Trojcípa hviezda dokáže aj v emisne náročných časoch takmer vždy ohúriť pestrou ponukou pohonných jednotiek. Ako ideálny príklad tu poslúži nová generácia SUV -čka Mercedes-Benz GLC. Obľúbený model stále poháňajú moderné a racionálne turbodiesle, ako aj ich zážihové ekvivalenty. Oba pohony sú k dispozícii aj v externe dobíjateľnom plug -in hybridnom ekvivalente. Nemci svojej novinke s vyššou svetlou výškou prirodzene dopriali aj výkonné verzie vyvinuté v športovej divízii AMG. V tomto prípade je fascinujúce, ako dokázali konštruktéri „ostrých“ modelov, vďaka skúsenostiam získaných zo sveta F1, vzájomne skombinovať to najlepšie zo spaľovacieho i elektrického sveta. Novým kráľom modelového radu GLC je výkonovo extrémny plug -in hybrid s značením AMG 63 S E Performance, ktorý sme mali možnosť exkluzívne preveriť v rámci redakčného testu.
Súčasná generácia modelového radu GLC uzrela svetlo sveta v roku 2022. Pri jej špičkových verziách z divízie AMG sa tu odohrala motorová revolúcia. Fanúšikov vyššieho počtu valcov môže na prvý pohľad šokovať fakt, že aj vrcholné AMG verzie sa teraz spoliehajú výhradne „len“ na 4-valec. Základným pilierom pohonu AMG derivátu je vôbec najvýkonnejší sériovo vyrábaný 4-valcový motor našej planéty, prepĺňaný 2-liter. K jeho konštrukčným zaujímavostiam zo sveta F1 sa radí napríklad „elektrické“ turbo. To dokáže vďaka pohonu v podobe elektromotora generovať oveľa vyššie otáčky už pri nízkom plniacom tlaku, čím sa výrazne zvyšuje jeho efektivita. Pri testovanej vrcholnej verzii Mercedes -AMG 63 S E Performance je vyššie spomenutá zážihová pohonná jednotka vyladená na ešte vyšší výkon 476 koní. To ale nie je všetko. Pod dôvetkom E Performance sa ukrýva unikátny a výkonný plug -in hybrid. Stále ľahká a rozmerovo kompaktná batéria s možnosťou externého nabíjania a kapacitou len 6,1 kWh sa v tomto prípade nehrá na ekológiu. Vďaka skúsenosti z továrenského tímu Mercedes-AMG v F1 je vstavaná batéria s prepracovaným termomanažmentom navrhnutá na bleskurýchle ukladanie, ale aj odovzdávanie energie. Zároveň slúži ako zásobáreň pre samostatný elektromotor s výkonom až 204 koní umiestnený priamo na zadnej náprave. Kombinovaný systémový výkon testovanej verzie tak dosahuje až neuveriteľných 680 koní. To je mimochodom o 170 koní vyššia porcia, akú ponúkla minulá generácia s motorizáciou V8.
DYNAMICKÉ SUV S PREPRACOVANÝMI DETAILMI
Nová generácia modelu Mercedes-Benz GLC sa po optickej stránke vyznačuje prepracovanou dizajnovou evolúciou rovnomenného predchodcu. V porovnaní so štandardným vyhotovením tu úplne iný dizajnový zážitok už na prvý pohľad sprostredkúva vrcholná verzia z dielne AMG. Vo všeobecnosti nadčasové línie a krivky sú v tomto prípade doplnené o množstvo prepracovaných detailov zabalených do zaujímavého fabrického tuningu. Ten bol v prípade testovaného exemplára ešte viac vyšperkovaný vďaka ešte o niečo agresívnejšieho príplatkového aerodynamického AMG balíka.
MODERNÝ INTERIÉR SO ŠPORTOVOU PRÍCHUŤOU
Kabína špičkového modelu Mercedes -AMG GLC 63 S E Performance ponúka veľmi zaujímavý mix viacerých svetov. K dispozícii tu máme moderný koncept interiéru, ktorý kopíruje nielen súrodencov so slabšími motorizáciami, ale aj najnovšie evolučné trendy trojcípej hviezdy. Aj pri výkonovo špičkovom deriváte rozhodne stojí za zmienku hodnotná skladba použitých materiálov i prvotriedna kvalita dielenského opracovania. Športový podtón v prípade testovaného exemplára dopĺňa príplatkový obklad palubnej dosky pozostávajúci z uhlíkových vlákien. Emócie vyžarujú aj z bezpečnostných pásov v efektnom červenom vyhotovení. Druhou ťažiskovou témou interiéru výkonnej SUV novinky je až nečakaná rodinná orientácia. Výkonná beštia z rodiny AMG tak dokáže vo všedný deň stále optimálne poslúžiť aj ako „tuctový“ rodinný automobil. Za až nečakane príjemné prekvapenie testovanej konfigurácie považujem „základné“ stvárnenie predných sedačiek čalúnených v príplatkovej čiernej koži napa. Prvotriedny cestovný komfort tu okrem širokého spektra elektrického nastavenia pripomína aj prítomnosť vyhrievania a odvetrávania. Na prvý pohľad pod civilným tvarovaním sa ukrývajú ideálne sedačky vhodné na každodenné používanie a zároveň aj pohodlné zdolávanie dlhých presunov. Tie isté sedadlá ale na moje prekvapenie dokážu aj veľmi dobre fixovať telo pri dynamickej jazde na technickej trati. Šoférsku AMG atmosféru tu vyšperkovala najnovšia evolúcia multifunkčného AMG volantu. Nároky bežnej rodiny dokáže nový Mercedes -AMG GLC 63 S E Performance zastrešiť aj pri batožinovom priestore. Jeho základná kapacita dosahuje plne akceptovateľných 470 litrov. Zaujímavosťou testovaného exemplára je pomerne atypický tvar podlahy. Pod jej pomerne stúpajúcu líniu sa podpísala prítomnosť plug -in hybridnej batérie, ako aj ďalších komponentov elektrifikovaného pohonu.
