Americký automobilový gigant sa na starom kontinente v ostatných mesiacoch sústredí na výraznú modelovú ofenzívu. S odmyslením si klasických modelov na čele s faceliftom obľúbeného SUV Kuga či príchodu úplne novej generácie ikonického modelu Mustang modrý ovál takmer úplne inovoval aj portfólio úžitkových modelov z rodiny Ford Pro. Okrem nových generácií rodinno -pracovných modelov Custom a Courier sa tu veľkej obľube teší aj nová generácia pickupu Ford Ranger. Rozmerovo klasický „európsky“ pickup teraz ešte viac prepája pôvodný status drsného pracanta so statusom kultivovaného vozidla vhodného aj na každodenné používanie. Pre čoraz väčšiu množinu zákazníkov dnes už pickupy reprezentujú alternatívu voči klasickým SUV modelom.
Značka Ford patrí k synonymám kategórie tzv. „truckov“, presnejšie modelov, ktoré v Európe nesú označenie pickupy. Modrý ovál vďaka automobilu Ford Model T Runabout v 20. rokoch minulého storočia daný segment de facto založil. Legendárne veľké „trucky“ zo série F sú zároveň stabilne najpredávanejšími automobilmi v Severnej Amerike – domovine značky Ford. Na globálnej úrovni je už stabilnou výkladnou skriňou model Ranger, ktorého história siaha už do roku 1983. Aktuálna generácia veľkostne prostredného pickupu s logami modrého oválu bola oficiálne predstavená už v roku 2021. Pri jej vývoji sa automobilka vo výraznej miere inšpirovala aj praktickými pripomienkami od samotných zákazníkov. Po svojom debute v Austrálii, resp. juhovýchodnej Ázii, sa novinka postupne objavila aj v ostatných častiach našej planéty. V Európe ide stabilne aj o najpredávanejšieho zástupcu vo svojej triede. Najnovšia evolúcia modelu Ford Ranger v našom priestore oficiálne debutovala v minulom roku. Jej premiéru ešte viac „okorenil“ príchod športovej verzie Ranger Raptor, vyvinutej v divízii Ford Performance a pohonom v podobe benzínovej motorizácie V6.
PRÍŤAŽLIVO DRSNÝ VZHĽAD
Nový Ford Ranger sa po vizuálnej stránke citeľne inšpiroval svojím o triedu väčším zaoceánskym súrodencom z rodiny F150. Vo všeobecnosti drsný, no zároveň aj sebaistý dizajn v prípade testovaného exemplára ešte viac vyšperkovala terénne a zároveň aj dynamicky ladená výbavová novinka s názvom Wildtrak X. Opticky atraktívne a robustné línie sú v tomto prípade doplnené o niečo viac rozšírenými blatníkmi, ako aj o 26 mm vyššiu svetlosť podvozka.
INTERIÉR BEZ KOMPROMISOV
Nový Ford Ranger v praxi pripomína fakt, ako veľmi sa v princípe stále prioritne pracovné „pickupy“ dnes už z hľadiska komfortu pre posádku dokážu priblížiť ku klasickým SUV. Novinka z portfólia modrého oválu znesie v rámci svojho segmentu po kvalitatívnej stránke pokojne aj prívlastok decentne prémiová. Testovaná výbavová verzia Wildtrak X dokáže zaujať osobitou atmosférou s mnohými prepracovanými detailmi. Sem sa radí efektné prešívanie oranžovým stehom či využitie hodnotne pôsobiacich panelov z tzv. brúsenej kože. Za koncepčne modernú možno označiť aj architektúru palubnej dosky. Aj napriek preferencii funkčného maximalizmu si nový Ranger stále zachoval aj klasický modul klimatizácie. Na klasické hardvérové tlačidlá sa spoliehajú pri danom type vozidla dôležité funkcie zahŕňajúce vypnutie funkcie štart/stop alebo deaktiváciu ESP. Na plne grafické vyhotovenie sa už od úplného základu orientuje prístrojový panel. Testovanej výbave Wildtrak X v tomto kontexte stále prináleží rozmerovo základné 8-palcové digitálne vyobrazenie s vyslovene jednoduchou a dnes už „len“ priemerne ostrou grafikou. Špičkové vyhotovenie displeja s väčšou uhlopriečkou a prepracovanejšou grafickou stránkou je naviazané na najvyššiu výbavu Platinum. Plný potenciál digitálnych hračiek reprezentuje najnovšia evolúcia rozhrania SYNC 4 s rozmerovo veľkorysou vertikálne orientovanou dotykovou obrazovkou. Kvalitnej a ostrej grafike sekundujú príkladne rýchle odozvy na dotykové povely. Nový Ford Ranger zaujme aj dostatočne nadimenzovanými a zároveň pohodlnými prednými sedačkami. Medzigeneračne predĺžený rázvor sa svojou trochou pričinil aj pod adekvátne veľkorysé priestorové pomery v druhom rade. V tejto disciplíne sa testovaná novinka radí medzi priestrannejšie „európske“ pickupy. K dôležitej charakteristike vozidiel v segmente pickup sa prirodzene radí nákladná korba. Úložný priestor je aj v tomto prípade vhodný na pestré variácie osobného prispôsobenia.
