Príbeh okolo Horacia Paganiho je učebnicovým zosobnením splneného sna, za ktorým sa ukrýva tvrdá drina a roky systematickej práce. Pôvodom Argentínčan už od mlada inklinoval k ikonickým talianskym superšportom. Svoju vášeň i vedomosti neskôr pretavil pri práci pre značku Lamborghini, kde riadil divíziu zaoberajúcu sa vývojom a optimalizáciou kompozitných materiálov.
Ambície Horacia neskôr prerástli pôvodného zamestnávateľa a už na konci 80. rokov minulého storočia začal pracovať na vlastnom superaute. Jeho prvotnou víziou bolo vzdanie holdu osobnému priateľovi a zároveň legende F1 v podobe päťnásobného majstra sveta F1 Juana Manuela Fangia. Automobilka Pagani so sídlom v severnom Taliansku neďaleko mesta Modena bola oficiálne založená v roku 1992. Prvého sériového počinu z dielne tejto manufaktúry sme sa dočkali v roku 1999. Reč je o špičkovo vyladenom a zároveň z hľadiska počtu vyrobených kusov aj veľmi exkluzívnom modeli Zonda. Úspešný prvý sériový počin ambicióznej automobilke zároveň otvoril dvere do sveta tých najexkluzívnejších výrobcov superšportov na našej planéte.
LABUTIA PIESEŇ MODELU HUAYRA
Úspešnú éru rešpektovaného modelu Zonda vystriedalo v roku 2011 nové Pagani Huayra. To si rovnako zachovalo klasický koncept super-športu s motorom umiesteným v strede za kabínou a pohonom zadnej nápravy. Veľkou ozdobou modelu, ktorý vo viacerých prísne limitovaných sériách vznikal v dvoch karosárskych verziách, bola klasická prepĺňaná motorizácia V12 pôvodom od značky Mercedes -Benz, presnejšie jej špičkovej divízie AMG. Aj epocha modelu Huayra sa pomaly ale isto končí. Pagani dokonca stihlo predstaviť už aj nástupcu v podobe nového modelu Utopia. Potešujúce je, že aj ten si v dnešnej „šialenej“ dobe dokázal obhájiť a zachovať klasickú a čisto benzínovú motorizáciu V12!
Pomyselnú rozlúčku so svetom predošlej vlajkovej lode reprezentuje špičkové Pagani Imola vyvíjané pod patronátom špeciálnej internej divízie Grandi Complicazioni, určenej pre tie najexkluzívnejšie špecifikácie. Prívlastok s legendárnym talianskym okruhom nie je náhodný. Práve na tomto mieste sa daný model reálne vyvíjal a testoval. Označenie Imola zároveň reprezentuje aj výkonovo najostrejšiu špecifikáciu modelu Huayra, ktorá je pritom stále určená aj do bežnej premávky. Po už ukončenej výrobe extrémne vzácnych piatich kusov verzie Imola vo verzii coupé Pagani len prednedávnom predstavil aj otvorený ekvivalent s názvom Imola Roadster. Samotný dizajn nového modelu pripomína umelecké dielo, na ktoré by sa v statickej podobe dalo pozerať celé hodiny. Výrazný nádych agresívneho superšportu s otvorenou strechou v prináša do praxe kombináciu „klasického“ otvoreného modelu Huayra a zároveň čisto okruhového špeciálu s dôvetkom R. Konštruktéri sa v prípade verzie s otvorenou strechou výrazne pohrali s funkčnou aerodynamikou tak, aby mohol aj kabriolet dosiahnuť maximálnu rýchlosť.
Všeobecnou výsadou modelového radu Huayra sú aktívne aerodynamické klapky. Imola dokáže pri rýchlosti 280 km/h len vďaka nim generovať prítlak až 600 kg. V prípade verzie s otvorenou strechou boli zároveň prispôsobené aj pre čo najefektívnejšie chladenie výkonného 12-valca. Ďalšou pýchou a zároveň aj DNA značky Pagani je aj využívanie pokrokových kompozitných materiálov s dôrazom na extrémnu pevnosť a zároveň aj čo najnižšiu hmotnosť. Unikátny podvozok s karbónovo -titánovou konštrukciou po technickej stránke vsádza na nezávisle zavesenie kolies s tzv. dvojitými lichobežníkmi skombinovanými so sofistikovanými elektronicky riadenými tlmičmi. Dôraz na čo najnižšiu hmotnosť pretavili do praxe aj špeciálne kované disky. O spomalenie otvorenej beštie sa starajú odvetrávané karbónovo-keramické brzdy renomovanej značky Brembo. Úsporu 5 kg živej váhy deklaruje napríklad aj použitie špeciálneho odľahčeného lakovania Acquarello Light. Imola Roadster v sumári aj vďaka tomu váži len 1260 kg. To je len o 14 kg viac ako klasické kupé, o prirodzenú výstuž ktorého sa stará strecha.
EXTRÉMNA LIMITKA
To, že je nový model Pagani Imola Roadster vyvinutý na nekompromisné zážitky na okruhu, pripomína aj jeho srdce. O pohon extrémneho superšportu sa stará Pagani klasika v podobe dvojstupňovo prepĺňanej, čisto zážihovej 6-litrovej motorizácie s konštrukciou V12. Kým pri drvivej väčšine už vyrobených civilných verziách modelu Huayra sa výkon spomínanej motorizácie drží pod úrovňou 800 koní, tak model Imola danú hodnotu pomerne výrazne prekonal. Otvorená špecifikácia s dôvetkom Imola je vyladená až na výkon 850 koní.
Danou náložou nielenže dorovnáva rýdzo okruhový špeciál Huayra R, ale zároveň aj o symbolických 12 koní prekonáva aj svojho rovnomenného kupé súrodenca, ktorý sa v exkluzívnej 5-kusovej sérii vyrábal medzi rokmi 2019 až 2021. Okrem monštruózneho výkonu motorizácie 6,0 V12 púta z hľadiska ponúkaných parametrov pozornosť aj mamutí krútiaci moment s hodnotou až 1100 Nm. Daná sila sa na vozovku prenáša výhradne prostredníctvom 7-st. bleskurýchlej sekvenčnej prevodovky Xtrac. Sen každého puristu v tomto kontexte podčiarkuje výhradný pohon kolies na zadnej náprave.
O špičkové jazdné vlastnosti sa s odmyslením si konštrukčného umu inžinierskeho tímu automobilky Pagani starajú napríklad aj špeciálne „upečené“ pneumatiky Pirelli P Zero Trofeo R. Maximálnemu dôrazu na precízne vyladenú ovládateľnosti v zákrutách sekunduje otvorená verzia Imola Roadster na kabriolet aj priam neuveriteľnou maximálnou rýchlosťou 350 km/h, ktorá je na danej hodnote elektronicky obmedzená. Nová Imola Roadster má nad svojím služobne starším kupé súrodencom symbolicky navrch aj v ďalšom podstatnom parametri. Kým z verzie s klasickou strechou Taliani vyrobili len vzácnych 5 kusov, tak pri kabrio verzii sa počíta s počtom „až“ 8 kusov. V tejto súvislosti možno reálne predpokladať, že každý z plánovaných skvostov na štyroch kolesách má už dávno svojho majiteľa. Pagani možno aj z tohto dôvodu nezverejnilo oficiálny cenník. Reálne sa tu dá predpokladať, že Imola Roadster bude drahšia ako ekvivalent s pevnou strechou. Jeho cenovka vo svojej dobe pritom prekonala astronomickú hranicu 5 miliónov eur.
autor: Peter Hlačik
foto: Pagani