Okrídlený šíp počas svojej veľmi bohatej histórie predstavil množstvo modelov, ktoré dokázali prepísať automobilovú mapu. Do tejto kategórie možno zaradiť aj modelový rad Kodiaq. Česká automobilka pri svojom prvom veľkom a rodinne orientovanom SUV, z hľadiska záujmu, trafila klinec po hlavičke. Základné stvárnenie obľúbeného modelu dopĺňa niekoľko autentických verzií. Na absolútnom piedestáli sa tradične nachádza dynamicky ladený model s prívlastkom RS. Kým pôvodný rýchly Kodiaq debutoval so silným, ale prioritne racionálnym turbodieslom, tak po nedávnej modernizácii sa pod kapotou vyšperkovanej verzie, objavil, v dnešných časoch čoraz nezvyčajnejší, čistý benzínový motor.
Písal sa rok 2016, keď Škoda predstavila svoje SUV s názvom Kodiaq. Obrovský dopyt po prioritne praktickom a rodinne orientovanom modeli inšpiroval automobilku k ďalším verziám (Sportline, L&K…). Očakávaný vrchol s prívlastkom RS rozšíril ponuku na konci roka 2018. Dynamicky ladený derivát sa dočkal určitej kontroverzie. Škoda, ako prioritne racionálna automobilka, v tom čase, z hľadiska pohonu, prekvapivo uprednostnila silný turbodiesel 2,0 Bi-TDI. O akustické benzínové emócie sa v exteriéri staral špeciálne vyvinutý generátor zvuku situovaný v spodnej časti zadného nárazníka. Pohon nového modelu Škoda Kodiaq RS už ale zabezpečuje výhradne nová motorizácia 2,0 TSI s výkonom 245 koní, skombinovaná so sedemstupňovou automatickou prevodovkou. V porovnaní s predošlou verziou ponúka nástupca nielen o symbolických 5 koní vyšší výkon, ale aj o nezanedbateľných 60 kg nižšiu hmotnosť.
Ešte viac svalov
Aj keď sú z nedávnej minulosti známe mnohé opticky výrazne faceliftové premeny modelov z portfólia značky Škoda, tak pri obľúbenom SUV Kodiaq automobilka uprednostnila skôr decentnú premenu. Modernizácia so sebou na poli dizajnu priniesla prioritne dobrusovanie detailov, zamerané na efekt väčšej optickej robustnosti. V sumári možno konštatovať, že testovaný model s prívlastkom RS teraz pôsobí o niečo viac agresívnejšie, a zároveň svalnatejšie.
Osvieženie osvedčeného receptu
Vynovená Škoda Kodiaq si prístup dobrusovania detailov osvojila aj v kabíne. Žiadne revolučné zmeny konceptu interiéru tu preto nemožno očakávať. Daný prístup môže mnohým z nás, paradoxne, vyhovovať. Kvalita dielenského spracovania je podľa očakávania prvotriedna. Určitou nevýhodou, dnes už evolučne staršej architektúry palubnej dosky, sú dizajnovo fádnejšie krivky a línie. Testovanú vrcholnú verziu RS automobilka vyšperkovala aj po materiálnej stránke. Dynamickú atmosféru na palube dotvárajú klasické prvky ako športový volant, kovové pedále alebo strop čalúnený v čiernej farbe. Ešte viac emočného korenia pridáva efektné prešívanie s kontrastným červeným stehom či početné obklady imitujúce karbónové vlákna. Prístrojový panel ponúka vo svojej plne digitálnej verzii tradične veľmi peknú grafiku. Jednotlivé zobrazovacie layouty si možno do značnej miery prispôsobiť, napríklad aj možnosťou zobrazenia mapového podkladu. Pre modely RS je zároveň typické špeciálne grafické vyobrazenie s centrálnym otáčkomerom. Identickú grafickú stránku s pestrofarebnými animáciami ponúka aj centrálny modul infotainmentu, zabudovaný priamo do palubnej dosky. Na odtlačky prstov náchylný lesklý povrch obrazovky, ponúkne po svojom prvotnom zobudení sa tiež adekvátne rýchle reakciu na dotyk. Najnovšie, no užívateľsky nie príliš intuitívne trendy, kopírujú postranné skratky v podobe virtuálnych tlačidiel. Týmto spôsobom sa reguluje napríklad aj hlasitosť audia. V rámci možnosti SUV koncepcie, získava Kodiaq RS plusové body za príjemne vyvýšený, ale zároveň aj emóciami nabitý posed za volantom. Efektne tvarovaný trojramenný multifunkčný volant, dopĺňajú špičkové predné sedačky s integrovanou opierkou hlavy. Prioritne rodinnú orientáciu testovaný model podčiarkuje vskutku veľkorysými priestorovými pomermi v druhom rade, vrátane komfortného prístupu cez veľký nástupný otvor. Za priestorový fenomén možno testovaný model označiť aj z hľadiska batožinového priestoru. Nová Škoda Kodiaq RS v tomto smere ponúka pri 5-miestnej konfigurácii základnú kapacitu až 835 litrov.
