Nakoniec sa z nej vykľul debut otvorenej verzie modelu Roma. Vzpínajúci sa koník s príchodom kabria otáľal pomerne dlho. Východiskové coupé, ktorého názov odkazuje na hlavné mesto domovskej krajiny, sme v premiére spoznali už v závere roka 2019. Čakanie ale rozhodne stálo zato. Model Roma je azda najkrajším súčasným Ferrari a jeho otvorená verzia posúva emocionálne a estetické zážitky ešte o pomyselný krôčik ďalej. Jeden zo základných modelov maranellskej automobilky razí filozofiu temperamentného GT, vhodného pokojne aj na každodenné používanie. V novej vstupnej bráne do sveta Ferrari vidia mnohí modernú interpretáciu modelu Dino. Pravdou však je, že Roma svojím emočným nábojom pripomína uvoľnený životný štýl 50-tych, respektíve 60-tych rokov minulého storočia a ako inšpirácia tu poslúžil prioritne slávny model Ferrari 250 GT Lusso. Na plnohodnotnú príslušnosť k identite značky zároveň jednoznačne odkazuje aj motorizácia V8 pod prednou kapotou.
Návrat k plátenej streche
Model Roma Spider je pomerne unikátnym Ferrari aj s prihliadnutím na použitý koncept. Spolu so svojím súrodencom využíva identický technický základ ako obdobne veľké Ferrari Portofino M. Prepĺňaná motorizácia V8 uložená vpredu, presnejšie za prednou nápravou, posiela výkon výhradne na kolesá zadnej nápravy. Klasickú GT koncepciu prípade verzie Spider ozvláštňuje práve konštrukcia plátennej strechy. Model Portofino, ktorého výroba sa už onedlho skončí, totiž využíva konštrukciu s pevnou strechou. Ak by sme v histórii automobilky pátrali po koncepčne identickom modeli, ako je Roma Spider, tak skončíme v roku 1971. Konkrétne pri Ferrari 365 GTS/4, teda kabriu s plátennou strechou, odvodenom od slávnej „Daytony.“ Mimochodom, doteraz posledným sériovým Ferrari s plátennou strechou bol model F430 Spider, s motorom uprostred. Jeho produkcia bola ukončená v roku 2010.
Viac zmien, ako sa na prvý pohľad zdá
Aj keď veľmi atraktívny dizajn nového modelu Roma Spider logicky vychádza zo súrodeneckého coupé, tak otvorená verzia ponúka hneď niekoľko svojských riešení. Najväčšou zmenou je logicky plátenná strecha. Jej konštrukcia pozostáva až z piatich vrstiev látky. Akustický komfort na palube by mal byť podľa Ferrari porovnateľný s konštrukciou pevnej strechy. Okrem toho si zákazníci môžu vyberať z niekoľkých farebných variácií strechy a zároveň aj jej kontrastného prešívania. Plne automatický mechanizmus dokáže strechu zložiť, respektíve rozložiť za približne 14 sekúnd. Dané úkony je možné realizovať až do rýchlosti 60 km/h. Nespornou výhodou konštrukcie plátennej strechy je menšia priestorová náročnosť v zloženom stave. Posádka tak má aj v tomto prípade k dispozícii kufor s objemom až/len 255 litrov. Ďalšími konštrukčnými zmenami prešli núdzové sedačky v druhom rade. Ich súčasťou je pri modeli Spider konštrukčne unikátny veterný deflektror. Ten dokáže vo výraznej miere eliminovať neželané turbulencie pri vyššej rýchlosti a jazde bez strechy.
Pohodlie posádky pri jazde hore bez vylepšuje aj drobný dizajnový detail v podobe nenápadného 5-milimetrového spojlera integrovaného priamo do rámu čelného skla. Mierne dizajnové zmeny podstúpila aj zadná časť emóciami nabitej novinky. Jej línie končiace pri aktívnom karbónovom spojleri, ktorý sa vysúva v závislosti od rýchlosti, boli upravené tak, aby opticky ladili s líniou strechy. Logicky nižšiu torznú tuhosť karosérie kabrioletu konštruktéri vykompenzovali zosilnenými prahmi a prepracovanou konštrukciou celého rámu čelného skla. Dané vylepšenie sa podpísalo pod akceptovateľný nárast hmotnosti o 84 kg v porovnaní s coupé.
Zážitková technika v útrobách
Moderne koncipovaný interiér verzie Spider je už so služobne starším modelom Roma prakticky identický. Otvorený model má ale vo výbave aj prvok takzvaného veterného šálu. Špecialitou značky Ferrari je už tradične precízne vypracovaný multifunkčný volant. Okrem bežných funkcií a voliča jazdných režimov Manettino sa na tomto mieste nachádza napríklad aj ovládanie smeroviek či virtuálne tlačidlo, ktorým sa spúšťa pohonná jednotka. A práve technika v útrobách patrí jednoznačne k najväčším ozdobám nového modelu Ferrari Roma Spider. O pohon atraktívnej novinky sa stará dvakrát prepĺňaná motorizácia V8 o objeme 3,9 litra. Maximálny výkon dosahuje, obdobne ako pri verzii coupé, až 620 koní, respektíve 760 Nm. O prenos spomenutej sily výhradne na kolesá zadnej nápravy sa stará unikátna a bleskurýchla 8-stupňová automatická prevodovka s dvojspojkovou konštrukciou. Aj napriek o niečo vyššej hmotnosti šprintuje Roma Spider z pokoja na tempo 100 km/h za rovnakých 3,4 sekundy ako ľahší súrodenec.
V šprinte na hodnotu 200 km/h už ale kabriolet za coupé zaostáva o 0,4 sekundy. Aj napriek tomu tento úkon zvládane za impozantných 9,7 sekundy. Maximálna rýchlosť prekonáva hodnotu 320 km/h. Cenu atraktívnej novinky vzpínajúci sa koník ešte nezverejnil. Na základe zvykov z minulosti bude ale určite vyššia, ako je cenovka pri verzii coupé. To je momentálne možné si v základe zaobstarať tesne pod hranicou 200-tisíc eur.
FERRARI ROMA SPIDER
Motor: atmosférický zážihový V8, objem 3,9 l
Maximálny výkon: 456 kW (620 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 3,4 s
Maximálna rýchlosť: 320+ km/h
Cena: zatiaľ nie je známa
Pozrite si aj ostatné žihadlá s koníkom:
Emócie hore bez: Ferrari 296 GTS
Krásne retro: Ikona Ferrari Dino 246 GT L
Sen všetkých puristov – Ferrari 296 GTB