Peter Soldán, zakladateľ a riaditeľ akciovej spoločnosti, v ktorej dáva príležitosť Slovákom spolupodieľať sa na jej raste a zisku.
Peter, financie sú elementárnym prvkom vo vašom živote. Aká bola vaša cesta k založeniu spoločnosti WIC Europe?
Áno, je to naozaj tak. Pracoval som v bankovom sektore, v poisťovacom sektore, robil som riaditeľa v leasingovej spoločnosti. Takže som si prešiel naozaj všetkými oblasťami finančného sektora. Po desiatich rokoch v investičnom svete som sa rozhodol, že zužitkujem všetky moje skúsenosti a vedomosti a založil som spoločnosť WIC Europe. Hlavným dôvodom bolo, že keď som pracoval ako sprostredkovateľ investícií, nedokázal som sa stotožniť s dvoma faktormi. Jedným z nich je poplatková štruktúra, ktorou je zaťažené štandardné investovanie a tým druhým je, že aj napriek tomu, že v rámci investovania je zapojených niekoľko subjektov, tak ak napríklad príde investor o peniaze, nikto za to nie je zodpovedný. A to sa mne nepáčilo. Preto som si povedal, že to urobím inak. Založil som spoločnosť na báze akcionárskeho prístupu. Kto chce investovať do oblastí ako ja, stane sa akcionárom mojej spoločnosti a investujeme spolu. Ako riaditeľ spoločnosti sa snažím v maximálnej možnej miere generovať zisk.
WIC Europe je investičná spoločnosť, ktorá sa zaoberá investovaním do aktív, ktoré nesú nadčasovú hodnotu. Ono to znie trošku komplikovane. Čo presne to znamená?
Niektorí ľudia povedia: „Investoval som, kúpil som si auto.“ Žiaľ, auto už v momente jeho kúpy stráca na hodnote. V podstate to znamená, že kúpou auta máte garantovanú stratu. Toto ja nenazývam investíciou. Nadčasová hodnota znamená investovanie do oblastí, ktoré dlhodobo nesú zhodnotenie a uchovávajú hodnotu. A to sú napríklad drahokamy, drahé kovy, alebo umenie, ktoré máme po stáročia overené, že sa zhodnocujú. My sme skĺbili tieto tri parametre do jedného produktu a tým je umelecký šperk. Vyrábame unikátne šperky na mieru, na základe objednávky klienta. Snažíme sa vytvárať produkty, ktoré sa odovzdávajú po generácie a stále budú uchovávať svoju krásu a ich hodnota bude rásť.
Gro vášho biznis modelu tvoria investori. Čo ich vedie k tomu, aby investovali do vašej spoločnosti? Prečo sa rozhodnú pre investovanie práve s vami?
Človek, keď investuje, tak sa rozhoduje na základe štyroch kľúčových faktorov. Tri z toho sú takzvaný investičný trojuholník, čiže výnos, riziko, likvidita. Ten štvrtý faktor je osobnostný, že či verí ľuďom, s ktorými investuje. Verí, že daný projekt je dobrý, že to, čo hovoria, myslia vážne a naozaj sú schopní vyrobiť profit a aj dodržať sľub. Každý investor kladie inú váhu na jednotlivé kľúčové faktory. Pre niekoho je najdôležitejší zisk, pre niekoho je zasa najdôležitejšia istota a pre niekoho sú dôležití najmä ľudia. Preto je ťažké jednoznačne zodpovedať túto otázku. Ja som sa vždy snažil o to, aby sme mali dobrý tzv. riziko výkonnostný profil, to znamená, aby bola investícia veľmi bezpečná, ale zároveň aby vedela generovať zaujímavý výnos pre investorov.
Obchodujete s drahými kameňmi a kovmi. Váš koncept je jedinečný aj vašimi vlastnými ťažobnými aktivitami v africkej Tanzánii. Prečo práve Tanzánia?
Odpoveď na vašu otázku je jednoduchá – šťastie praje pripraveným. Ešte ako investičný poradca a sprostredkovateľ som dostal ponuku investovať. Bola to príležitosť investovať do tanzánijskej ťažobnej spoločnosti. Náš taliansky partner pôsobil ako geológ, už druhú generáciu v rámci svojej rodiny v Tanzánii. Našli zaujímavé náleziská, ale nemali financie na začatie ťažby s väčšími technologickými zariadeniami. Preto hľadali investora a ich ponuka sa dostala ku mne. Samozrejme, išiel som sa najprv do Tanzánie pozrieť, ako to tam vyzerá.
Aké ste mali dojmy?
Je to zážitok, ktorý vo vás ostane na celý život. Keď to porovnám s nejakou plážovou turistikou, kde sa mi po rokoch mýlia pláže a nepamätám si, ktorá bola v ktorej krajine, tak toto si zapamätáte do konca života. A to nie len z biznisového hľadiska, ale aj z ľudského. Investor, ktorý sa rozhodne investovať do našej spoločnosti, má možnosť zažiť Tanzániu na vlastnej koži. Vezmeme ho do oblastí, kde prebieha naša ťažba. Aby videl, čo všetko v rámci ťažby drahých kameňov robíme, ale aj to, ako pomáhame komunitám z týchto oblastí. A tu dostáva náš biznis úplne iný rozmer. Snažíme sa prerozdeľovať „svetové bohatstvo“ inak, ako to robia mnohé iné zahraničné investičné spoločnosti. Postupne otvárame showroomy so šperkami značky SOLOOM v západnej Európe a v iných bohatých krajinách sveta, zisky čiastočne prídu na Slovensko, profitujú práve slovenskí investori a zároveň časť ziskov presunieme do Tanzánie a podelíme sa o ne – niečo investujeme
do infraštruktúry, do školstva či do našich zamestnancov.
