Vtedy sa ostrov premení na dejisko pretekov, ktoré bývajú označované za najnebezpečnejšie na svete.
Podujatie Isle of Man Tourist Trophy, známe tiež ako „The TT“, trvá dva týždne, pričom prvý týždeň je vyhradený tréningom a záverečných sedem dní samotnému pretekaniu. Neštartuje sa hromadne, ale intervalovo a jazdci na motorkách, prípadne sajdkárach sa tak dostávajú na trať jednotlivo, v časových rozostupoch, ktoré zvyčajne trvajú iba desať sekúnd. To preto, že na štartovaciu pozíciu v hlavnom meste ostrova Douglas sa zvykne postaviť viac ako 300 pretekárov rozdelených podľa špecifikácie (zohľadňuje sa kubatúra, výkon, váha motorky) do šiestich tried: senior, superbike, superstock, supersport, supertwin a sidecar. Profesionálni, poloprofesionálni aj amatérski jazdci súperia na verejných cestných komunikáciách, ktoré sa počas trvania podujatia uzavrú. Trať so štartom a cieľom v Douglase má niečo viac ako 60 kilometrov a prechádza strednou časťou ostrova. Časť z nej vedie mestami na pobreží a časť aj vidiekom, kde vystúpa do nadmorskej výšky viac ako 400 m. n. m. Na okruhu je vyše 200 zákrut a tie najdôležitejšie z nich sú pomenované.
Často na pamiatku bývalých jazdcov, ktorí na trati prišli o život. Niektoré zákruty však nesú aj mená ešte stále aktívnych pretekárov, ako je John McGuinness s dvadsiatimi tromi víťazstvami v rôznych triedach alebo tamojší rodák Dave Molyneux so sedemnástimi prvenstvami, ktorý pilotuje sajdkáry od roku.
Rekordér ocenený Radom britského impéria
Rekordérom Isle of Man Tourist Trophy však stále zostáva Joey Dunlop zo Severného Írska, ktorý medzi rokmi 1977 až 2000 nazbieral vo viacerých triedach spolu 26 víťazstiev. Práve na 26. míli trate sa nachádza sekcia pomenovaná na jeho počesť „Joey´s“ a neďaleko pri odpočívadle nad cestou aj jeho socha znázorňujúca, ako sedí na svojej motorke. Dunlop prišiel o život pri pretekaní. Zahynul v roku 2000 počas nehody na podujatí v Estónsku. „Samozrejme, že mám pred pretekmi strach, ale keď už odštartujete, keď zhasne štartovacie svetlo tak už na ten strach nemyslíte. Ste razom v úplne inom svete, vaše myšlienky sa upínajú výlučne na trať, musíte sa koncentrovať na dôležité miesta a snažiť sa rozpamätať, čo vás čaká za ďalšou zákrutou,“ vyjadril sa svojho času Dunlop, ktorý bol známy svojou poverčivosťou. Pod kombinézou nosieval červené tričko a na hlave mal vždy žltú prilbu s čiernym pásikom uprostred. „Pri týchto pretekoch ste odkázaný len sám na seba. A v tom som celkom dobrý, keď viem, že sa môžem spoľahnúť len sám na seba,“ zhodnotil.
Dunlop bol ocenený aj Radom Britského impéria, nie však za športové úspechy, ale za svoju dobročinnosť. Pred začiatkom sezóny totiž zvykol naplniť dodávku potravinami či inými potrebnými vecami a odviezť ich do sirotincov na Balkáne. Medzi víťazmi „The TT“ nájdeme taktiež meno jeho brata Roberta a synovca Michaela, ktorý má už 21 víťazstiev a bol zároveň prvým jazdcom v histórii, ktorý zvládol okruh pod sedemnásť minút. Súčasný rekord má hodnotu 16:42,778 min a vytvoril ho Peter Hickman v roku 2018 v triede senior. Zároveň je aj držiteľom rekordu najrýchlejšie odjazdených pretekov, keď šesť kôl prešiel za 1 hodinu 43 minút a 8 sekúnd.
V priemere viac ako jedna obeť ročne
Isle of Man Tourist Trophy bývajú označované za najnebezpečnejšie motoristické preteky na svete, a to kvôli tomu, že si od roku 1907, keď sa začala písať ich história, až do predošlého ročníka 2022, vyžiadali 155 ľudských životov. S výnimkou troch traťových maršalov a dvoch divákov sú nimi samotní jazdci, ktorí dosahujú priemernú rýchlosť viac ako 200 km/hod a maximálku ešte o sto čísiel vyššiu (neoficiálnym rekordom je 332 km/hod). V dlhom zozname obetí je aj Petr Hlavatka, ktorý v roku 1991 reprezentoval Československo a zahynul počas tréningu. Prvotné správy z miesta nehody pritom hovorili len o zlomenine ruky, zakrátko sa však ukázalo, že jeho zranenia sú oveľa vážnejšie.
Najväčšie nebezpečenstvo predstavujú stromy, stĺpy, múry a ploty umiestnené tesne pri ceste, ktoré jazdci volajú „furniture“, teda v preklade nábytok. „Uvedomujem si, že je to nebezpečné. Ale to je vlastne každá trať či okruh. Ktorákoľvek trať na svete má nejaké ľudské obete. Dokonca aj tá najbezpečnejšia. Ale ja si v prvom rade preteky užívam. Často som mal strach, často som skončil so zlomeninami či poriadne dobitý, ale túžba súťažiť a pretekať na motorke všetky tieto pocity prevýšili,“ povedal Joey Dunlop. Práve na 26. míli, pomenovanej na jeho počesť, prišla v roku 2007 o život dvojica divákov. Dodnes sú to, našťastie, jediné dve obete z radov divákov, ktoré zahynuli po nehode priamo spojenej s pretekmi. Najtragickejšími ročníkmi, so šiestimi vyhasnutými životmi, sú roky 1970 a 2022, teda predošlý ročník, ktorý sa konal po dvojročnej prestávke spôsobenej pandémiou.
Mohlo by vás zaujať:
S motorkou na STK: Bude to pohroma?
Nakopni mašinu a jazdi ako Arttu Stenberg
Starý „Rakeťák“ je závislý od pekelnej rýchlosti