EXTRÉMNA BEŠTIA VHODNÁ NA KAŽDÝ DEŇ
Kým predošlá verzia 63 AMG rozmerovo kompaktného SUV z portfólia trojcípej hviezdy bola predovšetkým o čistej charizme motorizácie V8, tak jeho novú generáciu už prioritne reprezentuje unikátny koncept pohonu. Jeho výsledkom sú extrémne a dych berúce výkonové parametre, ktoré by rodinne orientovanému SUV ešte v nedávnej minulosti mohli závidieť aj čistokrvné superšporty. Základným stavebným pilierom, na ktorý mohli Nemci aplikovať systémový výkon až 680 koní ostáva konštrukčne vyspelý podvozok. Prepracovanému uchyteniu všetkých kolies sekundujú sériovo dodávané adaptívne tlmiče s meniacou sa charakteristikou pruženia. Štandardne dostupná funkcia natáčania zadnej nápravy tu okrem aspektu manévrovania v tesnom priestore prioritne vylepšuje celkovú stabilitu vozidla vo vysokých rýchlostiach. Vyladenie podvozka tu na pomery AMG modelov pripomína skôr chameleóna. Prioritne vo východiskovom nastavení komfortu som bol doslova šokovaný precíznosťou, s akou dokáže testovaný exemplár na 21-palcovch diskoch odfiltrovať bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. To isté SUV je v niektorom z ostrých nastavení zároveň aj garantom už podvedome očakávanej suverenity pri ostrej jazde na technickej trati. V tejto disciplíne Mercedes -AMG GLC 63 S E Performance ďaleko prekonáva level racionálne možných zážitkov dostupných pri jazde v bežnej premávke, napríklad na obľúbených okreskách alebo zakrútených horských prechodoch. Technický potenciál ostrého modelu je totiž už reálne vyšľachtený aj na nekompromisnú jazdu na pretekárskom okruhu. Za srdce emócií tu možno označiť pohonnú sústavu. Obrovská sila je k dispozícii prakticky okamžite alebo lepšie povedané po akomkoľvek intenzívnenejšom zošliapnutí pedála akcelerátora. O viac ako presvedčivej jazdnej dynamike v akýchkoľvek podmienkach asi najlepšie vypovedá údaj o zrýchlení z pokoja na 100 km/h. Testovaný exemplár na tento úkon potrebuje len 3,5 sekundy. Ešte viac ma počas testu fascinovala okamžitá ochota výraznej akcelerácie prakticky z akéhokoľvek pôvodného rýchlostného tempa. Už len kratučký kontakt pedála akcelerátora s „podlahou“ v tomto prípade znamená okamžitý katapult ďaleko do zóny zakázaných rýchlostných limitov. Jedinou disciplínou, kde sa prepĺňaný hybridný 4-valec prirodzene nemôže porovnávať s objemnými motorizáciami V8, je jeho zvukový prejav. Na konci emóciami prešpikovaného testu extrémne výkonného SUV nemožno opomenúť ani údaj o spotrebe paliva. Platí to aj napriek tomu, že pre drvivú väčšinu majiteľov testovaného exempláru pôjde o nepodstatný parameter. Výsledný testovací priemer s každodenným nabíjaním sa nakoniec ustálil na zaujímavej hodnote 12,7 l/100 km.
Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance 4 Matic
Dĺžka: 4 749 mm | Šírka: 1 920 mm | Výška: 1 635 mm
Rázvor: 2 888 mm | Objem kufra: 470 litrov
Motor: zážihový plug-in hybrid (benzín+elektrina)
Pohon: všetkých kolies | Počet valcov: 4
Systémový výkon kW/koní: 350+150/476+204
Krútiaci moment Nm: 1020 | Pohotovostná hmotnosť: 2375 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 275
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 3,5 s | Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 9 | Elektrický dojazd: 12 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 7,5 l na 100 km
Cena od: 123 240 €
Autor a foto: Peter Hlačik