VŠESTRANNE NADANÝ PICKUP
Už viackrát naznačený trend približovania sa prioritne stále pracovných pickupov ku klasickým SUV modelom zavŕšil testovaný Ford Ranger Wildtrak X svojimi suverénnymi jazdnými vlastnosťami. Rámová konštrukcia podvozka spojená s tuhou zadnou nápravou odpruženou listovými perami v tomto prípade zaujala aj počas bežnej jazdy s nezaťaženým vozidlom, napríklad v mestskej džungli. Pod spomenutú suverenitu sa v nezanedbateľnej miere podpísalo aj pre danú verziu špeciálne určené offroad odpruženie značky Bilstein s vyšším zdvihom tlmičov. Wildtrak X reálne hravo zvláda filtrovať nielen bežné, ale už aj výraznejšie nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Aj keď testovaný exemplár rozhodne nie je športový pickup, tak s ovládateľnosťou a celkovým jazdným prejavom som bol veľmi spokojný aj pri vyššej nájazdovej rýchlosti v dlhých tiahlych zákrutách. Pohon testovaného exemplára zastrešoval v princípe už známy 4-valcový turbodieslel 2,0 EcoBlue BiTurbo vyladený na 205 koní. V porovnaní s hlavným lákadlom novej generácie modelu Ford Ranger, ktorým je vznetová motorizácia V6, sa skúšaná pohonná jednotka pri bežnom používaní vyznačuje prirodzene nižším apetítom. Reálne spokojný som bol taktiež s ponúkanými výkonovými parametrami. Pocitovo príjemnej jazdnej dynamike napomáha aj spolupráca s 10-st. automatickou prevodovkou. Jej prioritné vyladenie je orientované na „silu“, resp. čo najefektívnejšie využívanie ponúkaného krútiaceho momentu. Nový Ford Ranger Wildtrak X ponúka veľmi pestrú škálu jazdných režimov. Východiskové nastavenie Normal dopĺňa Eco mód, ako aj režim na ťahanie prívesu. Ostatné štyri alternatívy sú už určené do náročnejších podmienok, keď sa už automaticky upraví aj funkcia pohonu všetkých kolies. Do náročnejšieho terénu sa vďaka jednoduchému ovládaniu môžu reálne vybrať aj menej skúsení vodiči. Zaujímavou elektronickou hračkou inšpirovanou vo svete traktorov a spojenou s manévrovateľnosťou v teréne možnosť zablokovania jedného zo zadných kolies, čím sa pri nasledovnom pohybe výrazne zmenší polomer otáčania. Testovaný exemplár samozrejme disponuje aj klasickým manuálnym ovládaním pohonu 4×4. Pickup klasiku v podobe pohonu len zadnej nápravy dopĺňa „pevná“ štvorkolka 4H, ako aj redukčný režim 4L určený do najnáročnejších podmienok. V kombinácii s uzávierkou na zadnej náprave a terénnymi AT pneumatikami sa Wildtrak X v teréne zmení na takmer až nezastaviteľný „tank“. V mantineloch bežného používania je vítaným spestrením dodatočný režim „štvorkolky“ 4 A s automatickou funkciou pripájania pohonu prednej nápravy. Toto riešenie príznačné pre klasické SUV modely nie je primárne určené do najnáročnejšieho terénu. Výhodou nového pohonu e-4WD s elektronicky riadenou rozdeľovacou prevodovkou je naopak možnosť využívania na klasickom asfalte. V praxi dáva daná „vychytávka“ zmysel napríklad pri silnom daždi na diaľnici či podmienkach s iným potencionálne klzkým cestným povrchom. Verzia Wildtrak X skombinovaná s motorizáciu 2,0 EcoBlue BiTurbo prekvapila plne akceptovateľnou spotrebou paliva. Celkový kombinovaný priemer sa na konci testu nakoniec ustálil na sympatickej hodnote 9,6 l/100 km.
Ford Ranger 2,0 EcoBlue BiTurbo e-4WD Wildtrak X
Dĺžka: 5 350 mm | Šírka: 1 910 mm | Výška: 2 049 mm | Rázvor: 3 270 mm | Motor: vznetový (nafta) | Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4 | Výkon kW/koní: 151/205 | Krútiaci moment Nm: 500 | Pohotovostná hmotnosť: 2298 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 180 | Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,5 s | Prevodovka: automatická | Počet stupňov: 10
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 8,8 – 8,9 l na 100 km | Cena od: 57 108 €
Autor: Peter Hlačik
Foto: autor