Od obľúbených automobilov s vyššou stavbou karosérie sa už podvedome očakáva aj univerzálnosť a komplexnosť. Nemci všetky vyššie spomenuté atribúty sofistikovane zohľadnili pri najnovšej generácii vstupného SUV modelu. Nové BMW X1 medzigeneračne výrazne dospelo. Atraktívna novinka, okrem optického sebavedomia, boduje aj až nečakanou technologickou náložou, ktorá je v mnohom inšpirovaná revolučným elektrickým BMW iX.
Najmenší člen rodiny v dnes kľúčovom SUV segmente, ktorý v Mníchove radi označujú aj SAV (Sports Activity Vehicle), mal premiéru v roku 2009. V tých časoch si aj rozmerovo najmenší model z rodiny X obhájil tzv. klasickú koncepciu s prioritným pohonom zadnej nápravy. Pri generačnej obmene v roku 2015 sa automobilka rozhodla tak trochu zariskovať. Druhá generácia BMW X1 už bola postavená na platforme s priečne uloženými pohonnými jednotkami a prioritným pohonom predných kolies. Výhodou neurodzeného základu bol na druhej strane podstatne lepšie využitý priestor pre posádku. To, že daný recept sa osvedčil, sa premietlo aj do záujmu zo strany samotných zákazníkov, kde sa z najmenšieho SUV stal jeden z najžiadanejších modelov značky. S ďalším citeľným progresom prichádza aktuálna tretia generácia, ktorá bola oficiálne predstavená v minulom roku. Po rozmerovej stránke medzigeneračne výrazne dospelejšia novinka je postavená na modernej platforme ULK2, s priečnym uložením pohonných jednotiek a primárne poháňanou prednou nápravou. Moderný technický základ myslí aj na zástavbu elektrifikovaných, resp. aj plne elektrických pohonných jednotiek.
Oprávnene sebavedomé
Príťažlivý dizajn je jednou z hlavných zbraní nového modelu X1. V čase, keď BMW pri vzhľade svojich úplne nových modelov pomerne výrazne experimentuje, zdobia tretiu generáciu kompaktného SUV až nečakane tradičné krivky. Ďaľším signifikantným prvkom je taktiež proporčná vyváženosť a v princípe skôr konzervatívne stvárnenie optických detailov na čele s „ľadvinkami“. Nárast vonkajších rozmerov sa premietol do ešte viac zvýraznenej SUV robustnosti. Všeobecne mohutný nádych v prípade testovaného exempláru na druhej strane zjemňuje obľúbený športový kabátik M Sport.
Moderný a vzdušný interiér
Pri priamom porovnaní s evolučným posunom dizajnu exteriéru ponúka interiér novinky, takpovediac, inú dimenziu vesmíru. Nová generácia modelu X1 sa v rámci architektúry palubnej dosky do značnej miery inšpirovala v pre mnohých revolučnom BMW iX. Testovaný exemplár zaujme moderným a vkusným konceptom palubnej dosky a ďalších ovládacích prvkov. Jeho zmyslom je efektný dizajnový minimalizmus. Práve z tohto dôvodu zmizla z palubnej dosky väčšina klasických ovládacích prvkov, na ktorých ergonomickej precíznosti si značka BMW ešte pred pár rokmi mimoriadne zakladala. Mix reálne hodnotných obkladov so zaujímavo štruktúrovanými povrchmi ideálne dopĺňajú moderné digitálne hračky. Medzi dostupnými layoutmi plne digitálneho prístrojového panela už nie sú k dispozícii klasické budíky. Nahrádzajú ich moderné motívy s dobrou prehľadnosťou a možnosťami prispôsobenia preferovaného obsahu. Efektným doplnkom digitálnych hračiek bol v prípade testovaného exempláru aj kvalitný Head-up displej. Ako revolučné možno pri novinke označiť aj nové prostredie Drive. Na inak ergonomicky príkladne vyriešenej vyvýšenej stredovej konzole absentuje združený ovládač iDrive. Infotainment sa ovláda výhradne prostredníctvom dotykového displeja. Detailnú a efektnú grafiku personalizovateľných dlaždíc dopĺňajú bleskurýchle reakcie na dotyk. Samostatnú kapitolu predstavuje aj plne dotykový koncept ovládania termomanažmentu vozidla. Vďaka precízne fungujúcej automatickej klimatizácii som sa do záložky s podrobnými nastaveniami počas testu prepínal len sporadicky, resp. pri aktivácii vyhrievania sedadiel.
Príslušnosť k SUV segmentu novinka pripomína aj príjemne vyvýšeným posedom. Vodič má zároveň k dispozícii veľmi širokú škálu nastavenia optimálnej pozície. Dynamickú atmosféru, okrem skvele tvarovaného volantu evokujú aj športovo ladené sedačky, s náznakom bočného vedenia. Nové BMW X1 boduje až nečakane vzdušným konceptom v zadnej časti kabíny. Vzadu je reálne dostatok miesta, vrátane priestorovej rezervy pre hlavu aj nohy, aj v prípade prepravy dvojice urastenejších dospelých! Svoju rodinnú orientáciu novinka podčiarkla aj v batožinovom priestore so základnou kapacitou na úrovni 500 litrov.
