Legendárny GT s logom modrého oválu je ale v tomto smere zaslúženou výnimkou. Kultový model ponúka zaujímavú históriu. Notoricky známa americká automobilka, ktorú v roku 1903 založil inovátor a vizionár Henry Ford, prišla ako prvá s konceptom sériovej výroby. Vďaka jej efektivite dobové modely Ford na čele s modelom T zaplavili celú Severnú Ameriku. Ford začal postupne expandovať aj na ostatné kontinenty a z tejto značky sa stal veľmi rýchlo jeden z najvýznamnejších automobilových gigantov. Automobilka začala logicky čoraz viac pracovať aj na svojom imidži. Kľúčom a efektívnou skratkou sú tu logicky úspechy vo svete motoršportu.
Praotec Ford GT40
Ford sa v 60-tych rokoch začal intenzívne zaujímať o vstup do vrcholnej a prestížnej kategórie okruhových súťaží cestovných automobilov. Svätým grálom je v tejto disciplíne dodnes prestížna 24 hodinovka na okruhu vo francúzskom Len Mans. Američania v tých časoch síce disponovali značným kapitálom, no paradoxne svoju vlastnú motoršportovú divíziu nemali. Ako manažérsky najjednoduchší a najefektívnejší krok sa tu preto javilo odkúpenie niektorého z úspešných malosériových výrobcov. Trend a latku v Le Mans začiatkom 60-tych rokov udávala jednoznačne značka Ferrari. Netrvalo príliš dlho a Američania už klopali na dvere v Maranelle, s ponukou na odkúpenie značky Ferrari. Tento krok by pre Ferrari znamenal de facto stratu nezávislosti. S tým sám veľký Enzo, aj napriek značne podvyživeným časom pre vzpínajúceho sa koníka, logicky nesúhlasil a Američanov vypoklonkoval! Na Talianovu reakciu odpovedal vtedajší riaditeľ modrého oválu Henry Ford II. spôsobom sebe vlastným. Ford začal vo vlastnej réžii pracovať na vlastnom modeli prispôsobenom na úspech vo vytrvalostnom maratóne Le Mans. Vyústením tejto snahy bol kultový model Ford GT40, s výkonným motorom V8. Americké superauto v sezóne 1966 po prvýkrát porazilo Ferrari. Ford naviac Le Mans ovládol aj v ďalších troch sezónach. Pri vzniku legendárneho modelu stál,okrem iného, aj konštruktér Carroll Shelby či pilot Bruce Mclaren. Tento automobilový príbeh pútavo popisuje aj fi lm Le Mans ´66, ktorý vrelo odporúčame každému automobilovému fanúšikovi.
Superšport s logom Ford
Ekvivalent súťažného modelu Ford GT40, vyrábaný v rokoch 1964-1969, samozrejme, vznikol aj v limitovanej a mimoriadne vzácnej verzii homologovanej do cestnej premávky. Superšport GT40 sa na dlhé obdobie dostal na pomyselný piedestál, ktorý v sebe demonštroval, čo všetko značka Ford dokáže. V roku 2002 Američania odhalili koncept reinkarnovanej legendy. Nový a moderný Ford GT s motorom V8, sériovo vyrábaný do roku 2004 spôsobil vo svete dobových superšportov obrovský rozruch! Exkluzivita bola pre značku Ford mimoriadne dôležitá aj v tomto prípade. Napriek veľkému záujmu Ford za dva roky vyrobil len sériu, ktorá o niečo málo prekonala hranicu štyritisíc kusov. Automobilka, vďaka novodobej automobilovej ikone, dokázala plnohodnotne konkurovať aj superšportom zvučných mien ako je errari či Mclaren. Ford tu zároveň objavil novodobý potenciál exkluzívneho výrobcu! V roku 2016, teda symbolických 50 rokov od prvého víťazstva v Le Mans, bola predstavená súčasná, teda druhá moderná generácia superšportu GT s logom značky Ford. Okrem samostatnej exkluzivity bola pre modrý ovál aj v tomto prípade mimoriadna technická stránka. Cieľom je, aby sa aj nový Ford GT mohol porovnávať s tými najlepšími vo svojej kategórii. Vývoj aktuálnej generácie si zobrala pod patronát výkonná divízia Ford Performance. Z jej dielne mimochodom pochádzajú už aj „civilnejšie“ modely ako je Focus RS, Mustang Shelby či športové pickupy s prívlastkom Raptor.
