V obľúbenej rubrike Auto snov nás vo väčšine prípadov okrem samotných parametrov automobilu s exkluzívnym rodokmeňom fascinuje aj jeho horibilná cenovka. Nové, moderné a výkonovo extrémne hyperšporty, ako aj luxusné skvosty vznikajúce v prísne obmedzených sériách ale paradoxne svojou cenovkou stále nepatria k pupku sveta. Násobne vyššie a v princípe až astronomické čiastky sa každý rok točia pri dražbách vzácnych veteránov. Cenu mnohých z nich často ozvláštňuje aj veľmi zaujímavý príbeh v podobe minulých vlastníkov alebo aj takpovediac osudu konkrétneho kusa. Mnohí automobiloví deduškovia sú dnes veľmi žiadaným artiklom. V neistej dobe totiž reprezentujú podobne ako vzácne umelecké diela veľmi bezpečný prístav na zakonzervovanie, resp. bezpečné uloženie finančných prostriedkov.
10. FERRARI 250 GT SWB BERLINETTA PREDANÉ ZA: 8 622 275 EUR
Ferrari radu 250 predstavuje vo svete automobilových dražieb povestný svätý grál. Ide o typického zástupcu zlatej motoršportovej éry tejto talianskej manufaktúry z obdobia 50. až 60. rokov minulého storočia. Pohon daného modelu spravidla zastrešovala 3-litrová motorizácia V12. Výkon sa následne líšil v závislosti od konkrétnejšej špecifikácie a verzie. Ceny modelového radu 250 ženie do nebies aj extrémna exkluzivita. Z každej z dostupných sérií vznikol vždy len limitovaný počet kusov. Z modelu s dôvetkom GT SWB Berlinetta bolo vyrobených napríklad len 165 exemplárov. Písmená GT v názve reprezentujú príbuznosť so súťažnými špeciálmi. K prednostiam tejto špecifikácie patrí okrem iného aj o niečo kratší rázvor, ktorý je zárukou ešte lepšej ovládateľnosti. Zaujímavosťou je, že vo svojej dobe šlo o jedno z prvých Ferrari, ktoré využívalo kotúčové brzdy. Prvý automobil v našom prehľade, vydražený za viac ako 8,5 milióna eur, si svoju cenovku obhájil aj pre svoj dokonalý pôvodný stav, teda bez zásahu v podobe dodatočnej renovácie.
9. MERCEDES-BENZ CLK GTR ROADSTER PREDANÝ ZA 9 367 000 EUR
O stupienok vyššie sa usadil jeden z najmladších zástupcov nášho prehľadu. Zároveň ide o aj dôkaz, že medzi extrémne vzácne modely trojcípej hviezdy nepatria výhradne len historické automobily na čele s pôvodným modelom 300 SL, ale aj o niečo novšie produkty. Model s označením CLK GTR bol vo svojej dobe úspešný v súťažných sériách triedy FIA GT1. Vzhľadom na homologizáciu súťažného špeciálu musela logicky vzniknúť aj jeho civilná verzia. O jej vývoj sa už v roku 1998 starala divízia AMG. Bez prílišného preháňania môžeme v tomto prípade konštatovať, že ide o takmer identický okruhový špeciál, ktorý sa pýši možnosťou využitia v bežnej premávke. Pohon zastrešuje motorizácia V12 s objemom 7,3 litra. Výnimočnosť CLK GTR azda najlepšie charakterizuje fakt, že z civilných verzií sa za dva roky vyrobilo len 26 kusov. Z danej série pritom vzniklo len šesť exemplárov s otvorenou strechou. Kabriolet nesie oficiálne označenie Roadster. V danom kontexte preto nikoho asi neprekvapí ani cena vydraženého kusu, ktorá prekonala čiastku 9,3 milióna eur.