Tanzánia je výnimočná tým, že sa v nej ako v jedinej krajine na svete nachádza a ťaží drahokam, ktorý bol po nej pomenovaný, nádherný modrý tanzanit.
Áno, presne tak. Ale ešte výnimočnejšie je to, že aj v rámci Tanzánie, ako jedinej krajine na svete, sa nachádza a ťaží iba na jednom jedinom mieste. Je to v oblasti, ktorú obývajú domorodé divoko žijúce kmene Masajov. Platí tu, že ťažbu môžu vykonávať iba Tanzánijčania. Ak nie ste Tanzánijčan, musíte si tanzanity kúpiť, nemôžete ich vy ťažiť. To, že máme vlastné ťažobné miesta, ale aj obchodné miesta, nakupujeme priamo od ťažiarov, sa pozitívne premieta do nákupných cien. Z týchto kameňov vyrábame potom nádherné personalizované šperky, ktoré sú dostupné v našich showroomoch.
Keď hovoríte, že tento drahokam sa ťaží iba na jednom jedinom mieste, je naozaj výnimočný, ale znamená to, že jeho zdroje sú obmedzené. Je ho dostatok? Ako sa to premieta do jeho hodnoty?
Keby sme to chceli porovnať napríklad s diamantmi, tak je ho podstatne menej. Je to relatívne mladý kameň, ktorý nemá taký vysoký komerčný dopyt, napriek svojej nádhernej modrofialovej farbe, je veľmi vzácny a je aj relatívne lacný. Keď sa na to pozrieme z investičného hľadiska, tak dať si vyrobiť šperk práve z tanzanitu je veľmi dobrá voľba, pretože má obrovský potenciál nárastu ceny do budúcna.
Radi si dávajú Slováci vyrábať šperky na mieru?
Na Slovensku nie je úplne štandard, aby si ľudia dávali robiť šperky. Je to skôr výnimočné. Spolupracujeme s viacerými šperkármi, pretože našim cieľom je unikátnosť jednotlivých šperkov. Snažíme sa ísť luxusnou cestou. Naše šperky sú vyrábané z vysoko kvalitných drahých kameňov, sú ako už spomínané umelecké diela. Keď sa napríklad tanzanit osadí do šperku ako centrálny kameň, nielen, že podčiarkne krásu každej ženy vďaka svojej unikátnej farbe, ale je tam aj potenciál zhodnotenia samotného šperku do budúcna.
Aký najdrahší kameň sa vám podarilo vyťažiť a čo z neho šperkári vyrobil?
To, čo je na šperkoch veľmi drahé, je buď jedna veľkosť jednotlivých kameňov, alebo, keď sa dá napríklad vyrobiť náhrdelník z veľkých kameňov a tieto majú rovnakú farbu a čistotu. To sa dá dosiahnuť napríklad vyrezaním z jedného veľkého kameňa alebo z kameňov vyťažených tesne pri sebe. Aktuálne najhodnotnejší máme náhrdelník z modrého topásu, k nemu sú náušnice a prsteň a ešte taká drobnosť pre pána – manžetové gombíky. Takže môžu spolu muž a žena krásne ladiť. Tu hovoríme o cene približne štvrť milióna eur. Dôležité je povedať, že tieto umelecké šperky tvoria pre našich investorov sekundárnu zábezpeku ich investícií. A to je v mnohých prípadoch kľúčové pri rozhodovaní, či s nami investor ide, alebo nejde do tohto biznisu.
Rubín, zafír, alebo tanzanit?
Záleží na tom či z investičného, alebo emočného hľadiska. Z investičného hľadiska by som išiel určite do tanzanitov, tam neváham ani sekundu. Z pohľadu emočného je to naozaj o tom, kto preferuje akú farbu, rubíny sú červené, zafíry majú celé spektrum farieb od ružovej cez fialkastú až po sivú. Čiže potom už je to individuálne na klientovi, či chce vybrať podľa farby, alebo chce staviť na populárnosť drahokamu, lebo rubíny sú asi najznámejšie z týchto troch. Takže ak niekto povie, že má rubínový prsteň, je za tým názov kameňa, cena, a teda, musí byť červený.
Peter Soldán
Vek: 55
Miesto narodenia: Bratislava.
Povolanie/Biznis: CEO WIC Global Europe PLC, konateľ WIC Europe, s.r.o.
Záujmy: rýchlostná kanoistika, vodná turistika, jazdenie na koni.
Sny a ciele: vyhrať ešte raz majstrovstvá sveta.
Motto: Nikdy sa nevzdávaj!
Mohlo by vás zaujať:
Exkluzívne LIBOR MICHNA: Dobrého zubára spoznáte podľa toho, ako s vami komunikuje
Exkluzívne PETER GAMAN: Talentovaný fotograf celebrít
Exkluzívne MAREK ŠTEFÁNIK: Špecialista na krásu