Nový model 296 GTB sa aj napriek nemalej cenovke dnes paradoxne radí medzi najdostupnejšie nové Ferrari. A práve v akejsi „obyčajnosti“ čiastočne spočíva zároveň aj jeho obrovské kúzlo. Na rozdiel od svojich unikátnych a limitovaných súrodencov, ktorí v drvivej väčšine prežijú svoje životy ako zberateľské artikle ukryté pod plachtou v klimatizovaných garážach, je novinka nekompromisným športovým náčiním s prvotriednymi jazdnými vlastnosťami.
História prepojená s budúcnosťou
Teoretickou chybičkou na kráse nového Ferrari 296 GTB je paradoxne jeho motor, presnejšie povedané počet valcov! Áno, nekompromisne agresívna emisná politika dnes už dobehla aj exkluzívnych malosériových výrobcov ako je Ferrari. Unikátnych atmosférických 12 valcov zo starej školy musia preto chtiac-nechtiac prenechať svoje žezlo špičkovým a moderným pohonným jednotkám, s menším počtom valcov, ale zároveň aj brutálnym elektrickým dopingom. Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše. V útrobách nového Ferrari sa šokujúco ukrýva „len“ 6-valcový spaľovací motor. Naposledy pohonnú jednotku obdobnej konštrukcie s len šiestimi valcami Taliani do svojho modelu montovali v 60. rokoch. Šlo o dnes už legendárny model Dino, ktorý zároveň vzdával poctu synovi zakladateľa značky Alfredinovi Ferrarimu. Dodnes sa vedú vášnivé polemiky o tom, či bolo, alebo nebolo Dino čistokrvným Ferrari. Aj vzhľadom na využitie 6-valca mu automobilka v tých časoch dokonca vymyslela špeciálne logo bez neodmysliteľného vzpínajúceho sa koníka. Dino sa napriek tomu stalo legendou a záujem o tento model bol obrovský. Prenikavý úspech baby Ferrari pomohol v tých časoch oživiť ďalšie aktivity tejto ikonickej automobilky. O novom modeli 296 GTB preto mnohí hovoria aj ako o novodobom „Dinovi.“ Na rozdiel od neho sa ale novinka, samozrejme, hrdí aj klasickými emblémami so vzpínajúcim sa koníkom.
Výkonovo „nadupaný“ motor V6
Pod kódovým označením 296 sa u Ferrari tradične ukrýva použitá motorizácia. Prvé dve číslice znamenajú objem motora. Číslica 29 = 2,9 litrový objem a koncová šestka odkazuje na počet valcov. Taliani sú ale v tomto prípade vzhľadom na reálny zdvihový objemu motorizácie paradoxne skromnejší ako prezrádza konštrukčná realita. Skutočný objem novej pohonnej jednotky totiž dosahuje presne 2992 cm2. Na druhej strane, podvedome sa núkajúce kódové označenie 306 by vzhľadom na istý francúzsky kompaktný model pravdepodobne úplne nezapadalo do filozofie značky Ferrari. Použitá pohonná jednotka V6 ale reálne šokuje svojimi impozantnými výkonovými parametrami. Klasické benzínové „véčko“ uložené uprostred vozidla ponúka v tomto prípade rozovretie hláv až na úrovni 120 stupňov. Vo vzniknutom priestore si svoje miesto prirodzene našli vysokootáčkové turbodúchadlá. Výkon samostatného spaľovacieho motora v sumári dosahuje 663 koní. To ale stále nie je všetko. O nemalý výkonový doping sa tu stará plug-in hybridná elektrosústava inšpirovaná konštrukciou monopostov F1 stajne Scuderia Ferrari. Elektomotor v tomto prípade generuje bonusový výkon až 167 koní. Kombinovaný výkon pohonnej sústavy smerujúci výhradne na zadné kolesá tak dosahuje úctyhodných 830 koní. To je dnes v princípe absolútna konštrukčná špička v pomere k celkovému zdvihovému objemu použitej pohonnej sústavy. Mimochodom, vďaka externe dobíjateľnej batérii s kapacitou 7,45 kWh dokáže Ferrari 296 GTB absolvovať cca 25 kilometrov len čisto na elektrickú energiu, teda v tzv. bezemisnom režime. Aj napriek elektrifikácii udržali v Maranelle pohotovostnú hmotnosť novinky na stále špičkovej úrovni pod hranicou 1,5 tony. Toto je spolu s rozložením hmotnosti a nízkym ťažiskom, samozrejme, alfou a omegou špičkových jazdných vlastností.
Šoférska nirvána
Pod precízne jazdné vlastnosti sa okrem extrémnej motorizácie, ktorá vďaka spolupráci so super-rýchlou 8-st. dvojspojkovou automatickou prevodovkou rozbehne baby Ferrari z pokoja na 100 km len 2,9 sekundy a precíznemu rozloženiu hmotnosti, podpísala i špičková aerodynamika. K technologickej pýche sa v tomto smere okrem tradične prepracovaného podvozka s brutálnym difúzorom radí aj aktívny spojler. Ten sa automaticky vysunie pri rýchlosti nad 250 km/h. Po dizajnovej stránke atleticky ladená novinka optimálne zapadá do dnešnej rodiny modelov značky Ferrari. V jednotlivých detailoch je tu cítiť inšpirácia nielen v histórii automobilky, ale pri väčšom súrodencovi, modeli SF90. Jednoduchá elegancia zameraná na puristické zážitky zo šoférovania dominuje aj konceptu dvojmiestneho interiéru. Centrom diania je aj v tomto prípade, tak ako pri každom Ferrari, tradične volant. Na ňom sú sústredené všetky dôležité ovládacie prvky. Sympatické je, že Ferrari sa aj v tomto prípade zrieklo centrálneho infotainmentu. Smartphone na kolesách supluje nielen plne digitálny prístrojový panel, ale aj štýlový displej pred spolujazdcom, kde je možné rovnako sledovať počas jazdy aktuálne výkonové parametre. Špeciálne pre model 296 GTB Taliani dokonca vyvinuli aj anatomicky tvarované športové sedadlá. Špičkové konštrukčné technológie použilo Ferrari logicky aj v rámci vyladenia podvozka s aktívnymi tlmičmi. Vodič má prostredníctvom voliča jazdných módov manettino k dispozícii pestrú škálu nastavení zahŕňajúce eko jazdu, ako aj nekompromisný mód určený pre okruhy. Aj keď sme na úvod spomenuli v princípe priaznivú cenovku nového baby Ferrari, tak je tu nutné doplniť, že je to predsa len Ferrari. Cena horúcej novinky so vzpínajúcim sa koníkom totiž štartuje na zaujímavej úrovni cca 270-tisíc eur. Prvé kusy netrpezliví majitelia pritom obdržia už v budúcom roku. Taliani sú tradične posadnutí aj limitkami. Komu by nové Ferrari 296 GTB nestačilo v základe, tak môže už od počiatku využiť dostupnosť ešte extrémnejšieho a predovšetkým viac odľahčeným príplatkovým balíka s názvom Assetto Fiorano. Ten okrem iného zháňa ešte viac ultraľahkých karbónových doplnkov.
Ferrari 296 GTB
Motor: 3,0 V6
Maximálny výkon: 610 kW (830 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 2,9 s
Maximálna rýchlosť: 330 km/h
Cena: 270-ticíc eur
Mohlo by vás zaujať:
Ferrari Daytona SP3: Zrodila sa nová hviezda okruhov?
Ferrari 812 Special Edition: Len pre najvášnivejších zberateľov
Lepšia do sveta vzpínajúceho sa koníka: Ferrari Portofino M