Suverénne jazdiace SUV
Nová generácia BMW X1 ponúka v rámci jazdných vlastností vyvážený mix rodinnej SUV racionality a povestnej príchute radosti z jazdy. Predovšetkým druhý spomenutý faktor ešte viac zvýrazňuje najsilnejšia benzínová motorizácia s kódovým prívlastkom 23i. Ako hlavný stavebný kameň sofistikovaných jazdných vlastností hodných značky BMW, možno aj v prípade testovanej novinky označiť podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies. Špeciálna konštrukcia tlmičov dokáže v strednej polohe lepšie odfiltrovať nerovnosti. Očakávaná BMW suverenita smerom od podvozka sa dostavila pri dynamickejšej jazde na obľúbených a zakrútených okresných komunikáciách. Nová X1 v zákrutách prekvapuje nielen minimálnymi náklonmi karosérie, ale aj precíznou dávkou istoty smerom od príjemne strmého riadenia. Prirodzená nedotáčavosť sa aj vzhľadom na pohotovostnú hmotnosť cca 1,7 tony aj napriek zimným plášťom, v kritických situáciách dostavovala reálne neskôr, ako som ju podvedome očakával. Silnou stránkou novinky je taktiež skvelá agilita a neutrálnosť. Prioritný pohon prednej nápravy pri svižnejšej jazde veľmi dobre maskuje pohon všetkých kolies xDrive. Aj napriek vyššie spomenutým prednostiam a jazdnému nadaniu pristane testovanej konfigurácii zo všetkého najviac racionálny, resp. rozvážny štýl jazdy. Vodiča k tomu už podvedome navádza aj reálne precízna akustická pohoda na palube. Na charakter správania sa vozidla má pomerne citeľný vplyv aj voľba jazdného režimu. Nové BMW X1 aj v tejto disciplíne prichádza s novým nastavením jazdných módov, resp. náladových svetov. Klasiku v podobe ekologického módu Efficient a dynamického režimu Sport s obmedzenou funkciou asistenčných systémov dopĺňa ešte aj personalizovateľný osobný mód alebo expresívne nastavenie. Veľkou ozdobou testovaného BMW X1 je jednoznačne nová pohonná jednotka xDrive 23i.
Konštrukčne modifikovaný prepĺňaný benzínový 2-liter, so samostatným výkonom 204 koní, je v tomto prípade doplnený o sofistikovanú 48V mild-hybridnú výpomoc, integrovanú priamo do prevodovky. Vďaka elektrickému „boost“ dopingu dosahuje maximálny výkon pohonnej sústavy 218 koní. Energický boost režim je možné na určitý čas aktivovať prostredníctvom ľavého pádla pod volantom. Ako adekvátne výbušné a zároveň príkladne energické, možno nové BMW X1 xDrive 23i označiť z hľadiska ponúkanej jazdnej dynamiky. V praxi som bol veľmi spokojný nielen s ponúkanou dynamikou pri rozjazde, ale aj s reálne presvedčivými pružnými zrýchleniami. Svoju SUV všestrannosť si novinka v teste obhájila aj vďaka pohonu všetkých kolies. Inteligentná „štvorkolka“ zvládne, v prípade potreby, zdolať aj terénne nástrahy. Nový model X1 disponuje taktiež adekvátnou svetlou výškou cca 20 cm. Inteligentný pohon 4×4 si v teste, okrem bežného kríženia náprav, prekvapivo suverénne poradil aj s prudším stúpaním po rozmočenej lúke. V obdobných prípadoch je vítanou pomôckou elektronická podpora rozjazdu. Tá v kombinácii so zjazdovým asistentom nahrádza inak absentujúce offroad nastavenie BMW X1 xDrive 23i na konci dňa príjemne prekvapilo aj spotrebou paliva. Kombinovaný priemer sa na konci testovacieho týždňa ustálil na hodnote 7,3 l/100 km.
BMW X1 xDrive 23i M Sport
Rozmery: dĺžka 4 500 mm, šírka 1 845 mm, výška 1 642 mm
Rázvor: 2 692 mm
Objem kufra: 500 litrov
Motor: zážihový mild-hybrid
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Systémový výkon kW/koní: 160/218
Krútiaci moment Nm: 360
Pohotovostná hmotnosť: 1 730 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 233
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,1 s
Prevodovka: 7 stupňová automatická dvojspojková
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 6,5-7,2 l na 100 km
Cena od: 52 089 €
Mohlo by vás zaujať:
BMW iX Flow Concept: Auto či chameleón?
BMW XM Concept: Ukázal smer do budúcnosti
Luxusný manažérsky sedan pre Karla Lagerfelda: BMW L7