Automobilka SsangYong sa v európskom priestore vrátane našej domoviny už udomácnila. Hlavnou hybnou silou dvojhlavého draka je zaujímavo vyskladané modelové portfólio s lákavým pomerom medzi vstupnou cenovkou a následne nadobudnutou hodnotou. Synonymom úspechu sa stal obľúbený model Korando. V segmente klasických rodinne orientovaných automobilov nad ním ešte donedávna figurovalo už len luxusnejšie orientované SUV Rexton, postavené na klasickom rámovom podvozku. SsangYong logicky vycítil príležitosť na vyplnenie pomerne značnej veľkostnej medzery ďalším modelom, ktorým je úplne nový Torres.
Tradičná kórejská značka má za sebou pomerne turbulentné obdobie. To spočívalo v stiahnutí sa pôvodného majiteľa – indického koncernu Mahindra & Mahindra a následnom hľadaní nových vlastníkov. Potencionálne obavy sa rozplynuli veľmi rýchlo. Ambiciózna automobilka totiž skončila pod krídlami domáceho priemyselného giganta KG Group. Rovnomenná spoločnosť pri tejto príležitosti založila divíziu KG Mobility a napríklad na domácom trhu už predáva všetky modely pod značkou KGM. V Európe sa nateraz nič nemení a automobilka pokračuje ďalej pod tradičným označením SsangYong. Najväčšou hviezdou v aktuálne kompletne modernizovanom portfóliu modelov je úplne nový model Torres. SUV, ktorého názov je inšpirovaný rovnomenným národným parkom v čilskej Patagónii, bolo oficiálne predstavené v roku 2022. Po technickej stránke je Torres postavený na identickej platforme, akú využíva súčasná generácia Korando. Novinka na dĺžku ale zároveň meria až 4,7 metra čím z priestorového hľadiska výrazne prevyšuje darcu techniky.
DRSNÝ VZHĽAD, KTORÝ VYTŔČA Z DAVU
V čase, keď sa aerodynamicky uhladené karosárske línie udomácňujú čoraz viac aj v SUV segmente, predstavili Kórejčania atraktívnu novinku, ktorú už na prvý pohľad zdobí drsný a hranatý offroad nádych. Aj keď automobilka sa pri dizajne modelu Torres inšpirovala vo svojej histórii, presnejšie pri prvej generácii SUV Musso, resp. druhom pokračovaní SUV Korando, tak mnohým tu môžu padnúť do oka aj detaily pripomínajúce iné dôverne známe offroad legendy.
RODINNÝ POTENCIÁL V MODERNOM BALENÍ
Už prvý kontakt s interiérom testovaného exemplára prezrádza, že Torres je koncepčne najnovším počinom značky SsangYong. Novinka okrem vzdušného konceptu kabíny zaujme aj celkovo hodnotnou atmosférou. Hneď niekoľko inovatívnych riešení si v portfóliu dvojhlavého draka zároveň odkrútilo svoju premiéru. Modernú atmosféru v interiéri okrem početných displejov a štýlovo zakomponovaného ambientného podsvietenia pripomína aj samotný koncept palubnej dosky. Kórejčania si tu navyše dali záležať aj na celkovo hodnotnom nádychu. V disciplíne použitých materiálov a precíznosti dielenského opracovania sa Torres dnes radí medzi najlepších v kompaktnom segmente „bežných“ SUV automobilov. Pri najvyššej výbave Premium musím pochváliť hodnotne pôsobiace čalúnenie na dotyk v príjemnej koži. Novému konceptu palubnej dosky s evolúciou grafického prístrojového panela sa prispôsobil aj pomerne veľký štvorramenný multifunkčný volant. Atypické tvarovanie venca dopĺňajú klasické ovládacie tlačidlá. Na nesymetrický veniec som si ale musel predsa len určitý čas zvykať. Palec hore si tu zaslúži aj celkovo jemná a detailná grafika. Centrálny palubný počítač s pestrou škálou dostupných údajov a nastavení zároveň komunikuje v slovenskom jazyku. Naopak už dôverne známy grafický svet reprezentuje aj pri novinke centrálna a do priestoru vystúpená obrazovka palubného infotainmentu s praktickou orientáciou v smere na vodiča. Celkovo modernú atmosféru tu v mojej optike narúša jej možno až zbytočne veľký „obal“ z lesklého klavírneho laku. Aj napriek postranným tlačidlovým skratkám, klasickému ovládaniu hlasitosti audia a komunikácii v slovenčine nemožno multimediálne rozhranie značky SsangYong označiť ako najintuitívnejšie. Ako príklad tu poslúži „precízne ukryté“ nastavenie zmeny farebnej škály ambientného podsvietenia. Zaujímavosť a zároveň aj kreatívnu inováciu reprezentuje pri modeli Torres tretí a o niečo nižšie situovaný displej. Daná dotyková plocha slúži primárne na ovládanie klimatizácie aj ďalších dôležitých funkcií. Veľmi peknú grafiku dopĺňajú pomerne veľké ikony, do ktorých sa dobre triafa aj počas jazdy. Pri danom procese treba napriek tomu počítať s nutnosťou sklopenia zraku do priestoru v spodnej časti palubnej dosky. Automobilka ovládaciemu modulu klimatizácie pravdepodobne aj preto dopriala zrkadlenie aj na veľkom centrálnom displeji. Silnou stránkou testovaného exemplára je aj už čiastočne spomenutý vzdušný koncept s príjemne vysokým SUV posedom. Na prvý pohľad nenápadné predné sedačky reálne disponujú adekvátnymi rozmermi a zároveň aj o niečo tuhšou výplňou. K najlepším v rámci segmentu kompaktných SUV možno nový Torres zaradiť aj z hľadiska priestorových pomerov v druhom rade. Okrem detí sa vzadu pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelákov. Citeľný nárast rozmerov v porovnaní s modelom Korando sa odzrkadlil pri veľkorysom batožinovom priestore so základnou kapacitou 703 litrov.