Citeľná športová príchuť
Vynovené veľké SUV s logom Škoda možno v bežnom živote označiť ako dokonalého chameleóna. Pod tento fakt sa v nemalej miere podpísal vynikajúci podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies. Pri výkonnej verzii je štandardom adaptívne pruženie s pomerne citeľnými rozdielmi v jednotlivých nastaveniach. Alternatívou k východiskového režimu Normal, je výrazne plávajúcejšie vyladenie tlmičov v móde Comfort. V komfortnej konfigurácii dokáže aj Kodiaq RS veľmi presvedčivo žehliť bežné nerovnosti našich ciest. Ako limit možno v tomto smere označiť až 20-palcové disky. Povaha chameleóna sa prihlási k slovu taktiež v ostrom športovom móde. S veľkým SUV s adekvátne výkonným motorom je možné sa veľmi dobre povoziť, napríklad aj na kľukatých horských serpentínach. Za príjemne prekvapenie považujem minimálne či skôr decentné náklony karosérie. Na druhej strane platí, že ani v najdynamickejšom nastavení nepôsobí Kodiaq RS vyslovene surovo alebo výbušne. Pri dynamickej jazde dokáže testovaný model s prispením neutrálne vyladeného pohonu všetkých kolies až prekvapivo dobre maskovať svoju reálnu hmotnosť. Tento dojem ešte viac umocnilo adekvátne strmé riadenie a výkonné brzdy s možnosťou presného dávkovania brzdného účinku. Všestranné využitie RS-kového SUV podčiarkuje fakt, že po vybláznení sa na obľúbenej okreske, je možné do toho istého auta naložiť celú rodinu a v komfortnom a príkladne tichom móde Eco absolvovať napríklad dlhý diaľničný presun.
Emočné korenie modelu Škoda Kodiaq RS predstavuje nasadenie rýchlej a energickej motorizácie 2,0 TSI, s výkonom 245 koní. Reálne spokojný som bol v tomto smere nielen s ponúkanou jazdnou dynamikou, vrátane pružných zrýchlení, ale aj s vyladenou spoluprácou pohonnej jednotky a vynovenej sedemstupňovej automatickej DSG prevodovky. Pohon 4×4 je možné, okrem istoty pri horších adhéznych podmienkach, využiť aj mimo spevnených ciest. Vďaka precízne fungujúcej štvorkolke a solídnej svetlej výške, toho dynamicky ladené SUV s prispením režimu Offroad, zvládne pomerne veľa už aj v náročnejších terénnych podmienkach, vrátane kríženia náprav. Prioritnou doménou modelu Kodiaq RS sú ale stále logicky klasické cestné komunikácie. Celkovú vyzretosť a univerzálnosť vo finále podčiarkujú aj precízne vyladené asistenčné systémy. V rámci spotreby paliva nepatrí nový Kodiaq RS logicky medzi najúspornejších členov rodiny. Pri prioritne pokojnej jazde s prevahou okresných ciest je možné sa hýbať v okolí sympatického priemeru 8,6 l/100 km. Naopak, v meste je nutné počítať s apetítom viac ako 10 litrov. K 10-litrovému priemeru
(9,8 l/100 km) sa blíži aj diaľničná spotreba. Logicky najväčší apetít má testované SUV pri vyslovene zážitkovom využívaní, teda pri občasnej jazde v teréne. V oboch prípadoch to bola v rámci testu hodnota tesne presahujúca 12-litrov.
ŠKODA KODIAQ RS 2,0 TSI R
Dĺžka: 4 699 mm
Šírka: 1 882 mm
Výška: 1 687 mm
Rázvor: 2 790 mm
Objem kufra: 835 litrov
Motor: 4 valcový zážihový
Pohon: všetkých kolies
Kombinovaný výkon kW/koní: 180/245
Krútiaci moment Nm: 370
Pohotovostná hmotnosť: 1794-1938 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 234
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,5 s
Prevodovka: 7 stupňová automatická dvojspojková
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 8,6 – 8,9 l na 100 km
Cena od: 52 080 €
Mohlo by vás zaujať:
Krásne retro: Škoda 1100 OHC coupé
ŠKODA ENYAQ RS COUPÉ iV: Dravá novinka z Mladej Boleslavi
Škoda Sport (1949): Vytrvalec spoza železnej opony