8. BUGATTI CHIRON PROFILÉE PREDANÉ ZA 9 792 500 EUR
Na ôsmom mieste prehľadu figuruje suverénne najmladší člen nášho prehľadu. Reinkarnovaná značka Bugatti stavia od počiatku svojej novodobej éry len vysoko exkluzívne modely v striktne obmedzených sériách. To, čo začal pôvodný Veyron, dokázal ešte viac vyšperkovať jeho priamy nástupca s unikátnou motorizáciu 8,0 WR16, ktorým je model Chiron. Jeho bežná verzia ale paradoxne nestojí veľmi za reč. Francúzska automobilka sa v posledných rokoch produkcie rovnomenného modelu sústredila už takmer výhradne len na ešte vzácnejšie limitky. Jednou z najjagavejších hviezd je v tomto kontexte model Chiron Profilée, so špeciálne aerodynamicky upravenou karosériou. A čím je taký výnimočný? Aj keď tu Francúzi pôvodne počítali s výrobou 30 kusov verzie Profilée, tak jej výrobné kvóty neplánovane vyplnili iné limitky. Za týchto okolností tak vznikol v roku 2022 len jediný solitér. Ten do minuloročnej dražby posunula samotná automobilka. Zaujímavosťou je, že z vydraženej aukčnej sumy takmer 9,8 miliónov eur putovalo automaticky jedno percento na charitatívne účely. Zároveň šlo aj o symbolicky posledné reálne predané nové Bugatti z radu Chiron, o ktorého pohon sa starala ikonická motorizácia so 16 valcami.
7. FERRARI 312 PB PREDANÉ ZA 12 042 500 EUR
Na siedmom mieste nášho prehľadu sa nachádza nateraz prvý špeciál, ktorý jeho majiteľ nemôže prevetrať na klasických cestných komunikáciách. Pod označením 312 PB sa totiž ukrýva pretekársky prototyp s logami Ferrari. Dátumom vzniku súťažného špeciálu s otvoreným kokpitom je rok 1971. Dobový okruhový model už zároveň vznikal podľa vtedajších upravených pravidiel FIA. Oproti minulosti tu bola povolené o niečo vyššia hmotnosť ako vyšší zdvihový objem pohonných jednotiek. Ferrari napriek tomu ostalo verné svojmu osvedčenému 12 valcovému 3-litru. Súťažný debut modelu 312 PB sa uskutočnil v roku 1971 v argentínskom Buenos Aires, kde si identické Ferrari pripísalo víťazstvo. Zo športových úspechov tu stojí ešte za zmienku druhé miesto z americ- kého Sebringu či bronzová pozícia z domácej Monzy. Pravoverná okruhová legenda sa z modelu 312 PB ale paradoxne niky nestala. Zaujímavosťou je, že vo svojej dobe šlo o jedno z posledných Ferrari určených na vytrvalostné preteky. V ďalšej fáze sa automobilka tzv. kategóriu Le Mans na dlhý čas opustila a prioritne sa sústredila výhradne na šampionát F1.
6. JAGUAR XKSS PREDANÝ ZA 12 085 500 EUR
V celkovom poradí druhý model, ktorý dokázal predajnou cenou pokoriť magickú 12-miliónovú hranicu, je Jeguar XKSS. Automobil z konca 50. rokov minulého storočia je v zberateľských kruhoch mimoriadne vzácny. Model XKSS je v princípe civilnou verziou odvodenou od veľmi úspešného súťažného špeciálu Jaguar D -Type. Jeho pohon zastrešuje rádový 6-valec s objemom 3,4 litra uložený pod prednou kapotou, s dôrazom na čo najlepšie rozloženie hmotnosti. Zo športového roadsteru od roku 1957 v Coventry vyrobili len extrémne vzácnych 16 kusov. Zaujímavosťou je, že pôvodný plán počítal s výrobou „až“ 25 kusovej série. Deväť nedokončených kusov nanešťastie vo svojej dobe zničil požiar. Unikátne je, že britská automobilka ich zachránila a po roku 2016 bola podľa pôvodnej receptúry dokonca dokončená aj výroba pôvodne zamýšľanej série. S nasledovným odpredajom podľa očakávania nebol vôbec žiadny problém. Cenovka takpovediac nového veterána dokonca prekonala hranicu 1 milióna libier. Nami spomínaný vydražený kus ale pochádzal v princípe zo vzácnejšej pôvodnej série.
