Ikonickú automobilku Maserati sídliacu v severotalianskom meste Modena založili v roku 1914 rovnomenní bratia. V klube tých najexkluzívnejších automobilových výrobcov majú modely s logom Neptúnovho trojzubca historicky silné postavenie.
Modely Maserati spájajú v jednom balení výkonné motorizácie, športovú orientáciu s automobilovou eleganciou i autentickým nádychom luxusu. Dnes je rovnomenná automobilka výkladnou skriňou koncernu Stelantis. Do jej portfólia okrem predajných ťahúňov v podobe žiadaných SUV -čiek stále patria napríklad aj dynamické sedany. Vďaka modelovému radu MC20 sa Maserati vrátilo taktiež do segmentu čistokrvných superšportov. Posledné dve spomenuté automobilové kategórie kombinujú luxusno -športové GT -čka.
Veľké, adekvátne pohodlné, rýchle, no zároveň dizajnovo prepracované 2-dverové modely majú v histórii severotalianskeho výrobcu pevné zastúpenie už od modelu 5000 GT z 50-tych rokov minulého storočia. Novodobí pokračovatelia kultového odkazu v podobe prvej generácie GranTurismo a GranCabrio vydržali vo výrobe viac ako 12 rokov. Pravoverných fanúšikov značky po päťročnom čakaní prirodzene potešil príchod priamych nástupcov silnej tradície.
Maserati predstavilo novú generáciu kupé GranTurismo v absolútnom závere roka 2022. Na debut súrodeneckej verzie s otvorenou strechou sme si museli počkať o niečo dlhšie. Nový model GranCabrio bol oficiálne predstavený len nedávno.
Dizajnové veľdielo
Nové Maserati GranCabrio je v praxi dokonalým stelesnením, prečo si taliansky cit pre dizajn podmanil prakticky celý svet. Nad líniami a krivkami rozmerovo veľkorysého, presnejšie bezmála 5 metrov dlhého kabrioletu je možné kochať sa pokojne aj dlhé hodiny. Vlastné dizajnové centrum automobilky Maserati pod vedením Klaussa Buseeho odviedlo naozaj prvotriednu prácu. Aj napriek tomu, že vzhľad otvorenej verzie GranCabrio prirodzene vychádza z už známeho súrodeneckého kupé, tak vďaka karosárskej verzii s otvorenou strechou ponúka Maserati GranCabrio autentický nádych. Dynamicky tvarovaná kapota efektne zabieha do vystúpených predných blatníkov, čo evokuje atletický podtón. Eleganciu a noblesu značky Maserati tu s odmyslením si dominantnej masky s kultovým logom pripomína taktiež typická trojička dizajnových prieduchov na predných blatníkoch.
Mechanizmus elektricky ovládanej strechy ostal podobne ako pri predchodcovi verný plátennej klasike. Zloženie strechy trvá len 14 sekúnd a daný úkon je možné realizovať aj za jazdy, presnejšie do rýchlosti 50 km/h. Pri konfigurácii „hore bez“ najviac vynikne niektorý z portfólia farebne kontrastných interiérov 4-dverového vyhotovenia karosérie. Použitú architektúru možno pokojne označiť aj ako súčasný vrchol talianskeho dielenského a zároveň aj materiálového majstrovstva.
Emocionálny interiér s množstvom prepracovaných detailov dopĺňa taktiež množstvo technologicky moderných riešení, čo ešte v nedávnej minulosti nebolo pri modeloch Maserati úplnou samozrejmosťou. Digitálne hračky okrem plne grafického prístrojového panela kompletizuje nová generácia palubného infotainmetu Maserati Intelligent Assistant fungujúceho na technickom základe rozhrania Android. Grafický základ môže ozvláštniť aj tradičné centrálne hodiny v okrúhlom tubuse.
Všeobecný cestovný komfort v prípade otvorenej verzie dopĺňa praktická výbava v podobe užitočnej funkcie tzv. veterného šálu. Prostredníctvom nej prúdi príjemne teplý vzduch do šijovej oblasti predných pasažierov. Jazdu s otvorenou strechou vo vyššom rýchlostnom tempe zlepšuje veterný deflektor, ktorý je možné „rozložiť“ v priestore zadných sedadiel. Z hľadiska použitej techniky je nová generácia Gran-Cabrio postavená na evolučne prepracovanej platforme Giorgio Sport, ktorú pôvodne vyvinula Alfa Romeo. V prípade danej platformy bol obrovský dôraz kladený na čo najnižšiu možnú hmotnosť. Aj z tohto dôvodu je viac ako 65 % použitých dielov nového kabrioletu vyrobených z hliníka, resp. vysokopevnostných zliatin na báze ocele a horčíka. Vďaka tomuto riešeniu je otvorená verzia aj napriek dodatočným výstuhám karosérie v porovnaní s Maserati GranTurismo ťažšia len o približne 100 kg. Pohotovostná hmotnosť sa v reči čísel ustálila výrazne pod 2-tonovou hranicou.
Spájanie klasického a moderného sveta
Pomerne zásadnou technologickou inováciou, ktorá priamo súvisí už so spomínaným technickým základom Giorgio Sport, je zmena konceptu pohonu. Minulá generácia GT rodiny značky Maserati posiela silu živelnej atmosférickej motorizácie V8, pôvodne od Ferrari, výhradne na zadnej nápravy. Novinka už prichádza s technologicky sofistikovaným pohonom všetkých kolies. Úplnou samozrejmosťou je ale aj v tomto prípade citeľná preferencia pohonu zadných kolies. Za najväčšiu konštrukčnú pýchu s rýdzim rukopisom Maserati tu možno jednoznačne označiť konštrukčne unikátnu motorizáciu Nettuno. Pod výstižným komerčným označením sa ukrýva sofistikovaný čisto spaľovací 3-litrový 6-valec. Identická motorizácia V6 prepĺňaná dvojicou turbodúchadiel je známa už z modelového radu superšportu Maserati MC 20. K najzaujímavejším konštrukčným riešeniam tejto pohonnej jednotky patrí napríklad dvojica vzájomne prepojených spaľovacích komôr pre každý jeden valec samostatne.
Výhoda daného riešenia sa prejaví nielen pri ostrej a dynamickej jazde a potrebe plného výkonu, ale aj pri pohodovom užívaní si krajiny s vetrom vo vlasoch. Nový model Gran-Cabrio predstavilo Maserati úplne na začiatok vo verzii Trofeo s výkonom 550 koní. Vďaka výhradnej spolupráci s bleskurýchlym 8-st. automatom ZF dokáže kabriolet zrýchliť z pokoja na 100 km/h rýchlosť len za 3,6 sekundy. Maximálka atakuje úctyhodnú hodnotu 316 km/h. Po vzore súrodeneckého kupé je ale možné predpokladať, že aj v útrobách otvorenej verzie sa neskôr objaví aj o niečo slabšia verzia vyladená na 490 koní. Očakávaný debut čaká aj v prípade Maserati Gran-Cabrio na absolútny výkonový vrchol.
O ten sa aj v tomto prípade postará plne elektrická verzia s dôvetkom Folgore, ktorá je v prípade verzie kupé vyladená až na 761 koní. Pripravovaná novinka sa tak s veľkou pravdepodobnosťou stane vôbec prvým veľkým kabrioletom s čisto elektrickým pohonom. Nateraz neznáma cenovka spaľovacej verzie Trofeo bude podľa zvyklostí o niečo vyššia než je hodnota kupé GranTurismo s cenovkou približne 190 tisíc eur.
Autor: Peter Hlačik
Foto: Maserati