Mercedes -Benz dnes disponuje širokým portfóliom modelov. Okrem konvenčnej klasiky sa v Stuttgarte už niekoľ ko rokov v intenzívnej miere sústredia aj na vývoj alternatívnych pohonov. S prispením divízie Mercedes EQ už určitú formu elektrického dopingu ponúka aj prakticky každá motorizácia s vnútorným spaľovaním.
Za výkladnú skriňu spomenutej divízie ale môžeme označiť čisto batériové modely. V danom segmente trojcípa hviezda disponuje plne elektrickou alternatívou k takmer každému konvenčnému modelu. Najnovším členom tejto rodiny je model Mercedes -Benz EQE SUV.
Automobilka, ktorá stála svojho času pri zrode klasických modelov so spaľovacími motormi, sa už nejaký čas veľmi dôsledne pripravuje aj na novú a plne elektrickú éru. Primárne sa pod túto snahu podpísala z historického
hľadiska stále relatívne nová divízia Mercedes -EQ. Prvým čisto elektrickým modelom z moderného vývoja bol model EQC predstavený v závere roka 2018. Kompaktné SUV neskôr doplnila veľmi pestrá paleta elektrických súrodencov. Za súčasnú vývojovú pýchu automobilky možno označiť modernú platformu EVA2 určenú špeciálne pre elektrické modely vyšších tried. Identický technický základ s batériou, s kapacitou až 100 kWh z vlastného vývoja automobilky, dnes využíva aj jeden z najnovších sériových modelov s logom Mercedes -Benz. Reč je o vyvýšenej SUV alternatíve k sedanu EQE, ktorá bola oficiálne predstavená v závere roka 2022. Kompaktné SUV neskôr doplnila veľmi pestrá paleta elektrických súrodencov.
ZAPADÁ DO RODINY
Dizajn najnovšieho člena elektrickej EQ rodiny značky Mercedes -Benz v zásade neprináša nič revolučné.
V princípe ide o rozmerovo menší klon odvodený od modelu EQS SUV. Menšiu vizuálnu originalitu tu na druhej strane kompenzuje maximálna funkčnosť. Jasnou doménou novinky je dôraz, na čo najlepšie obtekanie vzduchu. Daný parameter najlepšie definuje špičková hodnota aerodynamického koeficientu Cx 0,25. Testovaný exemplár je po dlhom čase aj testovaná trojcípa hviezda, ktorú už automaticky nezdobí dynamicky ladený kabátik AMG Line, ale naopak honosný „body kit“ s názvom Electric Art.
LUXUSNÝ INTERIÉR S ADEKVÁTNYM PRIESTOROM
Interiéry prakticky všetkých nových modelov značky Mercedes -Benz v disciplíne woow efekt, ale aj celkovo luxusnej atmosféry vyčnievajú nad konkurenciou. Kabína testovaného exemplára v tomto kontexte dokonale podčiarkuje definíciu slova prémiovka. Po koncepčnej stránke je palubná doska modelového radu EQE na nerozoznanie od väčších a zároveň koncepčne honosnejších EQS súrodencov.
Vo výbave na želanie tu aj vďaka tomu môže prípade sa prakticky celá palubná doska premení na obrovský displej. Z hľadiska noblesy a luxusného podtónu, ale paradoxne nemám absolútne žiadne výhrady ani k digitálne jednoduchšiemu testovanému „základu“. Minimalistickú a modernú architektúru palubnej dosky sprevádzajú pre Mercedes -Benz typické ergonomické prvky. Pýchu nových modelov trojcípej hviezdy reprezentuje aj digitálny svet. Centrálny displej rozhrania MBUX je umiestnený s dôrazom na čo najlepšiu pozíciu v prípade využívania dotykového ovládania. Samozrejmosťou je aj prvotriedna grafika. Sympatické je, že na rozdiel od mnohých EV konkurentov si aj elektromobily Mercedes-Benz zachovali grafickú simuláciu klasických budíkov. Konzervatívnejšie vyobrazenie prístrojového panela s pestrou variáciou dostupných údajov palubného počítača je možné nahradiť futuristickejším športovým layoutom, ako aj vyobrazením mapy. K dispozícii sú tu aj vyobrazovacie rozhrania pre asistenčné systémy či jazdu v teréne. Podobne širokú variáciu personálnych nastavení ponúka aj graficky prepracovaný Head -up displej. Stuttgartskú klasiku s prepracovanou grafickou stránkou a pokročilou on -line nadstavbou ponúka aj najnovšia verzia infotainmentu MBUX s podporou umelej inteligencie. Daný element sa v rámci praktickej stránky naplno prejaví napríklad po príjazde na svetelnú križovatku. V tomto prípade ponúkne EQE SUV vodičovi automaticky kamerový náhľad na vyvýšené semafory priamo na centrálnom displeji. Na SUV rodokmeň tu odkazuje príjemne vyvýšený posed za volantom. Model EQE s vyššou svetlou výškou ale líniou dverí paradoxne prekrýva len hornú časť pomerne masívnych prahov. Silnou stránkou trojcípej hviezdy sú už tradične aj dostatočne nadimenzované predné sedačky s hodnotným čalúnením a zároveň aj širokou škálou možností osobného elektrického nastavenia. V prípade testovanej špecifikácie predné sedačky disponovali aj plnohodnotným termokomfortom s vyhrievaním, odvetrávaním a zároveň aj zaujímavým masážnym programom. Pri výbavovej línii Electric Art musím pochváliť aj multifunkčný volant, ktorý z hľadiska virtuálnych tlačidiel pôsobí o niečo viac intuitívnejším dojmom než jeho športový AMG ekvivalent. Viac ako trojmetrový rázvor náprav sa v prípade modelu Mercedes -Benz EQE SUV podpísal aj pod veľkorysý priestor v druhom rade, kde sa okrem detí odvezie veľmi pohodlne aj dvojica urastenejších pasažierov. Batožinový priestor disponuje v základnom usporiadaní kapacitou až 520 litrov.