Len pre vyvolených
Aktuálna technologická pýcha značky Ford prišla s množstvom inovácií. Hliníkovú konštrukciu, po vzore konkurencie, v značnej miere nahradil extra pevný a ultra ľahký karbón, ale aj iné ľahké a odolné kompozitné materiály. Prakticky celá karoséria je vyrobená z uhlíkového monokoku. Hmotnosť sa na finálnu hodnotu len 1385 kg znížila, napríklad, aj s prispením čelného skla Gorilla glass. Teda technológie, ktorú poznáme predovšetkým zo sveta moderných smartphonov. Na rozdiel od svojich predchodcov vsádza súčasne GT premiérovo „len“ na motorizáciu V6 o objeme 3,6 litra. Chýbajúce valce a zdvihový objem efektívne nahrádza prepĺňanie dvoma turbodúchadlami. Tie sú umiestnené netradične pod motorom, tak, aby bola zachovaná čo najnižšia stavba karosérie. Pôvodný výkon 655 koní od roku 2020 nahradil ešte o niečo silnejší ekvivalent s výkonom až 669 koní. Výkon je posielaný výhradne na kolesá zadnej nápravy prostredníctvom 7-stupňovej dvojspojkovej automatickej prevodovky. Výkonovú nálož efektívne krotia karbón-keramické brzdy. Na jazdné vlastnosti pozitívne vplýva aj agresívny a zároveň prísne aerodynamický tvar karosérie s dominantným prvkom v podobe obrovského zadného krídla. Kabína, prístupná prostredníctvom dvojice efektných krídlových dverí, je inšpirovaná súťažnými špeciálmi a ponúka množstvo karbónových obkladov. Ford si v rámci svojej vlajkovej lode mohol dovoliť tzv. „Ferrari maniére“ aj z hľadiska predajnej stratégie. Na kúpu tohto skvostu nestačia len peniaze. Američania sa snažia maximálne eliminovať záškodnícku prácu špekulantov a priekopníkov. Aj napriek astronomickej cenovke si tento model mohli v prvých rokoch predaja dopriať len majitelia staršej generácie GT. Automobilka ďalej vyžadovala, aby majitelia na modeli GT reálne aj čo najviac jazdili. Pod ťarchou žalôb ho nesmeli určený čas postúpiť na ďalší predaj! Azda najbizarnejším kritériom pri selekcii budúcich majiteľov bola ich aktivita na sociálnych sieťach. Skrátka, čim viac sledovateľov na YouTube a Instagrame máte, tak tým je väčšia šanca, že tento model zaparkuje práve vo vašej garáži!
Koniec na obzore
Ford si všetky vyššie spomenuté maniére, aj napriek jeho astronomickej cenovke, mohol dovoliť vzhľadom na imidž a celkovú magickosť označenia GT. Pôvodný plán výroby, len 250 kusov, si automobilka hneď niekoľkokrát rozmyslela. Dnes je ale isté, že výroba ikony v kanadskom Markhame bude ukončená ešte v aktuálnom roku. Po prepočte na kapacitu výroby Ford do konca roka vyprodukuje už len menej ako 250 kusov. Celková výrobná séria medzi rokmi 2017 a 2022, by sa preto mohla zastaviť na cifre len 1350 kusov. Štandardne sa Ford GT predával s astronomickou
cenovkou cca 370 tisíc eur. Ešte väčšiu hodnotu, prirodzene, mali limitované série ako je Carbon Series či Heritage Edition.
FORD GT
Motor: zážihový V6 objem 4,6 l
Maximálny výkon: 492 kW (669 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 3 s
Maximálna rýchlosť: cca 350 km/h
Cena: od 370 tisíc EUR