Cestovateľská sezóna je tu a podľa ponuky zájazdov a leteniek to opäť vyzerá na rušné leto. Keďže drvivá väčšina dovoleniek prebieha práve počas leta, júnové číslo mojej rubriky je ideálnym časom odhaliť úskalia najväčších prehreškov, s ktorými sa môžete stretnúť na dovolenke. Tu je mojich päť tipov, ako počas pobytu v hoteli neurobiť hanbu sebe ani ostatným.
ZDVORILOSŤ
Všetci dobre reagujeme na láskavosť a rešpekt a tak by sme sa mali správať ku každému. Keď vojdete do hotela, uistite sa, že to bude s úsmevom. Uvidíte, ako vás pri pozorovaní okamžite dobre naštartuje. Ak je to možné, používajte mená zamestnancov, a ak nemajú menovky, môžete sa ich na meno opýtať. Môže to vyznieť jednoducho, ale pri interakcii s hotelovým personálom by ste mali vždy používať výrazy ako „prosím“ a „ďakujem“. V súčasnosti je v mnohých krajinách nedostatok personálu, takže mnohé hotely zamestnávajú mladý a často neskúsený personál. Ak je to tak, buďte trpezliví a povzbuďte zamestnanca pochvalou.
POZOR NA HLASITOSŤ
Po dobrej párty je niekedy ľahké zabudnúť, že niektoré hotelové izby majú veľmi tenké steny! Udržujte konverzáciu, televíziu alebo hudbu na rozumnej úrovni a uvedomte si nočný čas – áno, nie všetci totiž majú chuť ponocovať. Problémom pri stolovaní môže byť aj hluk. Veľká partia hlučných zabávačov môže pokaziť večer páru, ktorý sa snaží o romantickú večeru, takže zlatým pravidlom je dávať vždy pozor aj na ostatných. Nie je to len váš hotel!
AKO ZANECHAŤ IZBU?
Je lákavé užívať si luxus, keď nemusíte ustlať posteľ, umývať umývadlo alebo čistiť toaletu. Ak sa nechcete pozerať na umývadlo posiate vlasmi, nenechávajte ich tam a pred odchodom si to radšej skontrolujte. Je tiež dobrým mravom vankúše položiť späť na posteľ namiesto toho, aby ste ich nechali na podlahe. A kam s uterákmi? Jednoduchá pomôcka – na posteľ. Posteľnú bielizeň totiž chyžné vždy sťahujú a použité uteráky tak šikovne zoberú spolu s ňou. Pokiaľ sú stále mokré, nechajte ich klasicky na háčiku v kúpeľni. Ach – a áno, je vážne neslušné kradnúť čokoľvek, čo nie je v naše. Či už sú to uteráky, župany alebo iné väčšie vybavenie, ktoré nie je v cene!
MAJTE DETI POD KONTROLOU
Je dôležité, aby sa deti naučili „hotelové spôsoby“ už v útlom veku a kopírovali správanie ich rodičov. Hoci ste na dovolenke a chcete, aby sa deti zabavili, pre ostatných hostí práve nie je zábavné, ak sa vaše ratolesti rozhodli vystrájať na úkor ich pohodlia.
DISKRÉTNOSŤ
Od personálu sa očakáva, že bude vždy zdvorilý – a to aj vtedy, pokiaľ sa stretne s hosťom, ktorý je presným opakom zdvorilosti. Sťažujte sa taktne. Ak sa niečo pokazí, podajte sťažnosť diskrétne. Je to kľúčové pravidlo dobrej hotelovej etikety. Hotel potrebuje vedieť, keď niečo nie je v poriadku, ale nič nie je trápnejšie, ako počúvať sťažnosť v plnej hlasitosti pred miestnosťou plnou hostí.
BODKA NA ZÁVER
Rešpektujte dress code hotelovej reštaurácie, a ak nijaký nie je, nebojte sa, nemusí to byť hneď smoking. Zabudnite ale na žabky alebo plavky. Košeľa a ľanové nohavice budú rovnako pohodlné a navyše aj ohľaduplné voči ostatným. Podobne ako to, že si z raňajok nebudete „na tajnáša“ odnášať do vreciek desiatu na neskôr, ale to už snáď ani nemusím spomínať, či (úsmev)? Nech už ste na dovolenke alebo na služobnej ceste, je dôležité myslieť na ľudí, ktorí sa o vás budú starať, o to viac, ak ste v luxusnom päťhviezdičkovom hoteli. Verím, že po týchto tipoch to hravo zvládnete. Prajem vám príjemné a zdvorilé cesty, nech vedú kamkoľvek!
Autor: Jakub Abrahám
Foto: Marta Földešová, Shutterstock
JAKUB ABRAHÁM je kouč etikety a kráľovský komentátor. Prednáša etiketu študentom medzinárodných vzťahov a diplomacie, ale aj klientom v rámci svojich kurzov. Známy je aj ako royalista, ktorý v médiách komentuje udalosti najmä britskej kráľovskej rodiny. www.jakubabraham.sk