Hoci vojenské letectvo už aplikovalo konštrukciu „lietajúceho krídla“, napr. americký bombardér Northrop Grumman B-2 Spirit (z 90. rokov minulého storočia) alebo experiment nacistov Horten Ho 229 z čias 2. svetovej vojny, civilnému letectvu sa viac menej vyhýba. Možno len doteraz.
Najnovšie bol koncept dopravného lietadla na dlhé vzdialenosti vyvinutý na Delftskej technologickej univerzite (TU Delft) v Holandsku v spolupráci s leteckou spoločnosťou Airbus. Ich lietajúce V môže podľa návrhu prepraviť až 314 cestujúcich v dvoch triedach. Technicky má o jedno sedadlo menej ako Airbus A350-900. V prepočte na nákladnú kapacitu je to približne 160 m3. Pilotná kabína je dvojmiestna. Dva motory sú v zadnej časti nad trupom s cestujúcimi, čo znižuje hladinu hluku v kabíne.

Klady
Rozpätím krídiel (65 m) ostáva tiež na úrovni Airbusu A350, čo mu umožňuje využívať rovnakú letiskovú infraštruktúru. Podľa prepočtov má uvedená konštrukcia nižší odpor vzduchu a to znamená menšiu spotrebu paliva. Za rok by to mohla byť až 20 percentná úspora oproti terajším konvenčným lietadlám. K tomu prispelo aj zníženie hmotnosti, napríklad bežné sedadlo je o 4 kg ľahšie ako súčasne používané. Ak si to vynásobíte x 314, úspora hneď vyskočí do lepších čísel. Odľahčením pritom prešli aj iné konštrukčné materiály. Vývojári experimentujú aj s optimálnym sedením cestujúcich, od skupinového cez súkromné až po možnosť lôžok (podľa prieskumov chce 60 percent cestujúcich počas dlhých letov spať)

Zápory
Inžinieri sa aktuálne zaoberajú aj desiatkami rôznych technických a bezpečnostných problémov V konštrukcie, medzi ktorými sú najdôležitejšie – obrovské napätie na koreňoch krídel, zmenené prúdenie vzduchu okolo profilu krídla (spôsobené umiestnením motora) a problém správneho vyváženia hmotnosti s cestujúcimi/nákladom. Okrem virtuálnych počítačových 3D modelov existuje aj funkčný diaľkovo riadený zmenšený model. Lietajúci stroj z kompozitných materiálov (s dĺžkou 2,76 m, rozpätím krídiel 3,06 m a hmotnosťou 22,5 kg) už v júli 2020 absolvoval úspešné letecké testy v Nemecku. So zozbieranými údajmi bude odborný tím schopný vylepšiť samotné navrhované lietadlo.
Kedy a či vôbec nakoniec skutočné lietajúce krídlo s cestujúcimi niekedy vzlietne je teraz predčasné hovoriť. Základom je nebáť sa experimentovať a prichádzať s inovatívnymi riešeniami.
Pri leteckých víziach ešte ostaneme:
Budeme lietať aj na solárnu energiu?
Air Yach: Bude z toho reštart vzducholodí?
Futuristický vtáčí koncept chce prepojiť Afriku