Ako bod zlomu už možno označiť príchod prvého značky SUV. Je ním úspešný model DBX. Prísľubom svetlejších zajtrajškov slávnej značky sa o niečo neskôr stal príchod nového majiteľa, úspešného biznismena Lawrenceho Strolla. Dravý Kanaďan má s tradičnou britskou automobilkou veľké plány. Stajňa Aston Martin sa v minulom roku vrátila do prestížneho kolotoča F1. Budúcnosť divízie civilných modelov je, samozrejme, spájaná aj s neodvrátiteľným nástupom elektrifikácie. Aston Martin je ale na druhej strane symbolom tradícií. Sem sa celkom jednoznačne radia aj motorizácie V12. Za vrchol a zároveň oslavu tejto éry možno označiť príchod nového modelu V12 Vantage.
Malé coupé s veľkým motorom
Gro modelového portfólia automobilky, sídliacej v anglickom Gaydone, vždy tvorili športovo-luxusné coupé. Najmenším z nich je v súčasnosti modelový rad Vantage. Aktuálna generácia, predstavená na konci roka 2017, pozostáva tradične so základnej motorizácie V8 v karosárskych verziách coupé a roadster. Pri príležitosti návratu automobilky do kolotoča F1, kde Aston Martin, okrem súťažných monopostov, zastáva aj pozíciu oficiálneho „Safety Car“, vzniká ešte aj špeciálna verzia F1 Edition. Aj o jej pohon sa stará prepĺňaná benzínová motorizácia 4,0 V8. Oslavou a vrcholom modelového radu Vantage bol ale v minulosti kráľovský motor V12. A Aston Martin nás nesklamal ani teraz! Aj napriek obrovskému tlaku na emisie a postupnú elektrifikáciu, dopriali Briti svojmu „malému“ coupé aktuálne aj kráľovskú motorizáciu V12. Horúca novinka je od svojich objemovo menších súrodencov, okrem motorizácie V12, ľahko identifikovateľná už na prvý pohľad. Predná časť nového Astonu V12 Vantage sa pýši podstatne agresívnejšou a rozmerovo väčšou maskou chladiča. Okrem optického efektu je toto riešenie zárukou účinnejšieho chladenia pohonného ústrojenstva. Na prednej kapote pribudol výrazný prieduch a agresívnejší tvar dostal tiež predný nárazník s výrazným splitterom. Zadnej časti dominuje výrazný difúzor s dominantnou dvojicou centrálnych výfukových koncoviek. Ešte viac udrie v tomto priestore do očí efektné krídlo, ktoré je pri rýchlej jazde schopné vygenerovať prítlak až 240 kg. V tejto súvislosti zaujme sloboda personalizácie. Konečný zákazník si môže svoj model V12 Vantage objednať aj bez výrazného zadného krídla.
Oslava britskej techniky
Špecialitou značky Aston Martin je osobný program s názvom Q. Písmenko odkazujúce na geniálneho konštruktéra technológií Jamesa Bonda v reálnom svete umožňuje budúcemu majiteľovi značnú mieru personalizácie aj v rámci interiéru. Výkonne dvojdverové coupé je v kabíne logicky odvodené od 8-valcových súrodencov. Za špecialitu verzie V12 možno okrem emblémov označiť aj špeciálne karbónové sedačky či modifikovaný volant. Vtipne pôsobí fakt, že v rámci interiéru si je možné priplatiť aj za plnohodnotnejšiu porciu izolácie. Tá, spolu s ďalšími prvkami, primárne padla za obeť odtučňovacej kúre. Plnotučná motorizácia V12 je logicky ťažšia ako základná pohonná jednotka V8. Redukciu váhy tu automobilka dosiahla, napríklad, použitím nových karbónových komponentov. Z ľahkého a pevného materiálu je strešný modul, predné blatníky alebo bočné prahy. Kompozitné materiály využíva tiež veko batožinového priestoru. Samotná karoséria je tak v sumári aj o nezanedbateľných 8% tuhšia. O úbytok asi 7 kilogramov sa pričinila aj upravená výfuková sústava. Posadnutosť odľahčením reprezentuje aj špeciálna a konštrukčne ľahšia autobatéria. Špičkový model V12 ponúka taktiež autentické vyladenie podvozka s upravenými stabilizátormi. Podvozok je v tomto prípade už štandardne vybavený špeciálnymi adaptívnymi tlmičmi, ktoré sľubujú mimoriadne zážitky z ostrej jazdy. Zárukou bezpečnosti a účinného spomalenia sú výkonné karbon – keramické brzdy. Tie by podľa automobilky mali pri jazde na okruhu bez problémov zvládať aj extrémne teploty v okolí hranice 800 °C.