DOSPELÝ ELEKTROMOBIL
Za veľkú lahôdku testovanej konfigurácie možno s istotou označiť príplatkový vzduchový podvozok Airmatic. Vyladenie „vankúšov“ dokáže prioritne v komfortnom režime vyžehliť všetky drobné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Pri nechcenom „trafení“ veľkej nerovnosti tu ale fyzikálne zákony nedokáže oklamať ani vzduchové pruženie. Svojou troškou sa pod to bezpochyby pričinila aj nemalá pohotovostná hmotnosť elektromobilu v kombinácii s príplatkovými 21-palcovými diskmi kolies. Prednosťou adaptívneho vdychového pruženia je pomerne citeľná zmena v športovom nastavení. Tuhšia charakteristika v kombinácii s kvalitným cestným povrchom naopak dokáže excelentne maskovať nemalú pohotovostnú hmotnosť na úrovni cca 2,6 tony. Dôraz na luxusnú orientáciu zameranú na maximálny pôžitok z jazdy tu ešte viac vyšperkovalo excelentné odhlučnenie priestoru pre posádku.
Univerzálnosť elektrickej SUV novinky s logami značky Mercedes -Benz ešte viac umocňuje aj príplatkové natáčanie zadnej nápravy. Pod verziou s komerčným označením EQE 500 sa ukrýva hneď dvojica elektromotorov s maximálnym výkonom až 408 koní. Každý z nich má na starosti pohon jednej nápravy. Pri nízkej záťaži, resp. pohodovej jazde je dominantnejší pohon zadnej nápravy. Zrýchlením z pokoja na 100 km/h s hodnotou pod 5 sekúnd prekoná elektrické SUV aj mnohé rýdzo športovo orientované automobily. Komplexnosť a sofistikovanosť elektrického pohonu dopĺňa aj funkcia rekuperácie. Tú je možné regulovať prostredníctvom pádiel pod volantom v troch stupňoch od „plachtenia“ až po reálne intenzívnu rekuperáciu. Zdrojom energie pohonu je 100 kWh batéria zabudovaná efektívne v podlahe vozidla. Využiteľná kapacita dosahuje v tomto prípade veľkorysú hodnotu 90,56 kWh. Testovaná konfigurácia zároveň disponovala výkonnejšou vstavanou nabíjačkou s výkonom 22 kW. Na plné zotavenie akumulátora je pri adekvátne výkonnom wallboxe potrebný čas cca 5 hodín. Pri dlhých presunoch s využívaním moderných rýchlo nabíjačiek deklaruje výrobca maximálny výkon jednosmerným prúdom prostredníctvom CCS konektora na úrovni 170 kW.
Počas zimného testu v chladnom počasí bol reálny výkon o niečo nižší. Na počiatku nabíjacieho cyklu najčastejšie osciloval v okolí 130 kW. Na nabitie akumulátora na hodnotu cca 80 % je potrebný približne polhodinový interval. Okrem bežných komunikácií sa plne elektrický model EQE SUV nezľakne ani nástrah terénu. V tzv. offroad móde je možnosti vypnutia ESP k dispozícii aj zdvihnutie podvozka. Výrobca pri novom modeli Mercedes -Benz EQE
SUV 500 4Matic deklaruje veľmi zaujímavý dojazd presahujúci 500 km rádius. Realitou počas zimného testu pri zachovaní štandardného tepelné-ho komfortu pre posádku je menší dojazd, no zároveň stále zaujímavý.
Priemerná kombinovaná spotreba sa podľa palubného počítača ustálila na hodnote 25,9 kWh/100 km. To zodpovedá teoretickému maximálnemu dojazdu 350+ km.
autor: Peter Hlačik
foto: autor