5. FERRARI 250 LM PREDANÉ ZA 15 771 200 EUR
Model umiestnený na piatej priečke už dokázal svojou cenovkou pokoriť hranicu 15 miliónov. V celkovom poradí ide už o celkovo tretí model s ikonickými logami vzpínajúceho sa koníka v našom prehľade. A aj v tomto prípade máme do činenia so sériou modelov Ferrari 250, presnejšie z neskorších 60. rokov minulého storočia. Aj keď model Ferrari 250 LM vznikal aj v klasickej civilnej verzii, tak predmetom dražby sa stala jeho okruhová predloha. Jej pohon zastrešovala takpovediac klasika v podobe motorizácie V12 s objemom 3,3 litra. Pikantnou zaujímavosťou rovnomenného modelu, kde písmená LM označujú skratku Le Mans, je aj fakt, že v roku 1965 šlo na veľmi dlhý čas o posledné Ferrari, ktoré dokázalo triumfovať na 24-hodinovke na legendárnom francúzskom okruhu. Víťazné auto z dražby hájilo v tých časoch farby zaoceánskeho tímu North Amerika Racing Team, ktorý mal za úlohu propagovať taliansku ikonu na severoamerickom kontinente. Nasledovného víťazstva v Le Mans sa tím Ferrari mimochodom dočkal len prednedávnom, konkrétne v minulom roku.
4. FERRARI 250 GT SWB CALIFORNIA SPYDER PREDANÉ ZA 16 514 500 EUR
Extrémnu zberateľskú popularitu prakticky všetkých Ferrari z radu 250 z 50. až 60. rokov minulého storočiam podčiarkuje v našom prehľade aj pozícia číslo štyri. Na danom priečinku sa umiestnila klasická, teda civilná verzia modelu s presným označením 250 GT SWB California Spyder. Skratka GT Gran Turismo značí príbuznosť so súťažnými ekvivalentmi. Za ďalšou skratkou v podobe kódu SWB sa ukrýva kratší rázvor náprav. Ide teda o druhú a prepracovanejšiu sériu z rokov 1960 – 1964, ktorá nahradila pôvodný model LWB s dlhším rázvorom. Z oboch sérií sa vyrobilo len po 50 vzácnych exemplárov. Dôvetok California pripomína dôležitosť amerického trhu a prívlastok Spyder logicky značí otvorenú verziu. Zaujímavosťou daného dôvetku, je aj dnes často mylne zaužívané označenie Spider. Originálny názov ikony sa správne píše s písmenom ypsilon. Aj dnes úchvatný dizajn otvoreného Ferrari vznikol v dvornom štúdiu Pininfarina a samotnú karosériu produkovala ďalšia slávna firma Scaglietti. O pohon extrémne cenného Ferrari sa stará dobová klasika v podobe 3-litrovej motorizácie V12.
3. MERCEDES-AMG PETRONAS F1 W04 PREDANÝ ZA 17 219 300 EUR
Na bronzovom stupienku nášho prehľadu sa nachádza absolútna rarita s pomerne mladým rodným listom. Nie je žiadnym tajomstvom, že tímy F1 si z času na čas vylepšia svoj rozpočet aj odpredajom niektorého z monopostov. V zbierkach mnohých nadšencov kráľovnej motoršportu sa tak často nachádzajú aj kusy s veľmi zaujímavou históriou. Presne takým je aj Mercedes -AMG Petronas F1 W04. Najúspešnejší tím tzv. hybridnej éry F1 využíval danú špecifikáciu v sezóne 2013. Formula v dražbe patrila historicky najúspešnejšiemu velikánovi tohto športu, ktorým je Brit Lewis Hamilton. V tom čase šlo o jeho vôbec prvú sezónu v tíme Mercedes -AMG F1, kde po boku Nica Rosbega nahradil ďalšieho velikána tohto športu Michaela Schumachera. Lewis si v sezóne 2013.