Výkonné srdce
V predchádzajúcich riadkoch sme už viac krát naznačili, že najväčšou pýchou nového modelu Aston Martin V12 Vantage je jeho motorové srdce. Pod všeobecnou skratkou V12 sa v tomto prípade ukrýva dvakrát prepĺňaná benzínová motorizácia o objeme 5,2 litra. Jej maximálny výkon dosahuje 700 koní a krútiaci moment atakuje 753 Nm. Verzia V12 vďaka tejto predispozícii ponúka zrýchlenie z pokoja na 100 km/h na špičkovej úrovni len 3,5 sekundy. Maximálna rýchlosť sa zastaví na hodnote až 322 km/h. Pri porovnaní so základným modelom V8 ponúka vrcholná novinka až o 190 koní väčší výkon. Pre ešte lepšiu predstavivosť pripájame pomer celkového výkonu na tonu hmotnosti. V tomto meradle prekonáva verzia V12 štandardný model až o 20%. Výkonnému potenciálu musela byť logicky prispôsobená aj prevodovka. Automat s ôsmimi stupňami, od renomovanej firmy ZF, dostal špeciálnu kalibráciu. Jej výsledkom sú nielen skvelé reakcie, ale aj extrémne rýchle zmeny jednotlivých prevodov. Zážitkoví puristi ale v tomto prípade predsa vyšli tak trochu naprázdno. Minulá generácia modelu V12 Vantage bola totiž k dispozícii aj v kombinácii s klasickou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Spojkový pedál pri novinke už definitívne putoval do zabudnutia a vrcholný Aston Martin Vantage si teraz za každých okolností musí vystačiť
s automatom. Absencia manuálnej prevodovky mnohých pravdepodobne zamrzí. Na druhej strane si ale musíme uvedomiť, že je tak trochu malý zázrak, že nový Aston Martin V12 Vantage dostal v dnešných striktných eko časoch nakoniec zelenú a predsa len vznikol. S pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou ide v tomto prípade, žiaľ, aj o labutiu pieseň výkonnej aristokratickej motorizácie s 12 valcami. Ani modelový rad Vantage sa vo svojej ďalšej verzii zrejme nevyhne elektrickej budúcnosti.
Nedostatkový tovar
Špeciálne rozlúčkové korenie automobilky Aston Martin s klasickou érou, reprezentovanou „čistými“ motormi V12, dodali Briti svojím prístupom k novému modelu V12 Vantage. V tomto prípade už podľa všeobecného očakávania nepôjde o produkt, ktorý by z výrobných liniek malosériového výrobcu zbiehal dlhé roky. Automobilka, aj napriek enormnému záujmu, už na začiatku oznámila, že z nového modelu má v pláne vyrobiť len limitovanú sériu pozostávajúcu z 333 kusov. Ak si na nový model Aston Martin V12 Vantage, aj napriek jeho bezpochyby horibilnej cene, práve v tejto chvíli robíte zálusk, tak je, žiaľ, neskoro. Všetkých 333 kusov má už dávno svojich majiteľov. Vybraný šťastlivci sa z dodávky prvých kusov tohto exkluzívneho modelu môžu tešiť už onedlho.
ASTON MARTIN V12 VANTAGE
Motor: zážihový V12 objem 5,2 l
Maximálny výkon: 515 kW (700 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 3,5 s
Maximálna rýchlosť: cca 322 km/h
Cena: nebola zverejnená
Mohlo by vás zaujať:
Krásne retro: Aston Martin Virage 6.3
DBX707: Nová vlajková SUV loď z dielne Aston Martin
Civilná formula: Aston Martin Valkyrie Spider