VŠESTRANNÉ SUV
Aj keď je z hľadiska techniky nový SsangYong Torres blízkym príbuzným menšieho modelu Korando, tak po stránke jazdných vlastností sa tu netreba obávať žiadnych kompromisov. Na ich dospelom vyladení si totiž konštruktéri z južnej časti Kórejského polostrova dali reálne veľmi záležať. Za konštrukčnú pýchu tu možno označiť vyspelý podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies. Vyladenie pruženia testovaného exemplára je aj s prispením vrcholných 20-palcových diskov kolies v sumári o niečo málo tuhšie ako vyslovene komfortné a poddajné. Filtrovanie bežných nerovností našej cestnej infraštruktúry ale pre Torres nepredstavuje žiadny problém. Prednosti tuhšieho pruženia sa naplno prejavili pri dynamickejšej jazde na kvalitnom povrchu. V dlhých a tiahlych zákrutách som bol veľmi spokojný s celkovou stabilitou. Od prioritne rodinného SUV so sympatickou pohotovostnou hmotnosťou cca 1,6 tony tu ale na druhej strane netreba očakávať žiadne prehnané športové ambície. Pohonný reťazec tvorí koncepčne moderný benzínový prepĺňaný 4-valec 1,5 GDI Turbo bez akejkoľvek prídavnej elektrifikácie. Jeho deklarované parametre ponúkajú výkon 163 koní a krútiaci moment na úrovni 280 Nm. Ponúkanou jazdnou dynamikou vrátane rozjazdov a pružných zrýchlení rodinné SUV v praxi vyslovene nenadchne, no zároveň rozhodne ani neurazí. Na trendy dnešnej doby reaguje aj kombinácia pohonnej jednotky s meninovým automatom značky Aisin so 6 stupňami. Vyladenie pohonného reťazca tu v dobrom slova zmysle pripomína tzv. starú školu. Aj keď prevodovka pri ustálenej jazde logicky preferuje čo najnižšie otáčky, tak ten istý automat prepĺňanú motorizáciu napríklad v mestskej premávke a v mene emisií
zbytočne nedusí. Naopak s radosťou využíva otáčkové pásmo s optimálnym krútiacim momentom. Zmeny jednotlivých prevodov pri bežnom užívaní prebiehajú veľmi hladko a prirodzene. Charakter jazdy dokáže v decentnej miere ovplyvniť voľba jazdného režimu. Východiskové nastavenie Normal dopĺňa prioritne na pedáli akcelerátora impulzívnejší mód Sport. Už klasikou modelov SsangYong s automatickou prevodovkou je režim Winter, ktorý na klzkom povrchu využíva citlivejší rozjazd na druhý prevodový stupeň. V prípade testovaného exempláru s pohonom všetkých kolies ale jeho účinok svojou prácou zatieni medzinápravová spojka s bleskurýchlym pripájaním zadnej nápravy. Torres dokáže mimo spevnených ciest mnohých konkurentov zatieniť už aj v automatickom režime pohonu 4×4. Jeho výhodou je aj minimálna svetlosť podvozka na solídnej úrovni 195 mm. Pri zdolávaní náročnejších zlomov tu ale treba myslieť na už spomenuté dlhšie previsy, resp. čiastočne limitujúce nájazdové uhly. Určitou nevýhodou klasického konceptu pohonného reťazca testovaného exempláru je o niečo vyššia spotreba paliva. Samotná automobilka v tomto prípade hovorí o kombinovanom priemere na úrovni cca 9,1 l/100 km. Daný parameter rozhodne nie je nereálny, a to predovšetkým v lete. V zimnom teste sa priemer ustálil na stále akceptovateľnej hodnote 9,3 l/100 km.
SsangYong Torres 1,5 GDI Turbo Premium 4WD
Dĺžka: 7 700 mm
Šírka: 1 890 mm
Výška: 1 720 mm
Rázvor: 2 680 mm
Objem kufra: 703 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 120/163
Krútiaci moment Nm: 280
Pohotovostná hmotnosť: 1618 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 191
Prevodovka: automatická hydromeničová
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 9,08 l na 100 km
Cena od: 27 990 €
Autor: Peter Hlačik
Foto: Autor