2. FERRARI 412 P PREDANÉ ZA 27 689 000 EUR
Na striebornom stupienku sa umiestnil ďalší automobilový unikát, ktorého vydražená cenovka vo výraznej miere prekonala aj predošlý monopost F1. Na druhej strane aj v prípade modelu Ferrari 412 P ide o rýdzo okruhový špeciál, ktorého ozdobou je veľmi zaujímavá história. Písmeno P v názve aj v tomto prípade odkazuje na súťažné prototypy. Verzia s číselným označením 412 vznikla v roku 1962, a to paradoxne „len“ ako zákaznícka vetva odvodená od fabrického klenotu Ferrari 330 P3. Daný automobil vo svojich službách využívalo viacero súkromných tímov. Od takpovediac originálnej továrenskej špecifikácie s priamym vstrekom paliva sa model 412P najviac odlišoval využívaním klasických karburátorových motorizácií V12. Maximálny výkon bol v tomto prípade vyladený na približne 420 koní a Ferrari 412 P atakovalo maximálnu rýchlosť až 310 km/h. Celkovo boli vyrobené len dva exempláre, čo ich zberateľský potenciál a zároveň aj cenu tlačí logicky až do cenovej stratosféry.
1. FERRARI 250 GTO PREDANÉ ZA 47 320 500 EUR
V desiatke najdrahšie speňažených automobilov uplynulého obdobia figurujú hneď šiesti zástupcovia s logami značky Ferrari. Zástupca z Maranella sa zároveň stal aj absolútnym kráľom a jeho cenovka približujúca sa takmer 50 miliónom eur doslova vyráža dych. Ak považujeme za absolútnu výkladnú skriňu automobilových dražieb modely Ferrari z rodiny 250, tak ich kráľom je celkom jednoznačne verzia s dôvetkom GTO. Pod zvučnou skratkou sa ukrýva označenie pre slovné spojenie Gran Turismo Omologato. To značí, že aj v tomto prípade ide o vzácnu homologizovanú sériu súťažného modelu určenú do bežnej premávky. Model 250 GTO s 3-litrovou motorizáciou V12 sa vyrábal v rokoch 1962 až 1964. Celkovo z neho vzniklo len 36 kusov. Pikantnou dobovou zaujímavosťou daného automobilu je fakt, že jeho budúcich majiteľov údajne vyberal sám Enzo Ferrari. Len tučné bankové konto tu teda nebolo automatickou zárukou, že sa vysnívaný automobil danému záujemcovi aj reálne ujde. Posledná známa, resp. verejná dražba tohto modelu sa odohrala v závere roka 2023 pod záštitou RM Sotheby’s v Pebble Beach. Nový majiteľ exemplára z roku 1962 v pôvodnom stave zaň neváhal zaplatiť vyššie spomínanú čiastku. Týmto počinom sa Ferrari 250 GTO stalo najdrahším predaným modelom automobilovej histórie. Mimochodom, na piedestáli vystriedalo identický model zo vzpínajúcim sa koníkom predaný za o niečo skromnejšiu sumu 42,8 milióna eur v roku 2018. V kuloároch sa zároveň šepká, že aj napriek rekordnej čiastke neboli očakávania pôvodného majiteľa i ďalších expertov celkom naplnené. Tí pred samotným aktom dražby predpokladali, že výsledná cena bude o ešte o niekoľko miliónov vyššia.
Autor: Peter Hlačik
Foto: Shutterstock, vintagemotorsport.com, drive.com.au, RM Sotheby’s, Bugatti, monochrome-watches.com, Gooding, Bonhams