Nie je tomu až tak dávno, keď bolo absolútne prioritnou úlohou „zvládnutie“ poradovníka, resp. čakacej listiny na nový automobil. V minulom režime väčšine bežných motoristov v zásade až tak veľmi na ničom ďalšom nezáležalo. A napríklad taká triviálna vec, ako je dnes možnosť výberu farebného odtieňa vysnívaného nového automobilu, bola v tých časoch pre budúceho majiteľa mnohokrát vecou náhody. Po páde železnej opony sa tieto nálady a zvyklosti zásadne zmenili. Tradičných producentov z tzv. východného bloku doplnila pestrá skladba dravej a ambicióznej konkurencie zo západu či Ázie.
Podpultový tovar sa razom pretransformoval na nekompromisný boj o priazeň zákazníka. Kupujúci začali vďaka tomu podstatne viac vnímať rozdiely vo výbave jednotlivých modelov, ako aj vo výkonových špecifikáciách pohonných jednotiek. Predovšetkým v poslednej dekáde sa karta opäť obracia. Do popredia sa začína podstatne viac tlačiť imidžová stránka. Výsledkom, zrejme evolučne prirodzenej premeny publika, je skutočnosť, že pre čoraz viac kupujúcich je v porovnaní s jazdnými vlastnosťami a výkonom pohonnej jednotky paradoxne dôležitejšie to, ako jeho vysnívaný automobil vyzerá. Na tento trend v kreatívnej podobe reagujú aj automobilky. V porovnaní s konkurenciou sa dnes prakticky každá automobilka snaží okrem cenovej politiky zaujať aj čo najširšími variáciami v rámci osobnej personalizácie. Za pomyselnú optickú čerešničku tu možno označiť paletu dostupných farieb karosérie. V minulosti globálne preferované konzervatívnejšie odtiene dnes predovšetkým v „hravých“ automobilových segmentoch vytláčajú výraznejšie farby. Do popredia sa okrem toho dostávajú aj tzv. bicolore prevedenia. Reč je o atraktívnych dvojfarebných vyhotoveniach s najčastejšou aplikáciou odlišného lakovania strechy, ktorá na rozdiel od zvyšku vozidla ponúka spravidla výrazný farebný odtieň. Zaujímavú štatistiku tu prednedávnom zverejnila americká spoločnosť Axalta, ktorá patrí k popredných výrobcom farieb v automobilovom segmente. Z výsledkov prieskumu tejto spoločnosti vyplývajú zaujímavé preferenčné rozdiely. Tie sa dotýkajú nielen jednotlivých automobilových segmentov, ale aj geografických celkov našej planéty.
Celosvetovo najobľúbenejšou automobilovou farbou je dlhodobo biela
Ak sa bližšie pozrieme na výsledky globálnych zákazníckych preferencií nových automobilov, tak aj za minulý rok sa celosvetovým lídrom stáva s podielom až 35 % biela, resp. jej príbuzné odtiene. Faktorov, prečo je tomu tak, je hneď niekoľko. Tým prvým je s určitosťou cena. Aj v dnešnej dobe platí, že práve biely farebný odtieň je pri množstve nových automobilov stále považovaný za základ, za ktorý si nie je nutné priplácať. Firemné flotily zároveň milujú biele autá aj z dôvodu, že sa na nich najjednoduchšie aplikujú dodatočné polepy, ktoré odkazujú na korporátnu identitu. Faktorom pre výber bielej farby je v mnohých častiach našej planéty aj fenomén teploty. V tejto súvislosti je známe, že práve biela farba o niečo lepšie odpudzuje slnečné lúče ako napríklad tmavé farebné odtiene. Z geografického hľadiska milujú biele autá (47 % podiel) predovšetkým v Ázii. Len v samotnej Číne, teda na najväčšom automobilovom trhu našej planéty, bolo v minulom roku každé druhé nové predané auto bielej farby, resp. v jej príbuznom odtieni. Aj napriek všetkým vyššie spomenutým faktorom sa zdá, že dominancia bielej automobilovej éry nemusí trvať večne. Vrchol automobilovej mánie v odtieňoch bielej sme nateraz na globálnej úrovni zaznamenali v roku 2017 s celosvetovým podielom bielych automobilov na úrovni 39 %. Od tých čias popularita tohto farebného evergreenu každým rokom pozvoľna klesá. Zaužívané zvyklosti môže už v blízkej dobe „prekopať“ masívny nástup elektromobility. Práve pri batériových automobiloch na úkor bielej klasiky už dnes uprednostňujeme skôr ekologicky farebné varianty na čele s variáciami modrej farby.
Z budúcnosti sa vráťme spať do uplynulého roku. Po dominantnom bielom odtieni patrí celosvetové spoločné druhé a tretie miesto s podielom 19 % čiernej a sivej automobilovej farbe. Nasledovné priečky obsadila strieborná, modrá, červená či hnedá, resp. béžová farba. Naopak, zelený či žltý a zlatý farebný odtieň reprezentoval v roku 2021 na globálnej úrovni len zanedbateľné 1 % pri všetkých vyrobených automobiloch. Globálnemu trendu sa prekvapivo vymyká Európa. Práve náš kontinent je jedinou časťou sveta, ktorému pri novo vyrobených automobiloch v uplynulom roku nedominovala biela farba. Farebnou kráľovnou starého kontinentu sa s 27 % trhovým podielom stala už tretí rok po sebe sivá, resp. jej príbuzné odtiene. Druhé miesto patrí už patrí bielej klasike (23 %), no len tesne pred opozitnou čiernou s 22% podielom.
Zaujímavé zákaznícke preferencie môžeme vyčítať aj v jednotlivých automobilových segmentoch. Európski zákazníci sú v rámci narastajúcej obľúbenosti pestrých farebných odtieňov podľa očakávania najodvážnejší pri veľkostne menších automobilových segmentoch a športových autách. Naopak, luxusnému segmentu podľa očakávania výrazne dominuje neodmysliteľná čierna klasika.
Mohlo by vás zaujať:
A je to! Už vieme, ako farby auta charakterizujú mužov a ženy