Ikonická značka Ferrari už niekoľko rokov po sebe „nenápadne“ zvyšuje svoju celkovú produkciu nových automobilov.
A aj keď si Taliani dávajú stále extrémne záležať na exkluzivite svojich produktov s ročnou výrobou v okolí 10-tisícovej hranice, tak z hľadiska počtu vyprodukovaných málosériových modelov sú na tom dnes v disciplíne exkluzivita „lepšie“ značky ako Bugatti, Pagani, Koenigsegg či Zenvo. Od vzpínajúceho sa koníka sa napriek tomu môžu všetky spomenuté manufaktúry stále učiť to, ako sa robí dokonalý automobilový marketing. V Maranelle využívajú na zviditeľnenie svojich produktov úplne iné kanály, ako majú zaužívané prakticky všetky konvenčné automobilky. Hlavnou marketingovou platformou červených v optike bežnej verejnosti je stále motoršport na čele s F1 a tímom Scuderia Ferrari.
O svojich už etablovaných a verných zákazníkov sa automobilka zároveň stará individuálne aj v podobe špeciálnych eventov. Pre úzku skupinu VIP klientov zároveň dokáže Ferrari v rámci špeciálneho želania urobiť prakticky čokoľvek. Dôkazom toho je aj dnešné auto snov Ferrari SP-8.
EXKLUZIVITA NA PRVOM MIESTE
Vo Ferrari oživili kúzlo zákazkovej výroby, kde je prakticky všetko podriadené požiadavkám klienta, v roku 2008.V tom čase automobilka založila divíziu s názvom Special Projects, ktorá dodnes zastrešuje individuálne požiadavky tých najnáročnejších klientov. Už v prvých rokoch existencie spomenutej divízie uzrelo svetlo sveta niekoľko automobilových unikátov.
Verejne známe sa stalo napríklad unikátne Ferrari postavené na základe „sériového“ modelu 458 Italia, ktoré v roku 2012 skončilo v zbierke slávneho anglického hudobníka Erica Claptona. Exkluzívna divízia Ferrari Special Projects dala o sebe opäť vedieť len prednedávnom, a to v podobe znova jedinečného modelu s názvom SP-8. Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, tak aj exkluzívna novinka si požičala technický základ z už existujúceho a takpovediac obyčajného súrodenca Ferrari F8 Spider. Unikátny dizajn v tomto prípade už vznikal na základe želaní zákazníka. O implementáciu nápadov do praxe sa postarala samotná automobilka, a to prostredníctvom vlastného dizajnového štúdia Ferrari Styling Centre na čele s rešpektovaným Flaviom Manzonim. Jedinečný model SP-8 sa môže pochváliť autentickými prednými svetlometmi a zároveň aj kreatívnym stvárnením masky s hliníkovou úpravou. Koncové svetla vychádzajú z konceptu, ktorý využíva model Roma. V prípade unikátneho diela ale podstúpili zmenu grafiky. K najzaujímavejším vizuálnym prvkom modelu Ferrari SP-8 sa radia disky kolies. Daný karosársky element v sebe nezaprie vizuálnu inšpiráciu rovnakým karosárskym prvkom z ikonického Ferrari F40.
Za najoriginálnejší vizuálny kumšt unikátneho modelu možno označiť efekt optického predelenia karosérie. Podpísalo sa pod to kontrastne dvojfarebné lakovanie s využitím špeciálneho matného odtieňa Argento Micalizzato a modrého laku s dôvetkom Blue Scuro Stellato. Modrý odtieň zároveň zdobí aj moduly s uhlíkových vlákien. Za kuriozitu Ferrari SP-8 možno označiť koncept otvorenej strechy. V tomto prípade tu úplne absentuje mechanizmus na osadenie strešného modulu. Exkluzivita na štyroch kolesách je tak za každých okolností „kabrioletom.“ O bezpečnosť posádky sa v prípade potencionálnej nehody postarajú ochranné oblúky umiestnené tradične za dvojmiestnou kabínou.
UNIKÁT POPUTUJE NA OSTROV TAIWAN
Podľa požiadaviek majiteľa bol upravený aj interiér Ferrari SP-8. Kabína žiari zaujímavými farbami na čele s odtieňom námorníckej modrej Alcantary viditeľnej na čalúnení sedačiek. Temperamentný farebný kontrast v tomto prípade dotvára žltá línia, ktorá okrem palubnej dosky zdobí aj okraje škrupinových sedadiel. Za autentickú špecialitku tu možno označiť aj pre mnohých nepodstatný detail v podobe koberčekov z jemnej tkaniny a dúhovým farebným efektom. Na želenie klienta bola upravená aj stredová konzola. Volič automatickej prevodovky napodobňuje klasickú kulisu manuálneho radenia. Aj keď je model Ferrari SP-8 unikát, ktorý väčšinu času svojho života strávi pravdepodobne ako zakonzervovaný zberateľský artikel, tak Taliani nenechali nič na náhodu ani v rámci vyladenia jazdných vlastností. Vyššie spomenuté zmeny s prakticky úplne novou karosériou sa vo finále podpísali pod ešte nižší koeficient odporu vzduchu. S pričinením úplne absentujúcej strechy prešla zmenami aj samotná konštrukcia monobloku a podvozka. Model SP-8 je vo finále ešte o niečo tuhší ako pôvodný darca orgánov. Naopak, technika v útrobách unikátneho Ferrari už kopíruje štandardný model F8 Spider. Pohon exkluzívnej hračky zastrešuje špičková motorizácia 3,9 V8 s dvojitým prepĺňaním. Výkon až 720 koní je výhradne na kolesá zadnej nápravy distribuovaný prostredníctvom bleskurýchlej 7-st. poloautomatickej prevodovky. Technickou zaujímavosťou je funkcia variabilného dávkovania krútiaceho momentu s maximálnou hodnotou 770 Nm. Táto funkcia vždy zohľadňuje aj aktuálne zaradený prevodový stupeň. Cieľom je čo najvernejšia simulácia pre Ferrari tradičného atmosférického charakteru práce pohonnej jednotky s výkonom gradujúcim spolu s otáčkami. Aj keď oficiálne výkonové parametre modelu SP-8 Taliani nezverejnili, tak s prispením nižšej hmotnosti a spomenutým aerodynamickým upravením je veľmi pravdepodobné, že v sumári budú ešte o niečo málo lepšie ako konštrukčná predloha. Model F8 Spider zrýchľuje z pokoja na 100 km/h len za 2,9 sekundy a maximálka s veľkou rezervou prevyšuje hodnotu 300 km/h. Rúškom tajomstva ostáva zahalená aj bezpochyby astronomická cenovka tohto unikátneho a jedinečného automobilového diela. Známe je, že Ferrari SP-8 vzniklo podľa požiadaviek klienta z exotického Taiwanu. Do rúk majiteľa sa táto hračka reálne dostane až na jar. Do marca aktuálneho roka je totiž jedinečný model vystavený v domovskom múzeu značky Ferrari v Maranelle.
autor: Peter Hlačik
foto: Ferrari