Dôkazom toho je postupne sa rozrastajúca rodina modelov ID. Okrem elektrickej ofenzívy Volkswagen nezanevrel ani na novinky s konvenčným pohonom. Ako príklad poslúži nový Taigo. Dizajnovo atraktívny crossover so štýlovo klesajúcou líniou strechy sa prednedávnom objavil aj na našom trhu. Taigo je po veľkostnej a technickej stránke blízkym príbuzným slovenského bestselleru, modelu T-Cross. Kým u služobne staršieho súrodenca s klasickým konceptom karosérie je na prvom mieste racionalita, tak Taigo k nej pridáva ešte aj výraznú porciu emócií a imidžu.
Za vznikom nového modelu Taigo sa ukrýva zaujímavý príbeh. Automobilky sa aj dnes snažia prispôsobovať svoje modelové portfólio legislatívnym, ale aj individuálnym potrebám zákazníkov v jednotlivých kútoch sveta. Celý americký svetadiel je v tomto smere veľmi špecifický prípad. V najväčšej krajine Južnej Ameriky – Brazílii, predstavil Volkswagen v prvej polovici roku 2020 dizajnovo atraktívny model Nivus. Novinka vyvolala takmer okamžite veľký ošiaľ aj v tisíce kilometrov vzdialenej Európe. Záujem starého kontinentu o dynamicky ladené SUV-coupé neodignorovalo ani vedenie značky Volkswagen. Nemci už v čase premiéry juhoamerického modelu mali rozpracovanú jeho modifikovanú verziu, ktorá berie ohľad na prísne nároky európskeho trhu. V lete minulého roka sme sa dočkali predstavenia úplne nového SUV-coupé Volkswagen Taigo.
Racionálne SUV-coupé
Volkswagen postavil marketing testovaného modelu predovšetkým na štýlovej karosérii typu SUV-coupé. Tento recept je v segmente malých SUV pomerne vzácnym javom. Na druhej strane to Nemci, so siluetou klesajúcej línie strechy, takpovediac, príliš neprehnali. Taigo tak dokáže zaujať aj svojim racionálnym a úžitkovým konceptom. Body za dizajn novinka, aj napriek tradičnému vyvarovaniu sa „uletených“ optických excesov, získava predovšetkým vďaka neopozeraným líniám a krivkám. Optickú atraktivitu testovaného exempláru ešte viac vystupňovala športovo ladená výbavová verzia R-Line v kombinácii s červenou King metalízou.
Rozumne navrhnutý interiér
Športový nádych v kombinácii s prioritnou racionalitou sú hlavným poznávacím znamením interiéru modelu Volkswagen Taigo. Nemci v tomto prípade zvolili veľmi vyvážený mix klasických riešení a moderných ovládacích prvkov. Na štýlovú novinku si aj z tohto dôvodu veľmi rýchlo zvyknú aj v princípe konzervatívnejšie orientovaní používatelia! Taigo si tu zaslúži veľký palec hore za kvalitatívny dojem. V rámci kategórie malých SUV dokáže okrem prednej časti kabíny nové Taigo zaujať svojou priestorovou ponukou aj v druhom rade. V rámci segmentu nadštandardný batožinový priestor ponúka základnú kapacitu 440 litrov. Z hľadiska výbavy zaujme testovaný model už v základe, okrem LED svetlometov a digitálneho kokpitu, napríklad automatickou klimatizáciou či pestrou paletou bezpečnostných a asistenčných systémov.
Jazdí rovnako dobre ako vyzerá
Aj napriek tomu, že nové Taigo patrí do segmentu malých crossoverov, tak v rámci svojej kategórie pôsobí spoza volantu veľmi dospelo a vyvážene. Počas testu u mňa v tomto smere prakticky ani raz nenastal podvedomý pocit, že v tej či onej disciplíne automobilka, vzhľadom na modelovú hierarchiu, musela pristúpiť na určitý kompromis! Vzhľadom na jeho štýlovú orientáciu, v drvivej väčšine prípadov, zodpovedajúcou len veľmi zriedkavým výjazdom mimo spevnené komunikácie, mu viem odpustiť aj absenciu pohonu všetkých kolies. Dobrý pocit, doplnený o príjemnú šoférsku atmosféru, sa podarilo konštruktérom dosiahnuť vyladením podvozka.
Najnovšia evolúcia konštrukčne malých modelov s logom VW dokáže počas jazdy až nečakane presvedčivo eliminovať jednoduchú koncepciu zadnej nápravy. Vyladenie pruženia balansuje na rozmedzí čo najlepšieho jazdného komfortu a potrebnej istoty, tak potrebnej pri temperamentnejšom jazdnom štýle. Na kvalitnejšom povrchu sa dá s novinkou veľmi pekne a svižne povoziť, pokojne aj na obľúbených okreskách plných zákrut. Okrem prakticky len minimálnych náklonov karosérie a poslušného riadenia s pomerne strmým chodom, som práve v tomto režime veľmi ocenil pocitovú ľahkosť. Pohotovostná hmotnosť modelu Taigo sa pri testovanej konfigurácii pohybuje sympaticky pod hranicou 1,3 tony. Motorizáciu 1,0 TSI s výkonom 110 koní považujem za veľké prekvapenie testu. V podstate základná motorová konfigurácia, skombinovaná so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, je v mojich očiach paradoxne tou najlepšou voľbou pre všetkých vodičov, ktorí majú v hľadáčiku prioritne mechanické zážitky. Až nečakane energická pohonná jednotka dokáže sama o sebe ľahké Taigo veľmi pekne rozpohybovať. Toto platí predovšetkým pri klasickom jazdnom móde, teda obsadenosti dvoma dospelými. Pocitovo veľmi slušnú jazdnú dynamiku si testované Taigo na svoje konto pripísalo vďaka prítomnosti spojkového pedála a kulisy 6-stupňovej manuálnej prevodovky. Energickosť maloobjemovej motorizácie sa tu o slovo vo výraznej miere prihlási už v okolí 2500 otáčok. Od preferencie prioritne využívaného otáčkového spektra sa logicky odvíja výsledná spotreba paliva. Pri pohodovej a rozvážnej jazde dokáže novinka aj na zimných pneumatikách bez problémov jazdiť okolo 5,5 litrového priemeru. Daná hodnota zodpovedá tabuľkovým sľubom výrobcu. Pri častejšom využívaní ponúkaného temperamentu stúpne výsledný apetít približne o liter. S apetítom blížiacim sa k 7-litrovej hranici treba počítať pri prioritnom využívaní v meste, respektíve pri častých presunoch po diaľnici. Výsledný kombinovaný priemer sa na konci testu nakoniec ustálil na sympatickej hodnote 6,0 l/100 km.
VOLKSWAGEN TAIGO 1,0 TSI R-LINE
Dĺžka: 4 269 mm
Šírka: 1 757 mm
Výška: 1 497 mm
Rázvor: 2 554 mm
Objem kufra: 440 litrov
Motor: 3 valcový zážihový
Pohon: predných kolies
Kombinovaný výkon kW/koní: 81/110
Krútiaci moment Nm: 200
Pohotovostná hmotnosť: 1278 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 191
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,9 s
Prevodovka: 6 stupňová manuálna
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 5,5 l na 100 km
Cena od: 18 490 €
Mohlo by vás zaujať:
Potlesk na rozlúčku: Aston Martin V12 Vantage
Ford GT: Rozlúčka legendy
Švédsky sen: 20 rokov superšportov Koesnigsegg