Najľudnatejšiu krajinu sveta a jednu z najväčších svetových ekonomík reprezentuje v sezóne 2022 dvadsaťdvaročný Čou Kuan-jum.
Vďaka nemu sa Čína stala 41. krajinou v histórii F1 so svojím pretekárom a samotný Čou Kuan-jum (v anglickom prepise Guanyu Zhou) celkovo 771. jazdcom v poradí. „Vždy som sníval o tom, že sa raz dostanem až do formule 1. Teraz som jednoducho absolútne šťastný a hrdý na to, že sa môj detský sen stal skutočnosťou. A dosiahnuť to ako vôbec prvý Číňan je fantastické,“ vyjadril sa Čou v rozhovore pre švajčiarsky Blick. Jeho tím Alfa Romeo má domicil práve vo Švajčiarsku a základňu v tamojšom meste Hinwil.
Jeden cieľ už splnil v prvých pretekoch
Čou je jediným nováčikom spomedzi dvadsiatky jazdcov na štarte tejto sezóny. Miesto si našiel v Alfa Romeo, kde nahradil Taliana Antonia Giovinazziho. Jeho spolujazdcom je Fín Valtteri Bottas, ktorý prišiel ako náhrada za lúčiaceho sa krajana Kimiho Räikkönena. Čou sa pri svojom debute na Veľkej cene Bahrajnu zaradil medzi pozitívne prekvapenia, keď obsadil 10. miesto a do hodnotenia majstrovstiev sveta si pripísal prvý bod. Pred sezónou sa pritom vyjadril, že jeho cieľom okrem aklimatizácie medzi svetovou elitou, zžitia sa s novým autom a pretekárskymi traťami či postupného zlepšovania sa bude aj to, aby pre svoju stajňu získal aspoň nejaký bod. Tento cieľ splnil už pri svojom premiérovom štarte.
Cestu si musel vyšliapať
Čínskeho pretekára volajú v jeho tíme Joe, a to pre zvukovú podobnosť mien. Jemu samotnému to neprekáža. Nováčik formule 1 vyrastal v Šanghaji, kde mal ako dieťa možnosť navštíviť tamojšiu veľkú cenu. S jazdením začal ako sedemročný a mal k nemu blízko aj preto, že jeho rodičia sa venujú predaju automobilov. V roku 2012 sa kvôli svojej budúcej kariére už vo veku trinásť rokov presťahoval do Anglicka, kde mohol pretekať na motokárach v oveľa silnejšej konkurencii. Po dvoch rokoch sa dostal do juniorskej akadémie Ferrari a v pätnástich aj do seriálu formula 4, odkiaľ sa postupne prepracovával vyššie. V roku 2019 prešiel z akadémie Ferrari do Renaultu, kde zaujal pozíciu testovacieho pilota pri tíme F1. „Chýbal mi vzor priamo z Číny, ktorý by mi ukázal správnu cestu, ako sa dostať do F1. Nikomu predo mnou sa to nepodarilo, takže spolu s mojou rodinou sme museli tú správnu cestu nájsť sami. Bolo to ako jazda na húsenkovej dráhe a musel som toho naozaj veľa obetovať, aby som to dokázal. Pravdepodobnosť, že by sa mi to napokon ani nepodarilo, bola podľa mňa asi 80%,“ priblížil jazdec, pre ktorého je jedným z jeho veľkých vzorov Fernando Alonso.
So silnou finančnou podporou
Čou na poznámku, že teraz bude musieť dokazovať aj to, že nie je jazdcom, ktorý si za svoje miesto zaplatil, zareagoval tak, že zmýšľanie iných ľudí síce ovplyvniť nedokáže, ale svojimi výsledkami v minulosti jasne dokázal, že má výkonnostne na to, aby pôsobil v F1. „Svoje schopnosti som musel postupne dokazovať vo formule 4, formule 3 a formule 2, musel som víťaziť na pretekoch a bojovať o tituly. Teraz je len na mne, aby som svoje zručnosti ukázal aj v najvyššej kategórii. Už sa toho neviem dočkať,“ vyjadril sa pre blick.ch. Podobné označenie „platiaceho jazdca“, ktoré verejnosť vníma negatívne, sa v minulosti dostalo aj Alexovi Yoongovi, Pastorovi Maldonadovi, Lanceovi Strollovi či Nikitovi Mazepinovi. Všetci mali totiž za sebou bohatých rodičov, respektíve silných sponzorov, ktorí boli ochotní daný tím štedro finančne podporiť, ak umožnil ich jazdcovi pretekať. Nepotvrdené informácie zo zákulisia hovoria, že vďaka Čouvomu príchodu získala stajňa Alfa Romeo cez nových sponzorov asi 25 miliónov eur. Zároveň však treba podotknúť, že Čou musel na to, aby mohol súťažiť v F1 získať „FIA Super Licence“, a teda splniť viaceré formálne, ale aj výkonnostné kritériá. Napríklad v podobe konečného umiestnenia v spomínaných nižších šampionátoch. Každopádne, Čou sa doma v Číne už teraz teší veľkej popularite a verí, že sa stane pre ďalšiu generáciu vzorom, ktorý jemu tak veľmi chýbal.
Pri formulách ešte ostaneme:
Zarovno so Schumacherom: A to sa vraj len rozbieha
Bratislavčan vdychuje život svetovým formulám
Indy 500: Pre víťaza fľašku mlieka!