Helikoptéry na bojiskách útočia, prepravujú, vykonávajú prieskum a v neposlednom rade aj odvážajú ranených a zachraňujú životy. Ako sa z nich stali takéto nenahraditeľné stroje?
Hoci nápad na skonštruovanie strojov podobných dnešných vrtuľníkov pochádza ešte z čias Leonarda da Vinci, až v 30. rokoch 20. storočia sa ho podarilo zrealizovať. Nemecký Focke Wulf Fw 61 svetu ukázal, že stroj sa dokáže vznášať vo vzduchu pomerne dlhý čas. Vznikli však len dve helikoptéry a ani jedna z nich neprežila druhú svetovú vojnu. Práve najväčší konflikt v dejinách ľudstva odhalil bojový potenciál vrtuľníkov. Luftwaffe dúfala, že model Flettner FI 282 sa bude hodiť na odhaľovanie nepriateľských ponoriek, no išlo o neobratný stroj. Väčšinu vyrobených kusov zničili sovietske stíhačky a protilietadlová obrana.
Eso v rukáve ale mali v tomto čase Američania, a to v podobe brilantného konštruktéra ruského pôvodu Igora Sikorského. Jeho Sikorsky XR-4 prekonal v roku 1942 všetky doterajšie rýchlostné i výškové rekordy a stal sa vôbec prvým masovo vyrábaným vrtuľníkom v histórii. Vzniklo 131 kusov, ktoré sa využívali najmä na prepravu ranených. Skúste si predstaviť údiv vojakov, vedľa ktorých prvýkrát pristálo toto desaťmetrové monštrum. Mnohí z nich o existencii podobného stroja nemali ani tušenia.
ÚČINKOVANIE V KÓREI
Už počas vojny vyvíjala svoju helikoptéru aj firma Bell. Jej H-13 Sioux dozaista poznáte, ak ste videli úvodnú zvučku seriál, M.A.S.H. 4077. V rámci Kórejskej vojny Američania využívali najmä jej záchranársky variant a odhaduje sa, že tieto stroje previezli 18 tisíc až 23 tisíc ranených. V tom čase už na svojom prvom sériovo vyrábanom vrtuľníku pracovali aj Sovieti. Mil Mi-1 bol dielom konštruktéra Michaila Miľa, postupne sa stal súčasťou výzbroje viacerých armád východného bloku, tej československej nevynímajúc. Keď sa Kórejská vojna blížila ku koncu, Američania prišli na ďalšie možné využitie helikoptér. Vyvinuli Bell HSL, vôbec prvý vrtuľník určený na boj s ponorkami. Mal dvojrotorový dizajn, jediný, s akým firma Bell kedy prišla, a pomocou sonaru mal odhaľovať polohu ponoriek. Do služby v námorníctve ale vstúpil až v roku 1957 a už o tri roky sa z nej vytratil. Poukazuje to na ohromné tempo, s akým sa vrtuľníky v tomto období vyvíjali. Bell HSL bol jednoducho zastaraný už takmer v tom čase, keď začal slúžiť. Približne vtedy, keď sa Bell HSL porúčal do výslužby, vyvíjal Nikolaj Iljič Kamov v ZSSR prvý sovietsky bojový vrtuľník s koaxiálnymi rotormi. Kamov Ka-25 absolvoval svoj premiérový let v roku 1961 a daňou za dizajn, ktorý stroju prepožičiaval lepšiu obratnosť, bol oveľa komplikovanejší náboj rotora náchylnejší na poruchy. Napriek tomu sa helikoptéry na tomto základe konštruujú úspešne aj v dnešných časoch.
LEGENDA Z VIETNAMU
Po zapojení USA do vojny vo Vietname sa jedným z jej symbolov stal Bell UH-1 Iruquois, známejší pod prezývkou Huey. Išlo o vôbec prvý vrtuľník s turbohriadeľovým motorom v službách americkej armády a stal sa jedným z ťažných koní vojska. Osvedčil sa vo väčšine situácií. Či už išlo o vojenský výsadok, evakuáciu ranených, prieskum, elektronický boj či vzdušnú palebnú podporu, Huey nemal problém zastať ani jednu z týchto rolí. Na druhej strane sa zasa na podobné účely v menšej miere využíval Mil Mi-8 a práve tento vrtuľník je s počtom vyše 17 tisíc kusov najvyrábanejšou helikoptérou všetkých čias. Huey má na konte o tisícku menej a je druhý v poradí.
PRICHÁDZAJÚ BOJOVÉ HELIKOPTÉRY
Práve na vietnamskom bojisku sa vôbec prvýkrát objavil aj čisto bojový vrtuľník. Bell AH-1 Cobra sa dostal do služby v roku 1967. Posádku tvorili dvaja ľudia: pilot a strelec, ktorý mal k dispozícii guľomety a rakety, prípadne aj granátomet alebo rotačný kanón kalibru 20 milimetrov. Trvalo päť rokov, kým ZSSR adek- vátne odpovedal na americkú Cobru, ale išlo o naozaj impozantnú reakciu. Mil Mi-24 bol v porovnaní s Cobrou obrom, jeho maximálna vzletová hmotnosť bola takmer trikrát väčšia a dokázal prepravovať aj náklad či osem cestujúcich. Aj výzbroj bola pestrejšia a mohutnejšia, okrem guľometov a rakiet zahŕňala i bomby. Mimochodom, na rozdiel od Cobry slúži Mil Mi-24 dodnes. Cobru totiž nahradil možno najznámejší vrtuľník všetkých čias Boeing AH-64 Apache. Vo výzbroji nielen americkej armády je od roku 1986, no na rozdiel od Mil Mi-24 nedisponuje kapacitou na prepravu osôb. Funkciou sa ponáša skôr na ruský Kamov Ka-52, ktorý je od Apacha o 11 rokov mladší.
A ČO PRINESIE BUDÚCNOSŤ?
Vzhľadom na konflikt na Ukrajine je možné, že rolu bojových vrtuľníkov časom prevezmú drony. Američania však už teraz vyvíjajú zaujímavú náhradu za viacúčelový Sikorsky UH-60 Black Hawk. Má ňou byť konvertoplán Bell V-280 Valor, stroj s preklopnými rotormi schopný vertikálneho štartu i pristátia, no zároveň aj dosiahnutia maximálnej rýchlosti vyše 550 kilometrov za hodinu. V porovnaní s ním je Black Hawk s približne polovičnou maximálkou hotovým slimákom. Na druhej strane je „čierny jastrab“ so 45-ročnou služobnou históriou dobre prevereným a spoľahlivým strojom. V-280 Valor sa práve preto, aby dokázal Black Hawku konkurovať v multifunkčnosti, bude vyvíjať a testovať prinajmenšom do roku 2031.
Najväčší vojenský vrtuľník
Týmto rekordom sa môže pýšiť Mil Mi-26. Má dĺžku 40 metrov a maximálnu vzletovú hmotnosť ohromných 56 ton. Druhý v poradí je Sikorsky CH – 53 K, ktorý vzlietne „len“ so 40 tonami.
Autor: Filip Hloža
Foto: Shutterstock, Wikipedia