedmich prevodov prebiehajú expresne pohotovo a zároveň hladko. Automat sa dokáže predvídavo prispôsobiť aktuálne preferovanému jazdnému štýlu. Ľavé pádlo pod volantom s odmyslením si primárnej funkcie zastrešuje funkciu Boost, ktorá na časový úsek 10 sekúnd dokáže ponúknuť dodatočný výkonový doping. Pohon všetkých kolies All4 je prioritne „predokolkou“. V prípade potreby, resp. v špecifických situáciách, dokáže prenášať silu na obe nápravy v pomerne 50/50. Okrem stability pri jazde v zákrutách si novinka prirodzene trúfa i na pohyb mimo spevnených ciest. Do náročnejších terénnych podmienok napriek solídnej svetlej výške cca 20 cm bude špecifikáciu JCW z pochopiteľných dôvodov brať len málokto. Vrcholné Mini Countryman nesklamalo ani v disciplíne spotreby paliva. Výsledný kombinovaný priemer sa ustálil na hodnote 8,4 l/100 km. Pri častejšej preferencii emočného potenciálu stúpne apetít približne o jeden liter.
Autor: Peter Hlačik
Foto: autor