Nemci začali s prácami na novom type lietadla na jeseň 1940 na základe objednávky ministerstva letectva (Reichsluftfahrtministerium – RLM), ktoré požadovalo rýchle prieskumné lietadlo poháňané prúdovými motormi. Také motory vtedy vyvíjali spoločnosti Junkers a BMW. Z návrhov prekypujúcich technickou fantáziou zaujalo riešenie firmy Arado od konštruktéra Waltera Bluma. Ministerstvo stroj prijalo októbri 1941 ako projekt (Ar E-370) dvojmotorového hornoplošníka s priamym krídlom a s motormi umiestnenými v gondolách pod ním. Prvé kusy vzlietavali pomocou trojkolesového štartovacieho vozíka, s tým, že lietadlo bude pristávať pomocou veľkej výsuvnej lyže upevnenej pod trupom a stabilitu stroja zaistia pomocné lyže.
Prvý let prototypu série A prebehol 15.6. 1943, ale pri jednom z testovacích letov bol zničený a začali zalietavať ďalšie dva stroje. Druhý prototyp skončil haváriou, ostatné stroje ostali letuschopné, ale stále ich trápili problémy s odhadzovacím podvozkov (po odhodení ich brzdil padák). Pozornosť sa tak zamerala na verziu B so zaťahovacím podvozkom a s motormi Jumo 004B-1 a ťahom 8,72 kN (890kp). Prvý B prototyp vzlietol 12.3. 1944 a čoskoro sa začali predsériovo vyrábať rôzne verzie pre rozdielne taktické účely.
K prvej ostrej akcii bolo dva skúšobné stroje Arado Ar 234 zasadené 2.8. 1944. Boli operačne použité k prieskumu zvláštnou jednotkou vo Francúzsku nad nedávno vzniknutým frontom. Počas troch rovnobežných preletov od pobrežia do vnútrozemia vyfotografoval na 380 snímok celého územia ovládaného Spojencami v Normandii. Okrem letov nad nacistami obsadenou Európou podnikala nemecká Luftwaffe nájazdy aj nad Britániu.
Ar 234 Blitz mal potenciál ovládnuť európsku oblohu, ale do 2. svetovej vojny sa zapojil až príliš neskoro, v roku 1944. Po skončení vojny pár kusov Ar 234 získali Spojenci (Briti, Američania, Francúzi a Sovieti). Tí sa zhodli na pozitívom hodnotení stroja, z ktorého neskôr využili poznatky pri vlastných lietadlách.
Arado Ar 234 Blitz
Pohon: dva prúdové motory Junkers Jumo 004B-1, B-2 alebo B-3 so statickým ťahom 2 x 8,82 kN (900 kp).
Rozmery: dĺžka 14,41 m, výška 4,29 m, rozpätie 14,41 m
Vzletová hmotnosť: 8 418 kg
Rýchlosť: cestovná – 700 km/h, maximálna – 742 km/h v 6 000 m
Dostup: 10 000 m
Dolet: 1 630 km (bez púm); 1 100 km s nákladom 1500 kg púm
Výzbroj: 2x pevné dozadu strieľajúce kanóny MG 151/20, celkovo 3x pumy (SD, SC 500, SD/SC) alebo 3 protipechotné kazetové bomby AB 250 či AB 500.
Verzie: Ar 234B-0, Ar 234B-1, Ar 234B-2 „Blitz“, Ar 234B-2/bpr, Ar 234C
Vyrobených: cca 238 kusov (zdroje sa rôznia v počtoch)
Mohlo by vás zaujať:
Zbrane 2. svetovej vojny: Britské Mosquito štípalo Nemcov ako besné
Zbrane 2. svetovej vojny: Postrach pozemných cieľov, Hawker Typhoon
Neviditeľné lietadlá útočia aj cez pol zemegule